מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מה שעושה את אליס מלכה מיוחדת

עמית הסטודנט המתעד
אליס בצעירותה
הילדות במרוקו עם סבתא מסעודה ורכישת המקצוע

הסיפור נכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים יוקנעם עילית

אליס מלכה גדלה בקזבלנקה, עם סבתא שלה ודודים שלה. הסבתא מאוד רצתה לטפל בנכדה שלה אליס כשאימא שלה יצאה לעבודה על מנת לפרנס את משפחתה.

הסיפור האישי של אליס הוא על סבתא מסעודה. סבתא מסעודה טיפלה באליס באופן יום יומי, תמיד שיבחה אותה והחמיאה לה, וראתה אותה גדלה עם השנים. אימא של אליס – יונה, הגיעה כל ערב לאחר העבודה אחר הצהרים, והייתה יושבת איתה ומשחקת איתה.

רכישת המקצוע

כשאליס גדלה והלכה לבית ספר, גמרה בית ספר וקיבלה תעודה, קיבלה הפתעה מסבתא שלה: מכונת תפירה ידנית, וכך החלה ללמוד לתפור בביתה.

לאחר מכן החלה ללמוד בבית ספר, בהתחלה בקזבלנקה למדה שלוש שנים, ולאחר מכן טסה לפריז בצרפת על מנת לקבל את התעודה, ולבחון אותה על פי עבודות אומנות שהתלמידים היו צריכים לעבור. אליס הייתה המצטיינת מבין הקבוצה שהגיעה להיבחן בצרפת.

כשחזרה, המורה של אליס בבית הספר בקזבלנקה רצתה שהיא תתפור לה שתי חולצות מיוחדות בהתאמה לצרכים שלה. אליס גזרה, מדדה ותפרה לה את החולצות כמו שביקשה. המורה המליצה עליה בבית הספר ושיבחה אותה בפני ההנהלה. זה מה שעשה את אליס מיוחדת – טוב הלב שלה, ההתנדבות שלה למען אנשים, ההירתמות לקהילה ואהבת החינם.

מתכון לקציצות בארטישוק

מצרכים

שקית ארטישוק מוכנה

חצי קילו בשר טחון

פטרוזיליה

ביצה אחת

שמן

בצל

פלפל לבן/שחור

גריל עוף

אופן ההכנה

ניקיון הארטישוק – מורידים את הקצוות של הארטישוק, מורידים את הקליפות השחורות בארטישוק ושוטפים אותו במים.

טוחנים פטרוזיליה, תפוח אדמה אחד קטן, וחתיכת בצל. מערבבים הכל ביחד וטוחנים הכל.

שמים בקערה ביחד עם ביצה אחת ומערבבים עם הבשר. מוסיפים את התבלינים: חצי כפית גריל עוף, רבע כפית פלפל לבן או שחור, חצי כפית קינמון ומלח. מוסיפים כף וחצי שמן וחצי כוס מים.

מטגנים בסיר עם שמן בצל קצוץ, לאחר הזהבה מוסיפים מלח, רבע כף כורכום, רבע כף תבלין צ'ילי. מוסיפים קצת מים ומרתיחים על הגז. לאחר מכן מוסיפים כף שטוחה של סילאן וממשיכים להרתיח על הגז.

קציצות בארטישוק של אליס בהכנה

תמונה 1

הזוית האישית

עמית הסטודנט המתעד: היה לי מאוד כיף עם אליס, נהניתי להקשיב לסיפורים האישיים שלה מהחיים ומהילדות.

הסיפור נכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים יוקנעם עילית

מילון

sous le choc
משמעו: "אני בהלם" בצרפתית. כשאליס קיבלה את ספר המתכונים של סבתא עם התמונות במסגרת הפרויקט, זה מה שהיא אמרה.

אַרְטִישׁוֹק
אַרְטִישׁוֹק (שם עברי: קִנְרָס או חֻרְשָׁף;) הוא זן תרבותי של מין ממשפחת המורכבים המשמש למאכל. מוצאו של הצמח במערב הים התיכון, שם הוא גדל בר גם כיום. האיטלקים מיצרים ממנו ליקר ממשפחת הביטר הנקרא צ'ינר (Cynar). ב-100 גרם ארטישוק מבושל או אפוי יש 53 קלוריות, 2.89 גרם חלבון, 0.34 גרם שומן ו-8.6 גרם סיבים תזונתיים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”זה מה שעשה את אליס מיוחדת: טוב הלב שלה, הנדיבות שלה, ההירתמות לקהילה ואהבת החינם“

הקשר הרב דורי