מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחזון להגשמה – סבא רבא רפאל

שחר סבתא חנה ואמא לילך הרשקו
משפחתו של סבא רבא רפי ז"ל
סבא רבא רפי עולה לארץ ומגשים חזון

שֶמי שחר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מעלה סיפור משפחתי למאגר המורשת. זהּו סּפּורֹו ֶׁשל סָּבא רָּבא שִּלי רָפֵאל (רִפי ז"ל). שמעתי אותו מסְבָתא ֶׁשִּלי, ֶׁשָאִביָה רָפֵאל (רִפי) סֵּיפר לּה על יְלדּותֹו. לַסָּבא רִפי היּו זּוג הֹוִרים: ד"ר יְצָחק וְקָלָרה הֶּלַמן. בִמְׁשַּפְחּתֹו הּוא הָיה הְּבכֹור ולֹו שלוש אָחיֹות. ד"ר יְצָחק הָיה מֹוֶרה וַיַחד עם אְׁשּתֹו קָלָרה הם נֲיהלּו בית יתֹוִמים בִעיר פֵרט שְּבֶגְרַמְנָיה.

ד"ר יְצָחק וְקָלָרה דֲאגּו וִגְּדלֹו את כל הְּיתֹוִמים יַחד עם אְרַּבַעת יְלֵדיֶהם. כֶׁשֵהֵחּלּו הְּגָזרֹות ֶׁשל הֶּגְרָמִנים, ההֹוִרים ֶׁשל ָסָבא רִפי הֱחִליטּו לְׁשֹלַח אֹותֹו לֶאֶרץ יְׂשָרֵאל לַבּדֹו בֳאִנָּיה כֶׁשהּוא בן 15ִּ בְלַבד. שָנה אַחר כְך הם ָׁשְלחּו את אחֹותֹו יהּוִדית.

תְכִניָתם הְיָתה לַהִּׂשיג את הְּתעּודֹות הַּמְתִאימֹות וְלַהֲעלֹות את כל הְּיתֹוִמים אל אֶרץ יְׂשָרֵאל. ְלַצֲעֵרנּו הם לא הְסִּפיקּו לֲעׂשֹות כן וִנְׁשְלחּו יַחד. שִנים לַאַחר מֵּכן, דּמּו את פֻעָּלָתם ֶׁשל ד"ריְ צָחק וְקָלָרה לְפֻעָּלתֹו ֶׁשל יאנּוׁש קֹוְרָצאק. סָבא רִפי מעֹוָלם לא נַתן לְמֹאְרעֹות הִּמְלָחָמה לַעְרֵער את אמּוָנתֹו, הּוא לַחם בִמְלֲחמֹות יְׂשָרֵאל וָפַעל לֲהָגַנת הָאֶרץ. הוא אַהב ִלְלֹמד וִׁשֵּלב את לּמּוֵדי הֹּקֶדׁש עם עבֹוַדת כַּפִים. הְתַחֵּתן עם סְבָּתא נָחָמה שתִחיה.

סבא רפי ז"ל

תמונה 1

נֹוְלדּו  לֶהם  אְרָּבָעה יָלִדים. ָסָבא רִפי ֶׁשְּיְרַתְ בִחיל הֲאִויר וָהָיה מְּמִקיֵמי הֵּטֵלִויְזָיה הִחּנּוִכית. הּוא זָכה לְראֹות בִהְתַּגְּׁשמּות נבּוַאת יַׁשְעָיהּו, "ִּכי עִין בַעִין יראּו בׁשּוב ה' צּיֹון הֱעִמיד צֱאָצִאים וָזָכה לְראֹות ניִנים."

מאלבום התמונות

תמונה 2

הזוית האישית

שחר: שמחתי מאוד שניתנה לי הזכות להכיר את הסיפור המשפחתי שלי ולתעד אותה ביחד עם סבתי היקרה חנה.

מילון

יאנּוׁש קֹוְרָצאק
יאנוּש קוֹרצ'אק הוא שם העט שבו נודע הנריק גולדשמיט (Henryk Goldszmit), רופא, מחנך והוגה חינוכי, סופר, פובליציסט ופעיל חברתי יהודי-פולני. קורצ'אק היה ממבשרי הפעילות למען זכויות הילד ושוויון זכויות לילדים. בתי היתומים שהקים וניהל היו אחד הניסיונות המוקדמים בחינוך דמוקרטי, שכללו גם בית דין של ילדים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”שָנה אַחר כְך הם ָׁשְלחּו את אחֹותֹו יהּוִדית לארץ. תְכִניָתם הייתה לַהֲעלֹות את כל הְּיתֹוִמים אל אֶרץ יְׂשָרֵאל“

הקשר הרב דורי