מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת המפרץ של סימה

סבתא סימה והנכדה בר
סבתא סימה בצעירותה
טילים לעבר תל אביב

שמי סימה ונולדתי בשנת 1960 ברחובות. סדאם חוסיין, שליט עיראק איים שישלח טילים לתל אביב והאיום לא אחר לבוא. בשנת 1991 פרצה מלחמת המפרץ, וטילי סקאד נחתו על תל אביב וגוש דן. בגלל החשש מטילים כימיים, הממשלה חילקה מסכות אב"כ לכל תושביה. התושבים נדרשו להכין חדרים אטומים . כולם היו בלחץ ובחרדה. אנחנו לקחנו סרטי הדבקה ואטמנו את החלונות. הייתה נהירה לחנויות לקניית מצרכים כמו קופסאות שימורים ובקבוקי מים.

לשמע האזעקות רצנו למקלטים. דומני שבקושי היו ממ"דים, הריצה למקלטים הייתה בלתי אפשרית, גם מספר פעמים בלילות, גם כשאנשים התפנו לשירותים מקלחות וכדומה. היינו צריכים להספיק בזמן קצר ביותר לעטות את המסכות, לעזור גם לילדינו, לעטות את המסכות, ולהכניס תינוקות לתוך ממ"ת שזה היה מעין אוהל ניילון אטום. הקטן שלנו צרח, כל פעם כשדחפנו אותו במהירות לאוהל, זה וכדי להרגיע אותו היינו שמים לו גם חטיף במבה. הפחד מרעשי הטילים שנפלו מאוד החריד אותנו על אף שהיו מעט אבדות בנפש. באחד ממוצאי השבת, פשוט החלטנו שזה כבר בלתי נסבל, ונסענו לסבא וסבתא שהתגוררו בדרום. שם הייתה תחושה כאילו אתה בארץ אחרת, והיינו יותר רגועים. זהו אירוע שהיה משמעותי עבורי כי ממש לא פשוט לעבור חוויה כזאת עם ילדים קטנים.

הזוית האישית

בר הנכדה: הייתה לי חוויה טובה מאוד לדבר עם סבתא שלי, ולשאול אותה שאלות על העבר שלה, שלא ידעתי, ועל העבר של המשפחה שלנו. נהניתי וגיליתי דברים שלא ידעתי

מילון

מסכת אב"כ
אמצעי מיגון נשימתי כנגד גז רעיל הנמצא באוויר, כתוצאה מהפעלת חל"כ (חומר לחימה כימי) או חלב"ג (חומר לחימה ביולוגי)

ציטוטים

”היינו צריכים להספיק בזמן קצר ביותר, לעטות את המסכות, לעזור גם לילדינו, לעטות את המסכות“

הקשר הרב דורי