מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטורקיה לארץ ישראל באונייה – אסתר נברו

עם המתעדים במועדון
אסתר בצעירותה
אסתר מאמינה שהכי חשוב זה להיות בריאים

אסתר נולדה בטורקיה בשנת 1937. אסתר מספרת: "הגעתי לארץ ישראל בשנת 1949, שנה אחרי הקמת המדינה. עלינו על האונייה בטורקיה והיינו בה שבוע שלם. כאשר ירדנו ממנה בנמל חיפה היו חגיגות יום העצמאות. היה זה יום כל כך מרגש, אנשים רקדו ברחובות והניפו דגלי ישראל.

ילדותה של אסתר

לדעתי הייתי ילדה רגילה כמו כל הילדים, שאהבה לשחק עם חברים ובמיוחד במשחקי חצר כמו מחבואים ותופסת. כאשר הגעתי לגיל שבו הולכים לבית הספר שלחו אותי לבית ספר בטורקיה. היו בבית הספר את המקצועות הבסיסיים כמו ללמוד חשבון ולקרוא בתורכית אך גם היו שיעורי מלאכה.המקצוע שאהבתי ללמוד היה תפירה. לא חשפו אותנו בזמנו למקצועות רבים ורוב הזמן בבית הספר עסקתי בתפירה.

סיפור העלייה

כשהייתי בת 12 עליתי ארצה, הייתי נערה צעירה שהבינה שזהו המקום החדש בו אבנה את חיי". אסתר מספרת שמהאונייה שהביאה אותם מטורקיה כל המשפחה נשלחה למקום שבו היו עולים רבים שמדברים בשפות שונות. מבחינתה זה היה המקום הראשון שבו פגשה חברים וחברות בישראל. למרות שאת המקום הזה היא זוכרת היטב, היא איננה זוכרת את שמו ויודעת שהיה מיועד לאנשים שהעפילו אל מדינת ישראל ובמקום הזה היה הרבה אוהלים ועולים. בכל אוהל חיה משפחה של עולים עם הילדים. מחנה העולים הזה היה ממוקם ליד זיכרון יעקב. כל משפחה שהייתה מגיעה היתה מקבלת אוהל קטן שבו היה מקום רק עד שלושה אנשים אבל בפועל הצטופפו בכל אוהל בהרבה יותר כי המשפחות היו גדולות. "זכור לי כי חייתי במקום של האוהלים במשך חודשיים ואחרי חודשיים יצאתי מהמקום לפנימייה. לא הייתי לבד כי היו שם גם בנות שהגיעו מתורכיה. באמצעות הארגון שנקרא "עליית הנוער"הגעתי לבית שמן. הקושי הגדול היה להיפרד מהמשפחה למרות שהמשפחה התגוררה בתנאים קשים באוהל. הייתי בבית שמן במשך כחודשיים עם החברות ולמדנו רק עברית וזכות זה העברית שלי ממש טובה.

אסתר עם בעלה 

תמונה 1

החיים בישראל

כאשר הייתי צעירה, התחתנתי ועברתי לגור בבני ברק בשכונת פרדס כץ בה אני חיה עד היום. לפעמים כשיוצא לי אני רואה סדרות טלוויזיה טורקיות וברוב שאר זמני הפנוי אני הולכת ומבקרת במועדון תל גיבורים וזה חלק משגרת היום שלי. אני אוהבת את המקום כי יש בו חוגים כמו התעמלות ותנ"ך, טיולים והופעות. יש לנו גם חוגי אומנות והרצאות כדי ללמד אותנו לשמור על אורח חיים בריא. במועדון אני מעבירה את הזמן בנעימים ונפלא הוא הקשר עם החברות.

אסתר במועדון

חלומה של אסתר

תמיד חלמתי שכאשר אתבגר אהיה אשה עצמאית ובריאה. אני חושבת שהכי חשוב זה להיות בריא ולשמור על הבריאות. אם הייתי יכולה לשפר משהו בחיים שלי הייתי משפרת רק את הבריאות.

המסר של אסתר

כבר שאתם צעירים תתחילו לשמור על הבריאות. תאכלו בריא ותעשו הרבה ספורט.

הזוית האישית

לב ולירם: פגשנו את אסתר במסגרת תכנית הקשר הרב דורי במועדון בשכונת תל גיבורים בפרדס כץ. היה מעניין מאד לשמוע ממנה את סיפור חייה וללמוד ממנה כמה חשוב להיות אופטימיים. ממש שמחנו שבמסגרת התכנית הזדמן לנו לדבר ולהכיר את אסתר.

מילון

מחנות עולים
מחנות עולים היו למקומות היישוב הזמני של העולים החדשים, שהגיעו בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל. חסרונם הגדול היה באווירה שהם יצרו: שוכני המחנות קיבלו את כל צרכיהם מהממסד ולא נדרשו לצאת לעבודה.

ציטוטים

”אל תדחה למחר מה שאתה יכול לעשות היום, במיוחד ספורט“

הקשר הרב דורי