מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילד בפולין לחייל בצה"ל

תוכנית הקשר הרב דורי
סבא שלי בעת שירותו בצבא.
סיפורו של לוחם גולני

שמי יעקב האס, נולדתי בפולין בעיר קרינה בשנת 1948.

סיפורי עוסק ב: תקופת הילדות, תקופת הצבא, ותקופת המשך החיים.

בהיותי ילד יהודי בפולין, להורי שעברו את השואה, תמיד דברו בבית, על עלייה למדינת ישראל כדי לחיות בה. כשעלינו לארץ ישראל, שמעתי על הצבא וכמה חשוב לשרת ולהגן על מדינתנו – ידעתי שהיום הזה יגיע, ואהיה חייל קרבי ואתרום למדינה.

התגייסתי לצבא בשנת 1966, ושרתי בחטיבת גולני. חטיבת גולני היא חטיבת חיל רגלים סדירה בצה"ל שהשתתפה בכל מלחמות ישראל. החטיבה המסונפת לפיקוד הצפון, נמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש. בראש החטיבה שמכילה ששה גדודים עומד קצין בדרגת אלוף-משנה. זאת החטיבה הראשונה שצוידה בנגמ"ש מרכבה. חיילי חטיבת גולני חובשים כומתה חומה עם סמל חיל הרגלים ונועלים נעליים שחורות. ויקיפדיה

עברתי טירונות של חצי שנה. בשלושת החודשים הראשונים שרתי בבסיס בן עמי- מחנה בן עמי הינו מרכז ההובלה הראשי והגדול בישראל של חיל הלוגיסטיקה​, מרכז ההובלה אחראי על תחום ההובלה בצה"ל ובייחוד הובלה כבדה. ושלושה חודשים נוספים בפילון ליד ראש פינה. מחנה פילון – מחנה צבאי ליד ראש פינה; בסיס האם של חטיבת עודד; נקרא על שמו של פילון פרידמן.

אחרי הטירונות חילקו אותנו לגדודים: גדוד 12 גדוד 13 וגדוד 51. אני הגעתי לגדוד 13 שנמצא בפילון ושם שרתי עד השחרור מהצבא. בתקופת השירות עשינו אימוני חורף ואימוני קיץ ושמירה על גבולות המדינה.

בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים והשתתפתי בה. הגדוד שלנו נלחם באצבע הגליל,

אזור אצבע הגליל כולל את עמק החולה ורצועה מזרחית מהרי נפתלי של הגליל העליון. גבולות האזור: במערב ובצפון גבול ישראל-לבנון, במזרח רמת הגולן ונהר הירדן, ובדרום קו דמיוני בין קיבוץ מלכיה במערב לגונן במזרח.

אצבע הגליל היא שלוחה של הגליל העליון הישראלי ועמק החולה, שצורפה לשטח המנדט הבריטי על ארץ ישראל בשנת 1924, בהסכם בינו לבין המנדט הצרפתי על סוריה ולבנון, בין השאר בעקבות ייסוד היישובים מטולה, תל חי וכפר גלעדי באזור. כינויה ניתן לה בשל צורתה הצרה והמוארכת, כמעין אצבע יבשה הפולשת לתחום לבנון. (ויקיפדיה)

במלחמה ראיתי פצועים רבים סביבי, זו היתה חוויה קשה מאוד בעבורי אך הבנתי שזו מלחמה על מדינתנו. לימדו אותי מגיל צעיר שצריך לתרום לאנשים ולמדינה. התקופה היתה קשה ומאתגרת מאוד. וכשהשתחררתי מהצבא הרגשתי שתרמתי למדינתי.

הזווית האישית

שוהם: היה לי ממש כיף לעבוד עם סבא שלי, ולכתוב איתו את הסיפור.

מילון

מחנה פילון
בסיס שנמצא ליד ראש פינה. מחנה פילון – מחנה צבאי ליד ראש פינה; בסיס האם של חטיבת עודד; נקרא על שמו של פילון פרידמן.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשהשתחררתי מהצבא הרגשתי שתרמתי למדינתי. לימדו אותי מגיל צעיר שצריך לתרום לאנשים למדינה.“

הקשר הרב דורי