מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטחנת הקפה של סבתא צביה

אני וסבתא בביתה
סבתא יחד עם חברותיה - מורות חיילות
החיים בקיבוץ דפנה

שמי יובל גולן,  לסבתא שלי קוראים צביה גולן. סבתא צביה נולדה בשנת 1948, בבית חולים בחיפה, "אימהות".

אמא של סבתא שלי, בלה, הייתה בהריון בקיבוץ דפנה וכאשר פרצה המלחמה, פינו את כל הנשים בהריון מהקיבוץ, בשל קרבתו לגבול והחשש מהמלחמה (מלחמת השחרור).סבתי נולדה בחיפה הרחק מביתה.

בעת מבצע קדש, סבתי כבר היתה בת שמונה והיא זוכרת את המקלטים, ואת המשחקים במקלט. הם ישבו שם על דרגשים, ובזמן האזעקות היו צריכים לרוץ ולהסתתר בתעלות. כל העת היו אזעקות בשל יריות מהצד הסורי. אלו היו החיים. רוב הזמן הם היו במקלטים.

סבתא סיפרה לי על הזמן בו ילדי הקיבוץ ישנו בבית הילדים, ואיך היא אהבה לאסוף עם אחותה בלוטים. היא גם סיפרה לי על שירותה בצבא, בזמן מלחמת ששת הימים. היא הייתה ביחידת המורות בבוסתן הגליל, ועבדה עם "נוער עבריין".

סבתא התחתנה עם סבא בשנת 1973. היתה להם חתונה צנועה, הם קיימו את החתונה שלהם בחיפה ב"מועדון הקצינים". אחרי החתונה, החלה מלחמת יום כיפור וסבא שלי הלך לצבא. אחרי שנה בערך, נולד אבא שלי, סמוך מאוד לסוף מלחמת יום כיפור.

גלגולו של חפץ

מטחנת הקפה הגיעה אלינו מאבא של סבתא. לסבתא אין  הרבה חפצים שעוברים מדור לדור, כיוון שאמא ואבא שלה  היו צריכים לברוח מפולין במהרה, ולא יכלו לקחת איתם רכוש או חפצים חשובים. מטחנת הקפה היתה מהחפצים הבודדים שנשארו. המטחנה הייתה חשובה לסבתא שלי, כי היא ואחותה הכינו איתה יחד קפה לאבא שלהם, וזה נשאר אצלן למזכרת עד היום.

מטחנת הקפה של סבתא

תמונה 1

הזווית האישית

יובל: סבתא נהנתה לספר לי על החיים שלה, ולשתף אותי. סבתא רוצה לאחל לי שאני אהיה מחובר לארץ. ואני מאחל לסבתא שהיא תרגיש טוב לנצח.

מילון

מבצע קדש
מלחמת סיני הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, הממלכה המאוחדת וצרפת מחד לבין מצרים מאידך, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956. במהלך המלחמה פלש צה"ל לחצי האי סיני וכבש אותו, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות, ופגע בצבא המצרי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אמא של סבתא שלי, בלה, הייתה בהריון בקיבוץ דפנה וכאשר פרצה המלחמה, פינו את כל הנשים בהריון מהקיבוץ, בשל קרבתו לגבול והחשש מהמלחמה (מלחמת השחרור)“

הקשר הרב דורי