מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטחנת הקפה מבית סבתא

אני וסבתא בבית שלי.
סבתא בילדותה
מטחנת קפה מיוחדת במינה

שמי זוהר אשד, אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי . לסיפור התיעוד במאגר המורשת בחרתי לראיין את ציפי אשד סבתא שלי מצד אבא.

סבתא ציפי נולדה בחיפה בשנת 1955. סבתא אהבה ללכת לים בילדות, היא למדה לשחות לבד מהתבוננות באנשים ששחו בים. היא בילתה כל הקיץ בחוף השקט בחיפה. סבתא גרה קרוב לבית הספר היסודי ששמו שלווה. ביתה נבנה מאבנים מסותתות על ידי הטמפלרים ברחוב אחז.

סבתא ציפי אהבה מאוד בילדותה את האורחים שהיו מגיעים לבקר את המשפחה שלה. יוסקה אביה הזמין את האורחים לשבת במרפסת והתחיל בהכנת הקפה. תהליך הכנת הקפה היה ארוך ,לא כמו בימינו. יוסקה היה קולה גרעיניי קפה ירוקים  שקנה בשוק. הקלייה נעשתה בתוף פח על פרימוס. השלב הבא היה לטחון את גרעיניי הקפה החומים, לאבקה במטחנת הקפה. השלב הבא הוא לבשל את הקפה בקנקן קטן על הפרימוס.

סבתא מאוד אהבה להקשיב לסיפורי המבוגרים, בתור ילדה בזמן הכנת הקפה, במיוחד כשדיברו על העלייה לארץ, ייבוש הביצות והקמת הישובים והמדינה. בבית במהלך הכנת הקפה, היה ריח נפלא. סבתא ציפי אהבה את הריח, למרות שלא טעמה את הקפה. היא הייתה ילדה ולא הורשתה לשתות. למרבה המזל היה לילדים מיץ תפוזים מתוק גלידה ועוגות תוצרת בית.

יוסק'ה ,אביה של סבתי, עלה לארץ בשנת 1932,הוא הסתנן למשלחת ספורטאים, שהגיעה למכביה השנייה. יוסק'ה הקים הרבה ישובים בארץ : את פורייה, אלומות ,משמר השרון וגם היה שותף בסלילת הכביש לזכרון יעקב.

הוא  קנה את המטחנה בקהיר שבמצרים, בזמן ששירת בצבא הבריטי כחיל, לפני קום מדינת ישראל. המטחנה עשויה מנחושת ומורכבת מארבעה חלקים: ידית, מכסה, סכין, מיכל לקפה הטחון. לאחר מות אביה סבתא ביקשה לרשת את מטחנת הקפה הישנה, מזכרת מחויות נעימות מילדותה בביתה. כשאהיה גדולה אשמח לקבל מאבי את המטחנה, שעברה מדור לדור במשפחתנו והיא תהיה לי למזכרת נפלאה ממשפחתי.

 מטחנת הקפה מקהיר שעוברת במשפחה

תמונה 1

הזווית האישית

זוהר: היה לי נעים ומעניין להקשיב לסיפור של סבתא. למדתי ממנה הרבה דברים חדשים.

מילון

טמפלרים
טמפלרים הם חברי ארגון המקדש, תנועה דתית פרוטסטנטית שנוסדה בווירטמברג שבדרום גרמניה באמצע המאה ה-19. חברי התנועה פרשו מהכנסייה האוונגלית של ממלכת וירטמברג. מייסדה ואביה הרוחני של התנועה, כריסטוף הופמן, שאף להכשיר את הקרקע לקראת הביאה השנייה של ישו ולקרב את הגאולה, לפי האמונה הנוצרית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כבד את אביך ואת אמך- הערך החשוב ביותר הוא תמיד לתת כבוד להורים.“

הקשר הרב דורי