מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת יום כיפור כפי שחווה אותה נפתלי שמחי

עפרי אברהם וסבא נפתלי שמחי
נפתלי שמחי בעת שירותו הצבאי
הלחימה במלחמת יום כיפור על החרמון

שמי עפרי אברהם, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף בתכנית עם סבי, נפתלי שמחי. סבא נפתלי נולד בשנת 1951, בראש העין. לסבא שלי ולי יש קשר מאוד טוב אנחנו עושים הרבה פעילויות משותפת. אני מאוד אוהב את השיחות עם סבא, אני לומד ממנו הרבה על החיים, על העבר ועל המדינה. מתוך כל הסיפורים ששמעתי ממנו בחרנו לתעד את סיפור הקרב לכיבוש החרמון, במלחמת יום כיפור.

סבא שלי, נפתלי מספר על מלחמת יום הכיפורים שהייתה בשנת 1973.

"ביום כיפור שחל ביום שבת באוקטובר 1973, הייתי בבית הכנסת. קראו לנו מבית הכנסת, הגענו בדחיפות לנקודת כינוס בראש העין ומשם נסענו לבסיס ברמת הגולן. אנחנו היינו כוח לוחמים של יחידת הנח"ל המוצנח, שלחם ברמת הגולן. תוך כמה ימים התארגנו ויצאנו למערכה של המלחמה. כבשנו את האובטנה ואת תל שמס ואחר כך היה צריך להתארגן לכיבוש החרמון הישראלי.

המלחמה הייתה קשה מאוד, הם הצליחו להפתיע אותנו וזה היה מצב מביך. אחרי 20 יום התארגנו לכיבוש החרמון. היינו העתודה של גולני. גולני עלו ראשונים ולא הצליחו לכבוש את החרמון ואז עלינו אחריהם ככוח עזר (העתודה). הקרב על החרמון לגולני היה קשה מאוד היו להם 58 הרוגים והרבה פצועים. כשהחלפנו את חיילי גולני, עשינו טיהור של חיילי קומנדו סורים ותפסנו שבויים, הם סיפרו לנו איפה החיילים ההרוגים שלנו וכך חשפנו אותם. נשארנו בחרמון כדי לשמור עליו מחודש אוקטובר 73' עד פברואר 74' .

המלחמה התרחשה בשני חזיתות בעיקר בסיני וברמת הגולן, היא נמשכה עד 24 באוקטובר 1973. זה היה יום כניסת הפסקת האש לתוקף. אבל הלחימה המשיכה גם לאחר הפסקת האש הרשמית. "חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בסיני ועד מאי 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן בתום מלחמת ההתשה במובלעת הסורית". (ויקיפדיה)

בזמן שהיינו בחרמון היינו במובלעת הסורית, הייתה שם מלחמת התשה קשה מאוד. היו לנו הרבה הרוגים ופצועים. תפסנו את המובלעת עד להסדר הפסקת אש סופי עם הסורים, לבסוף החזרנו להם את המובלעת. הייתי בסך הכל כצנחן במילואים 220 ימים.

במלחמה אחר כך המשכתי בשירות המילואים במבצעיים מאוד מאוד קשים בגבול הצפון ולאחר כמה שנים שירתי במילואים והשתתפתי גם במלחמת לבנון הראשונה בשנת 1982".

 סבא בשירות הצבאי

תמונה 1

הזוית האישית

עפרי: לסבא שלי ולי יש קשר מאוד טוב אנחנו עושים הרבה פעילויות משותפת כמו: לשחק פינג פונג, לאכול ארוחות ולדבר. אני מאוד אוהב את השיחות עם סבא אני לומד ממנו הרבה על החיים, על העבר ועל המדינה. למשל, לא מזמן ציינו את יום הזיכרון לחללי צה"ל. לצערי, סבא שלי הוא אח שכול, אז ישבתי לידו במעגל שיח והקשבתי לו, היה לי  מאוד חשוב להיות שם בשבילו לחזק אותו.

סבא נפתלי: עפרי ואני מאוד מחוברים, מגיל קטן הקשר בינינו מיוחד. הוא גר קרוב אליי ויכול כל הזמן לבוא ולשבת איתי. אני אוהב להכין לו את האוכל שהוא אוהב ואז אנחנו יושבים ומשוחחים. עפרי שואל שאלות ומתעניין בסיפורים שלי.

מילון

מלחמה
מצב של אלימות הדדית וחמושה בין קבוצות, מדינות וכד'

לוחמים
חיילים קרביים , שהשתתפו במלחמות ובקרבות

מלחמת יום כיפור
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בסיני ועד מאי 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן בתום מלחמת ההתשה במובלעת הסורית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במאמץ משותף נגיע לכל המשימות והמטרות ואני תמיד לצידך באהבה גדולה“

הקשר הרב דורי