מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מיהו וילפריד ישראל?

אני, נכדי ובעלי, בפעילות בתוכנית
אני בבית הכל-בו הענק של משפחת ישראל
הנצחה, מלחמת העולם השנייה והצלת יהודים

שמי דליה גורן. אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי עם נכדי אורי. יחד אנחנו מתעדים פרקים מסיפור חיי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התוכנית.

סיפורי עוסק בהנצחת זכרו של וילפריד ישראל, בן דוד ישיר של סבתא שלי, הילדה יואכים (ישראל), שנספה במטוס בזמן מלחמת העולם השנייה, כשהיה בדרכו להציל עוד ילדים יהודים ולהביא אותם לחוף מבטחים.

שניהם, ישראל וילפריד וסבתי הילדה, נולדו והתחנכו בברלין, כשאבא של וילפריד היה הבעלים של כלבו ישראל הגדול במרכז ברלין. אמו הגיעה ממשפחת רבנים מכובדת מאנגליה. וילפריד הושפע מאד ממאורעות מלחמת העולם הראשונה והתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה.

הוא היה אמן בנפשו. הגיע לארצות המזרח ורכש אוסף נדיר של חפצי אמנות משם, כולל החפץ שהצגתי. הוא היה מעורב בפעילות למען נוער יהודי והעלתו לארץ ישראל.

עם עליית הנאצים לשלטון הוא הקדיש את כל מרצו, כספו, קשריו ויכולת ההשפעה שלו למפעל ההצלה של יהודי גרמניה. הוא היה דמות מפתח במבצע "הקינדר טרנספורט" שבמהלכו הועברו לבריטניה כ 10,000 ילדים יהודים.

במרץ 1943 יצא לארגן פליטים לעלייה לארץ ישראל ובדרכו חזרה נורה המטוס והופל בידי חיל האוויר הגרמני. כל הנוסעים נספו.

התחביב שלו היה אוסף של חפצים מהמזרח הרחוק, כשהיה בסיוריו שם לפני המלחמה. בצוואתו הוא הוריש את כל האוסף למוזיאון הזורע, מאחר ופגש באירופה קבוצה של חברי קיבוץ הזורע וקשר איתם אמיצים. הוא התכוון להשתקע בקיבוץ בהמשך.

וילפריד ישראל, "שגריר ללא ארץ" מאת נעמי שפהרד

תמונה 1

החפץ המדובר הגיע לסבתי ומשם לאבי שמסר אותו למוזיאון, והם החזירו לו אותו לאחר תקופה ממושכת שהיה אצלם. במותו של אבי עבר הפסל אלי למשמרת.

וילפריד ישראל דמות מופת הרואית סמל לחיקוי והערצה פעל להצלת עשרות אלפים בגרמניה הנאצית  – Wilfrid Israel

סיפורו של וילפריד ביוטיוב

הזוית האישית

סבתא דליה: מאד שמחתי להצטרף לתוכנית הקשר הרב דורי, ביחד עם נכדי אורי וסבא משה. ביחד, שלושתנו חווינו חוויה מיוחדת בשהות עם אורי. במהלך המפגשים זכינו לזמן איכות רק עם נכדנו היקר. צפינו בהתרגשות במעורבות שלו עם החברים האחרים בקבוצה ועם המורה הנפלאה. שיתפתי את אורי בחוויה מיוחדת שלי והוא מאד התעניין ואף קרא את הספר וילפריד ישראל "שגריר ללא ארץ" שכתבה נעמי שפהרר. לפני מספר שנים יצא לאור הסרט האיש הנעלם שעוסק בדמותו והנצחתו של אדם מיוחד זה – וילפריד ישראל.

מילון

אבן נגף
אבן להנצחת אדם או כמה אנשים.

ציטוטים

”כן, אני כאן לבדי, אבל אינני בודד כלל. יודע אני שיש הרבה אנשים קרובים אליי ואני אליהם. (וילפריד ישראל)“

הקשר הרב דורי