מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכתב זיכרונות וגעגועים לאימא

אליה
סבתא פנינה
שואה, וסיפור חיים

שמי פנינה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי, אליה. במסגרת התכנית אנו מתעדות במאגר המורשת של התכנית מכתב זיכרונות וגעגועים שכתבתי לאמי.

"לפני שבועיים חל יום הולדתך ה – 98. איזו תקופה, איזו היסטוריה, כל כך הרבה זיכרונות וגעגועים… כבר שלוש שנים את לא איתנו. חייך במשך 94 שנים היו מלאים בפעילויות מתמדת, יצירה ועשייה. היית אישה חזקה וגיבורה. הבכורה במשפחה בת שישה ילדים, עזבתם את ביתכם בפולין בערב שמחת תורה 1939, כמה עצוב…

התחיל מסע הנדודים.

את ואבא שרדתם את תקופת השואה, ברחתם מעיר לעיר ממדינה למדינה, הראייה לכך היא אנחנו הילדים. אחי הבכור מנדל נולד ב-1945 בטורקיסטן, אני נולדתי בגרמניה במחנה העקורים בשנת 1948. שמוליק אחי הצעיר נולד בשנת 1954 בישראל. קיבוץ גלויות של ממש… שלושה מאחייך, אימא – שלמה דבורה וישראל ז"ל עלו לארץ בעלייה של ילדי טהרן ב-1943. עם עלייתם לארץ למדו בבית הספר מקווה ישראל, סבתא וסבא עלו לארץ ב-1948, אנחנו עלינו לארץ מגרמניה ב-1949.

כשעלינו לארץ גרנו בגני תקווה, שנקראה שיכון היובל. השכנים שלנו ברובם היו מעליית תימן וכמה מהם אהבו את הגפילטע פיש שלך.. אימא, אבא נפטר בגיל 53 ואת נשארת אלמנה בגיל הזה. את המשכת את המסורת המשפחתית כי כך הבטחת לאבא. ארוחות הצהריים בשבתות ובחגים. בכל גשם ראשון ידעתי שמחכה לנו החמין המיוחד שלך, התענגנו כל פעם מחדש מהצבע והטעם. מה שנשאר, אם נשאר היה נשאר, עבר לשכנים שעמדו בתור. כמה אני מתגעגעת לקרפלעך, לרגל הקרושה ולגפילטע פיש. לקחתי את המתכון לקרפלעך והכנתי 80 יחידות, קטן עליך אימא, את היית מכינה 500 יחידות ומחלקת.

סגירת מעגל – טיול שורשים לפולין

יולי 2014

אימא זיסל פרטמן (ויינר) נולדה ב – 1924 ולודבה. ולודבה היא עיירה במזרח פולין, על גדות הנהר הבוג מערבי, באזור הגבול עם אוקראינה ובלארוס, כ-10 ק"מ מאתר מחנה המוות סוביבור. עד 1942 היתה עיירה יהודית ופרחה בה קהילה יהודית מפוארת. רובם של יהודי העיירה נספו השואה. בעיירה שרד בית הכנסת הגדול של ולודבה, אחד מבתי הכנסת היפים באירופה.

אבא ישראל פרטמן נולד בשנת 1914 בעיירה פרצ'ב, עיירה בחבל לובלין, במזרח פולין. הפרטיזנים של פרצ'ב היו פרטיזנים יהודים, לוחמים שהשתתפו בתנועות ההתנגדות היהודיות נגד גרמניה הנאצית, ומשתפי הפעולה עמה, במהלך מלחמת העולם השנייה. כוח הפרטיזנים נקרא כך על שם יער פרצ'ב שנמצא במרחק קצר מלובלין באמצע הדרך לעיירה סוביבור, מקום מחנה ההשמדה סוביבור בתקופת השואה.

הבתים של הורי בולודבה ובפרצ'ב נהרסו בתקופת המלחמה. אנשים שפגשנו סיפרו לנו שהשתמשו באבני הבתים לבניית מחנה ההשמדה סוביבור.

הזוית האישית

אליה: לסבתא – תהיי בריאה ושתחיי באושר ובעושר. היה לי מאוד כיף להשתתף איתך בתכנית ואשמח שנמשיך לעשות דברים ביחד.

סבתא פנינה: לאליה, שנמשיך לעשות פעולות כאלה יחד, את ילדה נפלאה.

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי, שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל. משרדה הראשי של הסוכנות היהודית שוכן בבית המוסדות הלאומיים בירושלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חייך במשך 94 שנים היו מלאים בפעילויות מתמדת, יצירה ועשייה. היית אישה חזקה וגיבורה“

”כמה אני מתגעגעת לקרפלעך שלך, לרגל הקרושה ולגפילטע פיש“

הקשר הרב דורי