מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת יום הכיפורים

ז'ק לאחר היציאה לפנסיה
התמונה מהזמן בו איבדתי את חברי
השתתפתי במלחמת יום הכיפורים

שמי אביב חיון, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרת המעורבות החברתית ובחרתי להשתתף יחד עם ז'ק זירמון, שסיפר לי על ילדותו בצרפת, עלייתו לישראל, בחרתי לתעד את הפרק בו סיפר על מלחמת יום כיפור, שהייתה מאוד משמעותית עבורו.

ג'ק מספר:

שמי ז'ק, נולדתי בשנת 1951 בצרפת, בעיר סן דני. סן-דני (בצרפתית: Saint-Denis) היא עיר וקומונה במחוז סן-סן-דני בחבל איל-דה-פראנס בצרפת. העיר היא פרוור של פריז, בירת צרפת… סן-דני ידועה בשל בזיליקת סן-דני הנמצאת בה, בה נקברו מרבית מלכי צרפת, ובשל אצטדיון סטאד דה פראנס, האצטדיון הלאומי של צרפת. (ויקיפדיה)

התגייסתי לצבא לשירות חובה בשנת 1968 שירתי בצה״ל כשלוש שנים, בנח"ל המוצנח, בתקופת מלחמת ההתשה.

בשנת 1972 חזרתי מישראל לצרפת, חייתי שם עם אחי ועבדתי בכל מיני עבודות.

 מלחמת יום הכיפורים

בתחילת שנת 1973 חזרתי שוב לישראל, והשתתפתי במלחמת יום הכיפורים. הייתי באוגדה 143 של אריק שרון, זו הייתה "אוגדת שריון במילואים שפעלה תחת פיקודו של אריאל שרון בחזית הדרומית במלחמת יום הכיפורים, מרגע שהגיעה בליל ה-8 באוקטובר 1973 ועד להסכם הפרדת הכוחות בפברואר 1974". והגעתי עד לאיסמעליה שבמצרים.

מיותר לציין שהמלחמה הייתה מאוד קשה, עקובה מדם. השתתפתי במלחמה עם הרבה מאוד חברים טובים, לא חשבתי שאשרוד, ובסוף שרדתי וחבריי לא שרדו, אף לא אחד מהם. אני צריך לציין שבזכות חבר שלי שהקריב את עצמו בשבילי, ניצלתי, והוא לא שרד.

נשארתי במילואים כשנה. לאחר שנה בצבא קבע, התגייסתי לשירות במשטרת ישראל. שרתי כ-17 שנה בתפקיד של איש מודיעין ולאחר מכן בתפקיד חוקר.

בשנת 1991 עזבתי את המשטרה ועבדתי בהוצאה לפועל. ההוצאה לפועל שייכת לרשות האכיפה והגבייה שבמשרד המשפטים, מתפקידיה לדאוג לגביית חיובים של חובות, או שטרות, למשל שטר משכנתה, שטר חוב או המחאה. הביצוע נעשה רק לאחר שניתן פסק דין המאושר על ידי בית המשפט או בית דין המוסמך לכך.

כיום אני בפנסיה.

הזוית האישית

אביב חיון: משיחותי עם ז'ק למדתי הרבה דברים בעיקר על מלחמת הכיפורים שלא ידעתי הרבה עליה, בנוסף למדתי מילים ומושגים חדשים שלא הכרתי.

מילון

אנדרלמוסיה
בלגן

סן-דיני
סן-דני (בצרפתית: Saint-Denis) היא עיר וקומונה במחוז סן-סן-דני בחבל איל-דה-פראנס בצרפת. העיר היא פרוור של פריז, בירת צרפת, והיא שוכנת צפונית לה. בקומונה מתגוררים כ-110,000 תושבים (נכון ל-2013). סן-דני ידועה בשל בזיליקת סן-דני הנמצאת בה, בה נקברו מרבית מלכי צרפת, ובשל אצטדיון סטאד דה פראנס, האצטדיון הלאומי של צרפת.

ציטוטים

”אני חושב שלא קיימת סכנה לבטחונה של ישראל היום. ההכרה בעולם הערבי היא שבכוח לא יכולים לפתור את הבעיה.“

הקשר הרב דורי