מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מועדון "ביתנו" בגני תקווה

עם איתי ביתן במועדון "ביתנו"
מירה אהרון מנהלת מועדון "ביתנו"
מירה אהרון, מנהלת מועדון "ביתנו", מספרת את סיפורו

הכרותי עם תכנית הקשר הרב דורי נמשכת כבר כשני עשורים, כמעט מתחילתה. במהלך השנים הפעלנו את התכנית בשיתוף פעולה עם בתי הספר השונים שבגני תקווה, עם תלמידי בתי הספר גנים, אריאל, רביבים ועוד. השנה חודשה הפעילות ביוזמה ייחודית לציון 70 שנה לגני תקווה, יחד עם תלמידי כתות ט' מחטיבת הביניים ותלמידי תיכון מית"ר, במסגרת המעורבות החברתית.

אני מלווה את המועדון כבר שלשה עשורים וביחד עברנו מספר מקומות ומבנים, לאחרונה לפני כשלוש עברנו למעוננו החדש, ברחוב דרך המשי. מבנה מטופח בשכונה החדשה הנותן שירותים ומענה לקהילת האזרחים הותיקים. כל השנים לקחתי חלק בתכנית כרכזת וכמנהלת המועדון.

סיפורו של המועדון שנקרא אז מרכז לזקן "ביתנו"

בשנת תשס"א – 2001, הפיקה המועצה, חוברת חגיגית מיוחדת לוותקי היישוב וראשוניו, הייתי שותפה להכנת חוברת התיעוד, באיסוף החומרים יחד עם שרה ברטפלד. בחוברת סופר סיפורו של המועדון.

חוברת לכבוד וותיקי היישוב – 2001

תמונה 1

המועדון הוקם תחילה בצריף, בשנת 1974 במטרה להעניק פעילויות חברה ותרבות לאוכלוסיה המבוגרת. בשנת 1983, שופרו התנאים והמועדון עבר למבנה החדש ברחוב כנרת. בשנת 1992, הועבר שוב המועדון למרכז במבנה החדש, במקום בו עמד הצריף. בין השנים 1998-1999, התקיימו הפעילויות בבית הספר "רביבים" הישן. בחודש מרץ 2000 רוכזו כל השירותים במרכז אחד המרכז לזקן – "ביתנו", ברחוב  הנגב בו היו חברים כ – 50 אזרחים ותיקים.

מרכז רב שירותי לקשיש – "ביתנו" – 2000

תמונה 2

חלק מחברי המועדון הישן "ביתנו"

תמונה 3

משפחת "ביתנו"

בשנת תשע"ח, 2018, הפקנו חוברת, בשיתופה של ראש המועצה ליזי דלריצה כדבריה: "אני גאה ונרגשת לראות כיצד נרקם כאן, בין דפי ספר המחזור הזה, הסיפור האישי של כל אחד ואחת מכם דיירי 'ביתנו' ". הכל החל בסיפור אהבה של המתנדבת הצעירה בת ה – 17, הדר מציורי. במשך שנים הייתה הדר בקשר עם חברי המועדון וכסטודנטית לקחה על עצמה את היוזמה להכין את ספר המחזור, כפי שסיפרה ברכה לב רן, מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים: "בשנת 2017 שולבה הגב' הדר מציורי במרכז הרב שירותי – מועדון "ביתנו" כמתנדבת במסגרת פרוייקט מלגאים ותרומתם לחברה. במחשבה משותפת עם מנהלת המועדון, גב' מירה אהרון וחברי המועדון, הוחלט ליצור ספר מחזור לחברי המועדון". (מתוך ספר המחזור, 2018)

 ספר מחזור 2018 – "ביתנו" בהפקתה של המתנדבת הדר מציורי

תמונה 4

השנה זכיתי לקחת חלק בתכנית גם ברמה האישית, פגשתי בכל שבוע את תלמידי שכבת כתות ט', שהגיעו למועדון עם תמי גרין ויחד תיעדו את סיפורי החברים הותיקים סיפורי הוא סיפורו של מועדון ביתנו – בגני תקווה.

חגגנו במועדון יחד עם התלמידים את חג החנוכה, בדברי הברכה של הרב גרשון שנור, חילקנו שירונים למשתתפים, שרנו ורקדנו וכמובן התכבדנו בסופגניות טעימות. היה ערב מהנה ומרגש עבור כולנו.

מסיבת חנוכה משותפת עם תלמידי חט"ב הראשונים עם המורה שרון רודניק ותמי גרין

תמונה 5

מעט על עצמי

ילדותי

שמי מירה אהרן, נולדתי בשנת 1954 בפתח תקווה, בבית היולדות בית רבקה. הורי, אמי דליה – קדיה ואבי עובדיה עוזרי נולדו בתימן הם עלו עם משפחותיהם לישראל, ונישאו פה בארץ. במשפחתנו היינו שבעה ילדים, אני, הבת הבכורה. גדלתי בפתח תקווה בשכונת מחנה יהודה. בילדותי הלכתי לגן בלומה, בהמשך עברנו לגור בשעריה. למדתי בבית הספר היסודי ב"נצח ישראל לבנות" ולאחר מכן המשכתי לימודי בתיכון בבית בלומה, תיכון דתי.

שירות צבאי – חטיבת הבקעה

עם תום למודי, קבלתי צו גיוס,  רבות מחברותי ובנות משפחתי לא התגייסו מטעמי דת. אני בחרתי להתגייס לצבא.  אני זוכרת שהיגיע צו הגיוס לביתי ואבי הודיע לי שקבלתי צו גיוס. הורי לא התנגדו לגיוסי, אני חושבת שהם די היו המומים מבחירתי. התגייסתי בשנת 1972, היינו בנות המחזור הראשון שהחלו  לממש שירות חובה לאורך שנתיים. שרתי בחטיבת הבקעה. בתקופת השירות שלי פרצה מלחמת יום הכיפור, שהורגשה יותר בחזית הצפונית והדרומית.

חיים האזרחיים בבגרותי

לאחר השרות הצבאי, התחלתי לעבוד והתנסתי במספר עיסוקים שונים. בהמשך, הכרתי את בעלי, נישאנו ונולדו לנו שישה ילדים, עמם אני בקשר ונהנית במיוחד מנכדי המקסימים.

גני תקווה – קשר של 40 שנים

במהלך נישואינו עברנו כמה מקומות מגורים, בין היתר גרנו תקופה גם בגוש קטיף ומשם בשנת 1983 עברנו לגור בגני תקווה. במקביל להרחבת המשפחה, במהלך כל השנים השתתפתי בהשתלמויות והרחבתי את אופקי, השתלמויות שהכשירו אותי לעבודתי עם אנשים מבוגרים, השתתפתי בקורס של 'חונכות סומכות' וגם עבדתי בתחום זה. המשכתי ועבדתי במועדון תעסוקה (בסמטת הכנרת), אחר כך במועדון מועשר לקשישים. שרה ברטפלד התמנתה למנהלת מרכז היום החדש שנפתח ואני התמנתי לנהל את המועדון החברתי "ביתנו", ברחוב הנגב.

הקשר שלי ליישוב גני תקווה החל משנת 1983 נמשך עד היום. אמנם עברתי בשנים האחרונות לגור באלעד, אך אני ממשיכה לנהל את מועדון "ביתנו", גם היום במשכנו החדש בדרך המשי. אני קשורה מאוד לכל התושבים הותיקים, מכירה כל אחד מהם באופו אישי, מכירה את בני משפחותיהם המורחבות ורווה נחת מעיסוקי.

אני מאחלת לגני תקווה בחגיגות ה- 70

אני מאחלת לגני תקווה ביום חגה, שתמשיך לפרוח ולשגשג ולתת לאוכלוסיה המבוגרת שירותים מגוונים.

הזוית האישית

מירה אהרון: טען פרופ' אסא כשר, כי אדם אינו יכול לצאת ידי חובתו בשליחות שלקח על עצמו במחשבות וכנוות טובות בלבד, אלא במעשים טובים ולא זו בלבד, אלא בתנאי שמעשים אלה נעשים פעם אחר פעם ברמת היומיום. כך שהשליחות הופכת להיות עלילת חייו של האדם ומשמעותם. שליחות אמיתית כזו אמר כשר דורשת אומץ לב.

תודה לתלמידים היקרים, שבחרו להשתתף בפעילות של תכנית הקשר הרב דורי, תודה ל גב' שרון רודניק הרכזת החברתית של חט"ב "הראשונים" ומובילת התכנית ותודה לגב' תמי גרין המלווה את התכנית איתנו כבר עשרות שנים.

החברים, האזרחים הותיקים במועדון גילו נכונות ורצון להשתתף בתכנית ולשתף את התלמידים בכל החוויות שעברו בהגיעם לארץ ישראל  ובהמשך, רובם לגני תקווה.

כולי תקווה שגם אתם התלמידים נהניתם מן הסיפורים שזכיתם לשמוע ולתעד מפי הותיקים, עבורם זו הייתה חוויה מאוד מרגשת ומרתקת. השליחות שלכם לשמר את התיעוד ולהעלותו למאגר סיפורי המורשת של תכנית הקשר הרב דורי במוזיאון אנו, תשמר לשנים רבות ותהפוך לנחלת הרבים כתיעוד הסטורי.

ועל כל אלה, יישר כוח

מירה אהרון, בשם האזרחים הותיקים במועדון "ביתנו"

 

מילון

מחנה יהודה פתח תקווה
השכונה נוסדה בשנת 1912 או 1913 (בהתחלה נקראה השכונה 'נחלת יהודה') על ידי המשרד הארצישראלי כמושב עצמאי עבור עולים שהגיעו מתימן. על שנת היווסדות השכונה מתנהל ויכוח בין תושבי השכונה הוותיקים שטוענים שזה היה בשנת 1912, ובין תושבי הדר גנים שהוקמה באותה שנה. לדברי תושבי הדר גנים שכונתם הוקמה ראשונה, ולכן קבעו את 1913 כתאריך שבו נוסדה 'נחלת יהודה'. העולים הגיעו עוד טרם סיום הקמת הבתים ושוכנו בסוכות ורפתות עד הקמת הבתים. חלק מהמשפחות זכו להיכנס לבתים, ואף סדרו גינות לפני הבתים והשאר התגוררו בצריפים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”טען פרופ' אסא כשר, כי אדם אינו יכול לצאת ידי חובתו בשליחות שלקח על עצמו במחשבות וכנוות טובות בלבד“

הקשר הרב דורי