מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחנות העולים ופעילות בחולות של קריית ים

אני וסבתי
סבתא באחת ההופעות בצעירותה
הצמיד המיוחד

סבתא מאירה נולדה בחיפה בשנת 1957 ואחר כך עברה לגור בקריית ים.

שם היתה לה חוויה מיוחדת. האזור ברובו היה חולות והבתים היו נמוכים, ברובם עד שלוש קומות. משחקי החברה עם ילדי השכונה מילאו את רוב שעות הצהרים, עד רדת החשכה. מחבואים, תופסת, קלאס, חמש אבנים וטיפוס על עצים.

בגיל עשר הצטרפה לתנועת מחנות העולים, התנועה התנהלה בשרידי מבנים של המבצרים הבריטים, בחולות של קריית ים .סבתא מספרת כי היו יושבים על ספסלי עץ פשוטים, לאור עששיות, ומדריך בשם יוסי היה לוקח אותם למשחקי לילה מיוחדים, ומפחידים, ולטיולים. הטיולים התנהלו בעזרת אחד ההורים, שהתנדב לקחת אותם לאזור מסוים ולהחזיר אותנו לנקודת מפגש.

בשנת 1983 עברו סבתא וסבא לישוב קהילתי במשגב במצפה אבי"ב עם שלושה ילדים קטנים. לפני ארבעים שנה לא היו בתים במצפה אביב, והם גרו בקרוואן עם גנרטור. לאחר מכן נולדה הבת הרביעית.

חפץ שעובר מדור לדור

במשפחתנו ישנו  צמיד מיוחד שהוכן בעבודת יד, שעובר אצלנו במשפחה מדור לדור. ההורים של סבתא הגיעו לארץ בסוף מלחמת העולם השנייה, כמעט ללא כל חפץ או רכוש. אביה של סבתא, קנה אותו לאמא של סבתא, כשהיו כבר בארץ. הצמיד עבר בירושה לסבתא שלי, כשאמה נפטרה, והיא הורישה אותו לאמא שלי, כדי שיהיה לה למזכרת מסבתא שלה. הצמיד משמעותי וחשוב ביותר עבור אמי, וכשנהיה גדולים היא תעביר לנו את הצמיד, ואנו נמשיך את מסורת העברת החפץ מדור לדור.

צמיד מיוחד שהוכן בעבודת יד

תמונה 1

הזווית האישית

איתן: היה לי מאוד נעים ומעניין לעבוד עם סבתא, ולשמוע את הסיפור המיוחד שלה.

מילון

מצפה אבי"ב
מִצְפֵּה-אָבִי"ב הוא יישוב קהילתי בגליל התחתון, בתחומי המועצה האזורית משגב. היישוב נוסד בל"ג בעומר 1981, בסמוך ליישובים הערבים טמרה ואעבלין. היישוב נקרא על שם הגאוגרף וההיסטוריון אברהם יעקב ברוור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא מספרת כי היו יושבים על ספסלי עץ פשוטים, לאור עששיות, ומדריך בשם יוסי היה לוקח אותם למשחקי לילה מיוחדים, ומפחידים, ולטיולים“

הקשר הרב דורי