מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מורה במיקרונזיה

אני וסבתא ביחד בביתה במעלה גלבוע
סבתא אריאל עם חברה בכפר בו למדה
סיפורה של סבתא אריאל

סבתא אריאל נולדה ב-2 במרץ 1946, בארצות הברית.

כשהיא נולדה, קראו לה אלידה, Alida Fechner , אבל כשהיא עלתה לארץ, קראו לה אריאל. לסבתא היו שני אחים גדולים, בוב ודניס. לאמא שלה קראו אלידה, והיא הייתה עקרת בית. לאבא שלה קראו אוזוולד והוא היה רוקח ובעל בית מרקחת. סבתא שלי הייתה האלידה הרביעית במשפחה שלה, לאמא של סבתא קראו אלידה, לסבתא של סבתא קראו אלידה, ולסבתא רבתא של סבתא קראו אלידה.

סבתא התחילה לעבוד בבית מרקחת בחופש הגדול כשהייתה בת תשע. בגיל תשע סבתא עבדה במרתף של בית המרקחת. סבתא שקלה את התרופות והדביקה תוויות על הבקבוקים של התרופות. כשמלאו לה שתיים עשרה, סבתא עבדה בקומה השנייה של בית המרקחת, עם המזכירה על הניירת. בגיל חמש עשרה סבתא עבדה בקומת הקרקע: היא מיינה את המרשמים של התרופות ושמה אותם במגירה. באחת המגירות היו מרשמים משנת 1880! כשסבתא הייתה בת שש עשרה היא עבדה במגירות של התרופות. תפקידה היה לדאוג שכל התרופות יהיו מלאות. כשהייתה בת שבע עשרה, היא כבר עבדה בקופה, ותפקידה היה לדאוג ללקוחות, לראות שהם מקבלים מה שביקשו, שהם משלמים וגם שהעודף יוחזר במדויק. סבתא עבדה בחנות עד גיל שמונה עשרה, והעבודה בחנות הקנתה לה ידע חשוב לחיים.

בקבוקים מקוריים של תרופות מבית המרקחת, משנת 1880, שיש לסבתא שלי בביתה. התווית עם השם עשויה מזהב אמיתי.

תמונה 1

סבתא במיקרונזיה

בשנת 1969 סבתא הגיעה למיקרונזיה, למדינה שנקראת פלאו (Palau), כחלק ממשלחת מורים שהגיעו מארצות הברית, כדי ללמד אנגלית בבי"ס תיכון. היא גרה שם במשך שנתיים וחצי ולימדה בכפר שנקרא קורור (Koror)  בין השנים 1969 ועד 1971.

סבתא גרה באי אחר, שקראו לו נגרמלנגוי (Ngaremlengui). ולכן בכל בוקר כדי להגיע לכפר, היא שטה בסירה לבית הספר כדי ללמד, ואחר הצהריים – חזרה לכפר עם הסירה. ביום שבו אפולו 11 נחתה על הירח, בעל הסירה הצביע על הירח ואמר. "יש אנשים על הירח. אנחנו היינו שם ראשונים". כי לפי המיתולוגיה שלהם, הם צאצאים של אנשים מהירח.

בתמונה רואים את השביל המרכזי של הכפר ובצד ימין אפשר לראות את האולם הקהילתי.

תמונה 2

 

בשנת 1992 , כשהייתה בת ארבעים ושש, סבתא עלתה לארץ עם אבא שלי דוד. סבא שלי נשאר בארה"ב. סבתא גרה בירושלים. והקימה שם את בית המדרש "טל תורה", אותו היא גם ניהלה. לבית המדרש "טל תורה", היו מוזמנים בני ובנות נוער, נשים וגברים מכל הגילאים, ומכל הרקעים, למסע של לימוד תורני וגילוי עצמי, דרך מפגש מעמיק עם המקורות היהודיים. הלימוד ב"טל תורה" נסוב סביב מעגל החיים. למשל, לימדו בו מעל 500 בני ובנות מצווה, לקראת האירוע. וכן קיימו בו סדנאות לזוגות נשואים, על הריון ולידה ואתגר בפוריות. בית המדרש "טל תורה" נסגר אחרי עשרים ושתיים שנה, (בשנת 2017) וסבתא עברה לגור במעלה גלבוע. את תמונת ספר התורה שנמצא בארון הקודש ב"טל תורה", צילמה סבתא לאחר הכנסת ספר התורה בירושלים. היום ספר התורה וארון הקודש נמצאים בביתה ונשים קוראות ממנו בשמחת תורה ובהזדמנויות נוספות, במעלה גלבוע.

ספר התורה מבית המדרש טל תורה בירושלים שנמצא היום בביתה של סבתא במעלה גלבוע.

תמונה 3

 

בשנת 2017 סבתא שיחקה טניס לגילאי 70+ במכביה, וזכתה בשתי מדליות ארד. סבתא זכתה במקום שלישי, שני וראשון, בטניס בארץ לגילאי 70+.

 

סבתא עם מדליית ארד

תמונה 4

כיום סבתא נהנית רוב הזמן מהנכדים שלה וגם עוזרת למישהו להפוך את הפוסט-דוקטורט שלו לספר. היא עומדת לעבור לבית חדש, ממש ליד הבית שלי. ואנחנו לומדים ביחד.

הזוית האישית

סבתא אריאל: כתמיד, נהניתי מאוד מהמפגשים עם יהודה. היה תענוג לשתף אותו בתמונות וסיפורים מהחיים שלי, ולשמוע ממנו את כל השאלות שלו. הוא כל כך סקרני ונבון.

יהודה: היה לי מאוד כיף לשבת עם סבתא, ולשמוע את הסיפורים שלה, סבתא היא כמו ספר מותח שלא נגמר.

מילון

אפולו 11
אפולו 11 הייתה טיסת חלל שבמסגרתה נחתו לראשונה בני אדם על הירח. ב־20 ביולי 1969 (ויקיפדיה)

מיקרונזיה
קבוצת איים במערב האוקיינוס השקט. היא בגודל ארצות הברית. החלק הכי קרוב לפיליפינים נקרא פלאו. מיקרונזיה הייתה בבעלות יפן בין מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה. אחרי מלחמת העולם השנייה, מיקרונזיה השתייכה לארצות הברית. ויקיפדיה

טל תורה
טל תורה היה בית מדרש בירושלים, שסבתא הקימה. הוא היה מרכז ללימוד תורה בירושלים, מסביב למעגל החיים.

ציטוטים

”ביום שבו אפולו 11 נחתה על הירח, בעל הסירה הצביע על הירח ואמר. "יש אנשים על הירח. אנחנו היינו שם ראשונים". כי לפי המיתולוגיה שלהם, הם צאצאים של אנשים מהירח.“

הקשר הרב דורי