מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת יום כיפור

סבא בתמונת פרופיל
מפגש בין סבא לאחיו בזמן המלחמה
השירות בלהקת הנחל במלחמת יום הכיפורים

 יובל דורי סבא של הדי נולד בשנת 1951בקיבוץ יפעת.

סבא מספר על מלחמת יום הכיפורים ב1973:

"הסורים והמצרים תקפו את ישראל ביום כיפור, שהוא היום הכי קדוש בישראל. הרדיו והטלוויזיה לא פעלו. והיה בלגן גדול בישראל. היו אזעקות בכל המדינה, והרדיו החל לשדר סיסמאות לגיוס חיילי המילואים. כשלושה ימים, לקח לצבא הגנה לישראל להתארגן. בינתיים המצרים והסורים  תקפו בכל הגזרות.

הסורים כבשו כמעט את כל רמת הגולן, והמצרים כבשו את כל הגדה המזרחית של תעלת סואץ, שהייתה באותם ימים הגבול בין מצרים וישראל.

הצבא שלנו נלחם במצרים בדרום, והצליח לחזור לתעלת סואץ, ואף לחצות את התעלה לגדה המערבית, שבמצרים ולכבוש חלקים ממצרים .

סבא יובל היה בלהקת הנח"ל, שהתפקיד שלה היה לעבור בין היחידות הלוחמות, ולשיר ולהצחיק את החיילים, שנחו בין הקרבות, ולפעמים אף תוך כדי המלחמה.

סבא מספר שהיה מאד מיוחד ומורכב לנסוע בתוך הקרבות, ולהופיע לחיילים שחלק מהם חזר מהקרבות, וחלקם עוד לפני שיצאו לקרבות. החיילים ידעו שחלקם לא יחזרו מהקרבות. כשאנחנו הגענו להופיע לפני הצנחנים שישבו בגדה המערבית של התעלה. לפתע פתאום, ראיתי  את האח שלי.

במלחמה הזאת היו הרבה חיילים שנפלו, 2,673 חיילים.

אנחנו, להקת הנח"ל, חצינו את תעלת סואץ לגדה המערבית, ששם ישבו כוחות הצבא שלחמו וכבשו את השטחים שבמצרים.

את עיקר המלחמה לכיבוש הגדה המערבית של תעלת סואץ, במצרים עשו השריונאים והצנחנים. לצערי במלחמה הזאת היו הרבה חיילים שנפלו, 2,673 חיילים.

בין הצנחנים היה גם אמציה מירום ז"ל סבא של הדי. אמציה היה קצין בדרגת סרן, והיה סגן מפקד פלוגה של צנחנים, שנלחמו במצרים. אמציה ניצל בהפגזה של המצרים, אבל המשיך להילחם עם חייליו, עד שכיבוש הגדה המערבית של תעלת סואץ הסתיים.

הזווית האישית

הדי: לא ידעתי שסבא היה במלחמת יום כיפור והיה מאוד מעניין לשוחח איתו ולשמוע מה עבר עליו.

מילון

להקת הנחל
להקת הנח"ל היא הלהקה הצבאית הידועה והמצליחה מבין הלהקות הצבאיות והראשונה שהוקמה בצה"ל. הלהקה, שנחשבת לממשיכת הצ'יזבטרון, בלטה בתרומתה הרבה לזמר העברי בביצוע שירים רבים מפי מיטב היוצרים בארץ, והוציאה מבין שורותיה עשרות זמרים ובדרנים ידועים. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשהגענו להופיע לפני הצנחנים שישבו בגדה המערבית של התעלה. לפתע פתאום, ראיתי את האח שלי. “

הקשר הרב דורי