מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטבע זהב לנישואין

קשר רב דורי
המטבע עם דמותו של אלכסנדר השלישי.
מטבע זהב נדיר שעובר מדור לדור

סבתי צילה בבלי (צלצול), נולדה בברית המועצות, ועלתה לארץ בשנת 1972.

שמות הוריה של סבתי הם ננה ובוריס. סבתא צילה נשואה למאיר, ויש לה שלוש בנות: שירי, סיון ורונית שזו אימי. יש לה שישה נכדים והיא מתגוררת בנוף הגליל.

נוֹף הַגָּלִיל היא עיר בגליל התחתון ובמחוז הצפון של מדינת ישראל. היא הוכרזה כעיר בשנת 1974 לאחר שהייתה מועצה מקומית החל מ-1963. עד יוני 2019 נקראה העיר "נָצְרַת עִלִּית", בשל סמיכותה לעיר נצרת. נוף הגליל היא עיר מעורבת – כ-56% מתושביה הם יהודים, כ-28% הם ערבים, ו-16% הנותרים הם "אחרים". (ויקיפדיה)

במסגרת פרויקט הקשר הרב דורי ראיינתי אותה אודות מטבע זהב שעובר במשפחתי ומשמש סגולה וקמע לחיי נישואין מאושרים ונוצר בברית המועצות.

קָמֵעַ הוא חפץ שמיוחסים לו כוחות סגוליים. לרוב יהיה הקמע פיסת נייר או קלף שעליה כתובה ברכה כלשהי, צירופי אותיות של פסוקים, שמות מלאכים או שמות קדושים אחרים. את הקמע נושא אדם על גופו או מניח בביתו כדי להבטיח את שלומו, לשמירה מעין הרע או משדים ורוחות רעות. (ויקיפדיה)

תיאור המטבע: המטבע הוא של עשרה רובל. מחיפוש באינטרנט עולה כי  פעם ראשונה שהטביעו את המטבע הייתה בשנת 1701. על צד אחד של המטבע מוטבעת השנה 1898, שנת יצור המטבע וסמל של האימפריה הרוסית בצד השני של המטבע מוטבעת דמותו של אלכסנדר השלישי.

תמונה 1

סבא רבה של סבתא שלי הביא לה את המטבע, המטבע נדיר מאוד הם יכלו למכור אותו, ולהרוויח עליו סכום גדול, אך הם החליטו שזאת תהיה מסורת במשפחה להעביר את המטבעות. מאז לכל בת שמתחתנת הם מעניקים מטבע מאותו הסוג. סבתא שלי נתנה לאמא שלי, ולאחיותיה יש במשפחה עוד מטבעות. סבתא רוצה להמשיך את המסורת ומתכוונת לתת את המטבעות לי ולבת דודתי כשנתחתן.

הזווית האישית

יהלי: היה לי ממש כיף ולמדתי דברים חדשים על המשפחה שלי. לסבתא אני מאחלת בריאות, אושר, שמחה ואהבה.

 

מילון

סגולה
סגולה היא מילה שמופיעה בתנ"ך שמשמעותה היא לפי ההקשר שם ולפי פרשני המקרא לאוצר ייחודי ונעלה, ובכך מתוארים עם ישראל "כעם סגולה". כיום משמש המונח סגולה (מאגיה) לתיאור פעולות רוחניות (שאינן מצוות בדר"כ) המסוגלות לפעול ישועות בתחום ה-מיסטיקה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא רבה של סבתא שלי הביא לה את המטבע, המטבע נדיר מאוד הם יכלו למכור אותו, ולהרוויח עליו סכום גדול, אך הם החליטו שזאת תהיה מסורת במשפחה להעביר את המטבעות“

הקשר הרב דורי