מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מורשת הקרב של סבא ויקטור חיים שליט

נכדיו של סבא ויקטור חוגגים לו יום הולדת
תמונה מהעבר של סבא ויקטור
סבא לחם במלחמות ישראל במסגרת חיל השריון

שמי יהונתן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, ויקטור חיים שליט, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית. סבא גאה לספר את סיפוריו ואת ההיסטוריה שלו ושל משפחתו.

לסבא ויקטור הרבה סיפורים על הצבא ועל המלחמות. סבא היה לוחם בחיל השריון ושירת בחזית המלחמות.  סבא מאוד גאה בעבר הצבאי שלו ומאוד אהב את הצבא ולשרת את המדינה. במלחמת ששת הימים בשנת 1967 סבא שלי נלחם בחזית הסורית, סבא מספר שזאת הייתה מלחמה קשה מאוד.

בזמן מלחמת ששת הימים, בזמן שסבא היה במלחמה, נולד הילד הראשון שלו (דוד שלי). סבא אומר שתקופת המלחמה הייתה קשה מאוד. הוא גם נלחם בקרבות וגם השאיר את סבתא ברכה זייל לבדה בעורף, ממש לפני לידה. כשסבא חזר מהמלחמה הוא ראה לראשונה את הבן שלו שנולד בזמן שהיה בחזית.

במלחמת יום הכיפורים סבא לחם בחזית הדרומית ליר תעלת סואץ. סבא מספר שכשהתחילה מלחמת יום הכיפורים הוא היה בבית הכנסת, ואז קראו לו ולחבריו באופן מפתיע להגיע מהר להתגייס למילואים למלחמה. מלחמת יום הכיפורים הפתיעה את סבא ואת המדינה והתחילה באופן פתאומי. סבא גוייס מיד עם הפלוגה שלו לחזית בדרום, הם קיבלו את הטנקים וקיבלו משימה מול הצבא של מצרים.

סבא סיפר לי שבמלחמה הזאת הרבה חברים שלו נפגעו בקרבות. סבא והחברים שלו נלחמו מול הטנקים של הצבא במצרים. סבא מספר שזה נקרא קרב של "שריון מול שריון". הצבא של מצרים תקף את הצבא הישראלי בהתקפה קשה מאוד של ירי פגזים על הטנקים ועל הכוחות של צהייל. הרבה טנקים נשרפו וחיילים רבים נפגעו. בסוף הצליח צהייל לנצח את המצרים.

סבא מספר שהיה מספר סיפורי מורשת רבים לילדים שלו (וביניהם אבא שלי, עופר). בעקבות הסיפורים של סבא, אבא שלי עופר התגייס גם ליחידה קרבית, לחיל השריון והמשיך את המורשת של סבא.

הזוית האישית

יהונתן הנכד המתעד: שמחתי לתעד את סבא. התהליך נתן לי הרבה ידע של היסטוריה על סבא שלי, שלא ידעתי עליו לפני התכנית.

מילון

מורשת
אוסף ערכים, כללים, מנהגים וכד' המועברים מדור לדור.

חיל השריון
חיל השריון הישראלי (בראשי תיבות: חש"ן) הוא החיל המתמרן העיקרי בזרוע היבשה של צבא הגנה לישראל והוא מבין חילות השריון הגדולים בעולם, חיל השריון מבסס את עיקר כוחו על טנקי מערכה. צבעה של כומתת החיל הוא שחור ואילו צבעי הדגל של חיל השריון הם ירוק ושחור. בסמל החייל, הקבוע על הכומתות, מופיע טנק קרומוול - מדגמי הטנקים שמהם הורכב החיל בראשית דרכו. סיסמתו של החיל היא "האדם שבטנק ינצח". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא מאוד גאה בעבר הצבאי שלו, הוא מאוד אהב את הצבא ולשרת את המדינה“

הקשר הרב דורי