מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילדות לבגרות

כיום עם נכדיי (אחים של שירה)
אני ואשתי בשנה הראשונה להיכרות
סבא ראובן רוספשה מספר על חייו

שמי ראובן רוספשה, אני סבא של שירה ומשתתף עמה בתוכנית הקשר הרב דורי ולה סיפרתי את סיפורי.

בית ההורי

שמי ראובן מאיר ושם זה הגיע מסבא שלי. נולדתי בשנת 1948, שנת הקמת מדינת ישראל. שמות הורי היו אבי – ירחמיאל, ואמי – לאה, ולא היו לי אחים. מבית הורי, יש לנו שמונה אלבומים עם צילומי בני המשפחה, אשר עוברים מדור לדור במשפחתנו. הורי עלו ארצה שבת לפני השבת השחורה.

נולדתי בישראל בקיבוץ יגור, לאחר מכן עברתי לכפר הנוער עיינות ואחר כך לנס ציונה. לאחר נישואי עברתי לגור בראשון לציון. בביתנו דיברנו בעברית.

ילדות

אני גדלתי בקיבוץ יגור, הייתי בכפר הנוער בבית הספר בעינות עד גיל 12. בבית היו לנו שני חדרים. אבי היה אגרונום במקצועו ואמי הייתה מנהלת המטבח לכל הילדים בבית ספר "עיינות" – בית ספר חקלאי. הורי היו אנשים חרוצים, הם שייכים לדור של אנשים שהיו להם ממש כוחות על לבנות את מדינית ישראל. הם לבשו בגדי עבודה – בגדים רגילים. שני הורי עבדו בכפר החקלאי ואני למדתי שם.

אני זוכר כילד את תקופות המלחמה, זוכר את אבא שלי נוסע על אופנוע, שקשורים עליו כלי נשק זה היה בתקופת הפדיון. את זה לעולם לא אשכח, שאימא שלי הייתה לוקחת אותי בידיים, כי אני הייתי שובב ויכולתי ללכת או לרוץ לכיוון המחבלים.

בילדותי שיחקנו בעיקר במשחקי חוץ, שיחקנו עם קובייה, היינו משחקים בחוץ בדשא, גרתי בקיבוץ ולכן הייתי יכול לשחק תופסת בדשא. שיחקנו ביום שבת עם העגלות בירידות (רצנו עם העגלות). אמי הייתה הטבחית בקיבוץ, ואני זוכר את המאכלים שהכינה לנו, היא הייתה מכינה מאכלים לא שגרתיים. הממתק שמאוד אהבתי היה מרמלדה שוקולד.

מתקופת בית ספר החוויה שלי הייתה לימודי מכונאות, אז היו לי המון חוויות בהרכבות של חלקים למכוניות.

מתקופת השירות הצבאי, אני זוכר הכל, כי השתתפתי כמעט בכל מלחמות ישראל. לרבות מלחמת ששת הימים, יום הכיפורים, מלחמת ההתשה ובעוד מבצעים מיוחדים רבים.

לאחר שיחרורי מהצבא עבדתי בחברת אל -על. אחרי העבודה באל -על עבדתי בתעשייה צבאית עד יציאה לגמלאות.

 זו תמונה מתקופת השירות הצבאי שלי

תמונה 1

מנהגים ומסורות

אני בכל שנה נהנה מאוד מחג הפסח בו כל המשפחה יושבת יחדיו ועושים שמח, קוראים בהגדה, הילדים מחפשים את האפיקומן. שרים שירים ונהנים מאוכל טעים – זהו החג האהוב עלי.

קישור לסרטון – סבא ראובן מספר לנכדתו שירה

הזוית האישית

סבא ראובן: אני מאוד נהניתי לספר לנכדתי היקרה את סיפור חיי.

הנכדה שירה: אני מאוד נהניתי לשמוע את הסיפורים מסבא ואני חקרתי ועברתי בין אלבומים ואני חושבת שפעילות זו מאוד עזרה לי להכיר טוב יותר את שורשי המשפחה.

מילון

פדיון
בתקופה הזאת היו מחבלים , (היו הורגים וגונבים).

סליק
מקום מחבוא לנשקים בעבר.

שבת שחורה
ביום זה הבריטים חפשו את הנשקים.

ציטוטים

”המשפט שבחרתי הוא שהמשפחה היא ערך עליון.“

הקשר הרב דורי