מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אלה חלמה להיות מעצבת פנים

אני וסבתא שלי בבר מצווה שלי
סבתא שלי הייתה גננת - בגן בו עבדה
חייה של סבתא אלה

שמי ירין זוארץ, במסגרת המעורבות החברתית, השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי, בה תיעדתי את סיפורה של סבתי, אלה משמרתי.

ילדותה של אלה

סבתא שלי, אלה משמרתי נולדה בתאריך 01.06.1955 בעיר שיראז אשר באיראן, בשם שהלה. אלה נולדה לזוג הורים פרסיים והיו לה חמש אחיות נוספות. אלה הייתה השלישית במספר האחיות.

טרם עלייתם ארצה, אביה של אלה עבד בייבוא פירות בעיר אחרת באיראן. אביה היה מגיע כל יום למקום עבודתו ברכיבה על חמור.

בשנת 1958, כשהייתה אלה בת שלוש, היא עלתה ארצה עם משפחתה ושינתה את שמה לאלה. לכל אחיותיה של אלה היו שמות שונים באיראן וכאשר הם עלו לישראל – כולן שינו את שמותיהן לשמות עיבריים, כך היה נהוג אז.

תקופת בית הספר והלימודים

אלה גדלה בתל אביב ולמדה בבית הספר "גולומב". היא זוכרת שבכיתתה היו ילדים מכל מיני ארצות, כולם היו עולים חדשים ולאף אחד לא היה אכפת מהיכן הגיעו השאר.

המשחקים בהם שיחקו אלה וחבריה לכיתה ולשכונה היו: גוגואים, 5 אבנים , מחבואים, תופסת ו-7 אבנים עם כדור. אלה וחברותיה היו מביימות הצגות וקוראות להורים להגיע לצפות בהצגות.

הכרות ונישואים ובניית משפחה

אלה נישאה כשהייתה בת 20, היא הכירה את בעלה בעת בילוי עם חברה. במהלך השנים נולדו  להם שלוש בנות: אורית, רונית וטליה. סבתא אלה וסבא אפרים חגגו מדי שנה ימי הולדת לבנות בגנים ובבתי הספר. אלה ואפרים היו יוצאים לפיקניקים בחיק המשפחה. הם דאגו לבלות יחדיו.

מקצוע ועיסוק

בצעירותה, אלה חלמה להיות מעצבת פנים, אך לא הייתה באפשרותה ללמוד את המקצוע מבחינה כלכלית. אלה למדה להיות תופרת, מקצוע אשר לימדו אז בבית ספרה – מגמת תפירה ואופנה.

לאחר מספר שנים בה עבדה כתופרת, אלה החלה לעבוד כסייעת בגן ילדים בע.ת.א שם עבדה במשך 27 שנים רצופות.

סבתא שלי הייתה גננת – בגן בו עבדה

תמונה 1

החלום של סבתא אלה להיות מעצבת פנים, המשיך. מאז שאלה זוכרת את עצמה היא המשיכה וחלמה להיות מעצבת פנים, הרעיון ללמוד את רזי המקצוע מאוד בער בה. כשאלה רכשה את דירת מגוריה הראשונה, אלה עיצבה אותה לטעמה, זו הייתה הזדמנות להגשים את חלומה, בדירה זו אלה עשתה את כל העולה על רוחה וכך נהנתה מעשייתה ומהדירה.

מסר לדור הצעיר

"היום כסבתא לשישה נכדים נפלאים, אני רוצה להעביר את המסר לדור הבא – תשמחו בחלקכם, תשאפו למטרות בחייכם ותשיגו אותם, אל תוותרו על החלומות שלכם. היו תמיד בסביבה אוהבת, תאהבו את כולם ואת העולם, תקבלו את האחר ואת השונה ודבר חשוב מאוד. תשמרו על הארץ שקיבלנו, היו אזרחים טובים ושנו את הקהילה לטובה".

הזוית האישית

ירין: אני למדתי על סבתא שלי דברים חדשים שלא ידעתי.

מילון

5 אבנים
משחק ששיחקו פעם

ציטוטים

”לשאוף למטרות בחיים שלך ולהשיג אותם“

הקשר הרב דורי