מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתוניס למעברת קסטינה

סבא בא לבקר בשבת ובילינו ביחד
סבא בגיל חמש בארץ ישראל
סבא עלה לארץ מתוניס

שמי מאיה סבן, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי שלום סבן. סבא שלום עלה בגיל חמש עם משפחתו מתוניס וסיפר לי על החוויות הזכורות לו.

סבא שלום סבן מספר

נולדתי בתוניס בשנת 1950. גדלתי בעיר ספקס עם שישה אחים ואחיות בבית קטן. ההורים שלי החליטו לעלות לארץ ישראל כי הם האמינו בציונות.

 בגיל חמש עם עלייתי לארץ

תמונה 1

כדי לעלות לארץ, שטנו מטוניס לארץ ישראל באונייה גדולה (עד כמה שאני זוכר). המסע היה ארוך ומפרך. הגענו לארץ. מנמל חיפה נסענו במשאית למעברת קסטינה, שם קיבלנו אוהל שבו גרנו כל המשפחה מספר חודשים עד שעברנו לצריף. רק אחרי מספר שנים עברו לשיכון עולים.

אהבתי מאוד לשחק בכדורגל. לא אהבתי ללכת לבית הספר.

בגיל 13 שלחו אותי לפנמייה חקלאית במקווה ישראל, כדי ללמוד ושיהיה מקום בבית כי נולדו להורי עוד שלושה ילדים. בפנימייה גדלתי, למדתי, התפתחתי והייתי שמח.

הזוית האישית

מאיה סבן: למדתי מסבא שלמרות הילדות הקשה שהיתה לו ולמרות שלא היה תלמיד טוב, הוא הצליח בסופו של דבר ללמוד גם באוניברסיטה. סבא למד ממני, שהיום בית הספר שונה ויש דרכים חדשות ללמוד ויש חברים וכיף בבית הספר.

מילון

לך אל הנמלה עצל ראה דרכיה וחכם
לא להתעצל ללמוד ולהתאמץ כדי להיות מצוינים להשקיע בלימודים ובכל דבר שאני ארצה להיות בו אלופה

מקוה ישראל
מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל הוא בית הספר החקלאי והישוב העברי הראשון בארץ ישראל. בית הספר הוקם על ידי קרל נטר בשנת 1870, ממזרח ליפו, דרומית לדרך יפו-ירושלים.

ציטוטים

”מי שטורח בשבת אוכל בשבת “

הקשר הרב דורי