מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מזוזות לשערי העיר העתיקה

ניצן וסבא אלחנן
סבא אלחנן בילדותו
המזוזה שנעלמה משער העיר ונקבעה בהיכל הזיכרון

שמי אלחנן סון נולדתי בישראל בשנת 1945.

אני בן שבעים ושבע נשוי לאסתר ויש לי שלושה ילדים שרית, נורית ויהודה.

אני רוצה לספר את סיפורו של אבי יהודה לאו, שעל שמו קרוי בני. אבי נולד בגרמניה ועלה לארץ בשנת 1933, עם עליית הנאצים לשלטון. כאן הכיר את קלרה. השניים נישאו בתחילת שנות הארבעים והקימו משפחה.  בילדותי גרנו בבני ברק. אבי עסק בעבודות נחושות ואומנות.

יהודים רבים מארצות הברית ומהארץ קנו ממנו יצירות שונות. הוא היה שולח לארצות הברית ארגזים מלאים, לחנויות שבהן מכרו את העבודות שלו. כמו כן הוא גם מכר לחנויות בארץ. את כל  העבודה עשה  במפעל קטן.

במסגרת עבודתו, אבי הכין את כל צלחות ליל הסדר של צה"ל, בביתו בבני ברק. גם אני עבדתי במפעל, והיו בו הרבה כלים כמו מכתש גדול כדי לעשות צורות, מכונות ליטוש, חומרים כימיים, כדי לייצר צבעים, וכל מיני כלי עבודה ידניים.

כשהיה בן חמישים ושש התבקש על ידי הרב גורן במלחמת ששת הימים, ליצר מזוזות לשערי העיר העתיקה. עם השנים כל המזוזות נגנבו על ידי ערבים. בשנת 2017 הוקם בירושלים היכל זיכרון ממלכתי, ובו שמות כל הנופלים במערכות ישראל. נעשה מאמץ לאיתור מזוזה, אשר תהיה ראויה לפאר את משקוף הכניסה. מזוזות מעוצבות בידי מיטב האמנים הגיעו, אך הבקשה נותרה בעינה: "הביאו אל ההיכל מזוזה הקשורה בעבותות של ברזל לתקומת ישראל". וכך, אחרי חקירות ובעזרת רבים וטובים בדרך, נמצאה מזוזה אחת מכל המזוזות שהותקנו על ידי הרבנות הראשית. את המזוזה קבע הנשיא ראובן ריבלין בשעה הכניסה להיכל הזיכרון . מזוזה עשויה נחושת עם סמל צה"ל ולמעלה כתוב שדי.

מדבריו של הנשיא ריבלין: "מזוזה זו שנקבעה בימים היסטוריים של איחוד העיר, ראתה את חיילי צה"ל נכנסים אל העיר בדמעות, אשר ליוותה את המיית הלבבות, בשובנו אל השוק והכיכר".

המזוזה של סבא יהודה שנמצאה ונקבעה בהיכל הזיכרון בירושלים

תמונה 1

ניצן: נהנתי להיות עם סבא, לשוחח איתו לבד בכיתה ובטלפון.

מילון

היכל הזיכרון הממלכתי
היכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל הוקם על ידי משרד הביטחון להנצחת זכרם של כל חללי מערכות ישראל בהגנה על הארץ ומחוצה לה מאז שנת 1860 ועד היום. (ויקיפדיה).

ציטוטים

”מדבריו של הנשיא ריבלין: "מזוזה זו שנקבעה בימים היסטוריים של איחוד העיר, ראתה את חיילי צה"ל נכנסים אל העיר בדמעות, אשר ליוותה את המיית הלבבות, בשובנו אל השוק והכיכר“

הקשר הרב דורי