מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילדות מאושרת בצפת, לשירות צבאי בחיל המודיעין

בית הספר "העמק" בו התקיים הפרויקט
תמונה שלי עם בני במהלך חופשת מילואים
זכורנות מחיי כילד ונער

שמי יגאל פרי פרג'ון. מקור השם היה פרג'ון בלבד. עקב שירותי הצבאי במודיעין, עיברתי את השם לפרי ונשארתי את השם פרג'ון.

נולדתי בצפת ב-25.6.1948. זוהי השנה בה התרחשה מלחמת השחרור, ובסמוך ליום הולדתי שוחררה העיר צפת. השמות יגאל וגאולה היו אופנתיים בתקופה זו, כי הם נתנו ביטוי, לשחרור ועצמאות של מדינת ישראל וכמובן של צפת.

בשנת 1492 השנה בה גורשו יהודי ספרד (משם התחילה השושלת), משפחתי הגיעה לצפון אפריקה לאלג'יר ומשם נדדו והגיעו לחאלב שבסוריה. בשנת 1799 המשפחה הגיעה והתיישבה בצפת. ביום שבו נולדתי, העיר צפת הייתה נתונה תחת הפגזות בלתי פוסקות, מצד עמדות ערביות שהיו בסביבה. כתוצאה מכך הלידה התקיימה בבית הוריי תחת אש והפגזות.

גרתי בעיר העתיקה ברחוב ירושלים עם אוכלוסייה מעורבת של יהודים, דתיים, חילוניים וערבים רבים שבאו מכפרי הסביבה. על רקע זה רכשתי ידע בשפה הערבית. העיר העתיקה היתה משופעת בבתי כנסת, גם של הספרדים וגם של אשכנזים. החיים המשותפים היו בהרמוניה מלאה והאווירה נעימה.

אני נזכר בימים הנפלאים של ילדותי ואני אני שומר את הטלית והתפילין שלי, מבר המצווה שנערכה בבית הכנסת "אבוהב", בו כל השנים נהגו בני משפחתי להתפלל.

בילדותי השתתפתי בחוג טיסנאות ובמסגרתו אהבתי לבנות ולהרכיב דמי מטוסים.

אני נשוי לעידית ומשפחתנו מונה כיום  שישה ילדים וארבע עשרה נכדים אוהבים ואהובים.

אני זוכר שבכיתה ג'-ד' היו הרבה טיולים,  ומאז אני אוהב לטייל גם בעולם. בתקופת הנעורים היינו חבורה של נערים ואהבנו לטייל. צפת נמצאת באזור הגליל העליון, בהר גבוה ויש סביבה הרבה ואדיות. היינו מטיילים גם בראש פינה. אהבנו להשתכשך במעיינות באזור. כשהייתי בן שלוש עשרה, רכבתי עם חבר בצפת על אופניים חדשים שקיבלתי לבר המצווה. רכבנו במדרון מאד תלול והאופניים נסעו מהר מאד. באיזה שהוא שלב ניסינו לעצור ולא הצלחנו והתקרבנו לתהום. לפתע ראינו תלולית עפר גדולה ובשנייה האחרונה התנגשנו בה כדי לא ליפול לתוך התהום.

התגייסתי לצבא אחרי  מלחמת ששת הימים. הוצבתי ביחידת מודיעין ברמת הגולן בתל אבו נידה (תל אביטל). יש שם מערכות מכ"ם קולט שידור. אם מדמשק עולה מטוס והטייס מדבר עם מגדל הפיקוח, הייתי יכול לשמוע את השיחה שלהם.  היו שדרים במילים ושדרים במורס.

בשישי באוקטובר 1973 פרצה המלחמה. היינו בתוך הבונקר, ולא נפגענו מהמטוסים שהפציצו ללא הפסקה. דיווחנו לחיל האוויר על כל מטוס שהמריא וכך עזרנו לתקוף את המטוסים הסורים. ביום כיפור אין רדיו, והיה קשה להעביר את המידע שפרצה המלחמה. בתוך הבונקר הרגשנו רעשים ורעידות. פצצה אחת נפלה בכניסה לבונקר, ולא התפוצצה. היא נתקעה באדמה וזה הרגיש כמו נס.

גלגולו של חפץ

מפתח לבית שבו נולדתי

תמונה 1

החפץ שלי הוא מפתח הבית שבו נולדתי. המפתח נמצא ברשות המשפחה מאז שנכנסנו לגור בבית. המפתח מיוחד- ארוך ועשוי ממתכת. הרעיון להביא את המפתח, הגיע מאמירה של מנהיג אש"ף שגר בעבר בצפת. הוא אמר שהוא מחזיק את המפתח לביתו מתוך "חלום" לשוב לביתו בבוא היום.  בגלל עובדה זו היה לי חשוב להחזיק את המפתח ולספר על המפתח לדורות הבאים.

החלום של יגאל בווידאו:

יגאל פרי הקשר הרב דורי

הזווית האישית

יגאל: החוויה שלי מהפרויקט אופטימיות רבה לגבי יכולתם של ילדים אוטיסטים, להשתלב בחברה רגילה ללא רתיעה של החברה, לקבל אותם ולדבר איתם בגובה העיניים.

מילון

קוד מורס
קוד עבור שיטות תקשורת קולית או חזותית בינאריות - שיטות שידור בהן יש שני מצבים: דולק וכבוי. הקוד פותח על ידי סמואל מורס ואלפרד וייל במהלך שנות השלושים של המאה ה-19. קוד המורס הבינלאומי שבו נעשה שימוש ברוב חלקי העולם נקבע בשנת 1851.

ציטוטים

”צפת הייתה נתונה תחת הפגזות בלתי פוסקות, מצד עמדות ערביות שהיו בסביבה. כתוצאה מכך הלידה התקיימה בבית הוריי תחת אש“

הקשר הרב דורי