מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים

סבתא ענת והנכדה עופרי
סבתא ענת בגיל 8 חודשים - שנת 1954
זיכרון ילדות מתקופת המלחמה

נולדתי להורי בעיר באר שבע בשכונת " משק עזר" שהייתה מיושבת כמעברה של עולים חדשים. כיום נקראת שכונת "נווה נוי".

תמונה 1

אמא שלי הייתה בת 18 כשילדה אותי ואבא שלי היה בן 21. הגענו לשכונה ממושב סגולה, שם התגוררנו כשנה. המעבר לבאר שבע היה משום שאבא שלי השיג עבודה במשרד הבריאות ואמא שלי התקבלה לעבוד בתנובה.

תמונה 2
אני והוריי בבאר שבע, 1953

בגיל 6 עברנו לתל אביב, להיות בקרבתה של המשפחה המורחבת. לאורך השנים נדדתי במקומות שונים בארץ משום שאבא שלי עבד כאיש משטרה. בגיל 9 שנים נולדה אחותי ובגיל 17 נולד אחי. בגיל 18 התחלתי לימודי בבית ספר לסיעוד בבית חולים בילינסון, מקצוע בו אני עוסקת עד היום.

בגיל 21 התחתנתי ונולדו לי 5 ילדים נפלאים.

תמונה 3

אני אתמקד באירוע משמעותי בחיי בו הייתי בכיתה ח' בשנת 1967 "מלחמת ששת הימים":

התעוררתי לבוקר מוזר בו הבנתי שהחלה מלחמה בישראל. בתקופה זו התגוררנו  ברמת השרון בשכונה בה היו 5 מבנים צמודים. בניינים ללא מקלטים וללא מרחבים מוגנים. מאחר ולא היו אמצעי תקשורת יכולנו להיעזר ברדיו בלבד ולהבין מה קורה. זכור לי היטב שנדרשנו להאפיל את הבתים עם רדת החשכה.

כל החברים שלי בשכונה ואני הצטרפנו להג"א (הגנה אזרחית). עברנו מבית לבית וביקשנו לכבות את האורות משום החשש שמטוסים מצריים יתקיפו אותנו. ביקשו מכל האנשים בשכונה לחפור שוחות (תעלות בעומק של לפחות מטר אחד וברוחב מטר וחצי כדי שנוכל להסתתר במקרה של הפצצה). מלאנו שקים בחול והנחנו אותם לאורך השוחות.

במשך היום ישבנו על הדשא כל החברים ואני והאזנו לרדיו המצרי שקראו לו קול הרע"ם (רפובליקה הערבית המאוחדת) מקהיר שם היו שידורי תעמולה כנגד ישראל בעברית משובשת ובמבטא ערבי כבד וזה שיעשע אותנו מאוד.

התקופה הזאת הייתה משמעותית מאוד בחיי ועד היום זוכרת אותה, בה נחשפתי לראשונה לעובדה שיש מלחמות בעולם, לתמימות שתמיד אנחנו מנצחים. ההורים היו פחות חרדים מהיום ואפשרו לי את החופש לחוות את המלחמה במלוא עוצמתה.

תמונה 4

הזוית האישית

עופרי: היה כיף לי שהיה לך זמן לבוא ולהיות איתי בקשר הרב דורי. נהניתי שעשית איתי את המשימות, ושאמרו לך להביא דברים את הבאת. שיחקנו ועשינו את כל המשימות. סיפרת את סיפור הילדות שלך ולמדתי ממך המון דברים. אני מאחלת לך שתצליחי בכל מעשה ידייך תמשיכי להיות סבתא נחמדה ומצחיקה. בקיצור נהניתי איתך מאוד. אוהבת המון עופרי♥ סבתא ענת: התהליך היה מאד משמעותי עבורי, הן לתקשורת עם עופרי והן לשיתוף זכרונות מהעבר. המפגשים היו מעצימים ומושקעים. עופרי מקסימה ואני אוהבת אותה מאוד ונהניתי מכל רגע במחיצתה. מאחלת לעופרי שתמשיך ותצמח בכל אשר תבחר לעשות ושלעולם לא תשכח מהיכן צמחה ואיזו משפחה גדולה ומדהימה יש לה ושתנחיל את הזיכרונות לדורות הבאים. אוהבת המון סבתא♥

מילון

הג"א
(ראשי תיבות: התגוננות בפני גזים והתקפות אוויר/הגנה אזרחית) הייתה יחידה של צה"ל שטיפלה בהגנה אזרחית.

קול הרע"ם מקהיר
הרפובליקה הערבית המאוחדת - תחנת שידור מצרית ששידרה ברדיו, החל משנות ה-50 של המאה ה-20, דברי תעמולה בשפה העברית לתושבי מדינת ישראל.

ציטוטים

”התקופה הזאת הייתה משמעותית מאוד בחיי, בה נחשפתי לראשונה לעובדה שיש מלחמות בעולם, לתמימות שתמיד אנחנו מנצחים.“

הקשר הרב דורי