מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחזיר נורייב: חוויות חיים באזרבייג'ן

מחזיר עם אשתו
מחזיר נורייב
מחזיר מספר לנכדתו על אירועים שקרו בחייו ועל היכרותו עם אשתו אידה

שלום, שמי למן נורייב, ובחרתי בתכנית הקשר הרב דורי במסגרת מעורבות חברתית, כדי לשמוע את סיפור חייו של סבי מזחיר נורייב, לאחר שבשנה שעברה תיעדתי את סיפור חייה של סבתי אידה נורייב.

וזה הסיפור שסבא שלי סיפר: סבא מזחיר נולד בשנת 1957 למשפחה בכפר באזרבייגן עם עוד שבע אחיות ואח אחד. בגיל 18 התגייס לצבא בסיביר, שם עבר הרבה סבל וחוויות כואבות, בהתחשב בכך שהמצב בצבא רוסיה לא היה הכי טוב.

כשחזר לאזרבייג׳ן למד באוניברסיטה בעיר הגדולה ארכיטקטורה. בזמן הזה נודע לו שאבא שלו נפטר ממחלה קשה כשרק היה בן 23.

ההכרות עם אשתו אידה

מחזיר הגיע לישוב בו גרה אידה, אשתו לעתיד, בכדי לחפש עבודה והשכיר שם בית. כך הכיר אותה, ראה אותה בסביבה וניסה לברר מי היא ובסוף עשו להם שידוך. הם הקימו משפחה והביאו לעולם חמש בנות, אחת מהן הלכה לעולמה כשהייתה פעוטה בגלל בעיות בתהליך הלידה.

תעלומת אחיו שטבע בים

מלחמת קראבך עם ארמניה החלה בשנת 1992 וגייסו את הצעירים באותה תקופה. הייתה תקופה קשה מבחינה כלכלית ושתי אחיותיו הגדולות גרו ברוסיה (עדיין גרות שם). האחיות הזמינו את אחיו ואת אשתו לרוסיה בכך שיעבוד שם ולא יגוייס לצבא האזרי, והם חיו בעיר רוסטוב בשנת 1996.

אחיו החליט לחסוך כסף כדי לחזור לאזרבייגן באותו זמן. יום אחד אחיו החליט ללכת לאונייה עם חבריו בתור בילוי, שם ככל הנראה טבע בים או כך מסופר. עד היום הסיפור לכך לא ברור, אחיו לא ידע לשחות ואין סיבה שיזרוק את עצמו למים. כנראה יש משהו שלא סופר באותו זמן.

כשמחזיר השכיר אנשי מקצוע לבירור תיק זה, הכסף שחסך לא נמצא. שבע פעמים אנשי מקצוע חיפשו במים את גופתו ובסוף מצאו אחרי חיפושים של שלושה ימים. הטיסו את גופתו חזרה לאזרבייגן ושם נקבר. אמם סירבה להאמין שנפטר עד שראתה את גופתו ואת הפנים שלו.

כך מחזיר שקע בחובות, בגלל הכסף שהשקיע על ההלוויה והחיפושים בים ושכירת חוקרים לבירור תיק זה, ומכר את ביתו בגלל החובות שהיו לו. שש שנים לאחר מכן עלה לישראל ומרכז החיים שלו הפך להיות בישראל. כאן גידל ארבע בנות ויש לו שבעה נכדים.

קישור לסיפור:  סבתא אידה מספרת על חוויותיה מאזרבייג'ן

הזוית האישית

למן המתעדת: לי מאוד היה כיף ומענין לשבת עם סבא ולדבר איתו על מה שקרה לו בעבר, כי הוא לא איש שמשתף סתם ככה את סיפוריו. עניין אותי לדעת מה עבר עליו, מאוד ריגש אותי ועזר לי להתחבר לשורשים שלו, ולהעביר זמן איכות שמקרב בינינו.

מילון

מלחמת נגורנו קרבאך הראשונה
מלחמת נגורנו קרבאך הוא הכינוי למאבק אלים ומזוין שהתרחש מפברואר 1988 עד מאי 1994, בתוך המובלעת האתנית של נגורנו קרבאך בדרום-מערבה של אזרבייג'ן, בין הלאום האתני הארמני של נאגורנו-קרבאך הנתמך על ידי ארמניה לבין אזרבייג'ן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם המשפחה סירבה להאמין שבנה נפטר עד שראתה את גופתו ואת הפנים שלו“

הקשר הרב דורי