מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מה הקשר בין הצמה של הגננת לעיר העתיקה?

סבתא חיה והנכדה אלה
סבתא חיה בילדותה
סבתא חיה מתארת את ילדותה

שלום, שמי חיה הראל והשנה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי אלה. יחד אנו מתעדות סיפור מחיי ומנציחות אותו במאגר המורשת.

רקע ילדותי

שמות הוריי רוחמה וניסן, ויש לי תשעה אחים. התחביבים שלי בילדותי היו לצייר ולרקוד, זו הייתה תקופה של ילדות מיוחדת, במיוחד כי הכנו משחקים לעצמנו – לא היו אז טלפונים סלולאריים וגם לא מחשבים, כך ששיחקנו בעיקר עם כל החברים בשכונה שלנו. שמות חברותיי מהילדות: אורלי, כוכבה, דליה, אניטה ,יפה ואורית. אהבנו לשחק בגומי, מחבואים וגם בחמש אבנים. אהבתי מאוד לאכול שעועית וקציצות שאימא שלי הייתה מכינה. הזיכרון שלי ממאכלים זה בחג השבועות, כשאימא שלי הייתה מכינה בצקים מיוחדים ומאכלים חלביים. את ימי ההולדת חגגו לי בבית עם כל האחים הגדולים שלי כי אני בת זקונים (הבת האחרונה).

אהבתי ללמוד בעיקר אנגלית ועברית. הייתי קצת שובבה ובגיל 5 בגן הילדים אהבתי מאוד את הגננת שלי, שהייתה לה צמה מאוד ארוכה. זכור לי שפעם אחת כשהגן הסתיים, לא חזרתי הביתה והלכתי אחרי הגננת כדי לגעת לה בצמה, הגננת לא ראתה אותי והלכתי אחריה ליד הגבול בעיר העתיקה. לבסוף המשטרה מצאה אותי והחזירה אותי הביתה.

מסורת בבית הוריי

בחגים היינו חוגגים עם הדודים ואפילו בחג הפסח היינו חוגגים פעמיים את ליל הסדר: פעם אצלנו ופעם אצל הדודים.

המסורת המיוחדת בעיניי מבית הוריי הייתה שכל שנה לילה לפני כיפור הייתי קמה עם ההורים שלי לבית הכנסת בזמן הסליחות, זה היה מאוד מרגש אותי כי אז היה מתחיל הסתיו ואמא שלי הייתה קונה לי סוודר חדש.

נעורים וצבא

מתקופת הנעורים אני זוכרת שהייתי אוספת באלבום תמונות של שחקני קולנוע.

בצבא שירתי בחיל מודיעין והייתי שרטטת בבסיס ההדרכה של חיל המודיעין. בתקופת שירותי בצבא לא הייתה מלחמה אבל היה מבצע "אנטבה". את סבא דרור פגשתי בבסיס בו הוא שירת ועשיתי מילואים שם, כמובן שהתאהבנו והחלטנו להתחתן ולהקים משפחה.

את חלומי מהתקופה בה הייתי נערה הגשמתי כשיצאתי לפנסיה: כשהייתי צעירה אהבתי מאוד לשמוע שירים בשפה האיטלקית ורציתי גם להבין את השפה ולכן אני לומדת איטלקית.

את הכוחות והעוצמות שלי גיליתי אצלי לאחר שעברתי טרגדיה קשה כשהייתי בת 20, כשאחי והבת שלו נהרגו בתאונת דרכים ואבא שלי נפטר לאחר זמן לא רב אחרי כן, כך שאיבדתי את מי שאני אוהבת בזמן כל כך קצר, אבל החלטתי שעם הכאב הגדול אני ממשיכה קדימה ולא נותנת לעצב להשפיע עלי וצריך להמשיך בחיים

המסר שלי לדור הצעיר

המסר שאני רוצה להעביר לדור הצעיר הוא שחשוב לאהוב את המשפחה ואת החברים, כי הם אלה שנותנים לנו כוח להמשיך, לאהוב את הארץ שלנו ולשמור עליה כולנו יחדיו.

הזוית האישית

אלה הנכדה מתעדת: היה לי כיף לשמוע את סבתא מספרת את סיפור חייה, אני מאחלת לה שתהיה בריאה ושתמשיך להנות ממשפחתה ושיהיו לה עוד נכדים.

מילון

בַּת זְקוּנִים
בַּת זְקוּנִים בַּת שֶׁנּוֹלְדָה לְהוֹרֶיהָ בְּזִקְנוּתָם. הַבַּת הַצְּעִירָה בַּמִּשְׁפָּחָה

ציטוטים

”פעם אחת כשהגן הסתיים, לא חזרתי הביתה והלכתי אחרי הגננת כדי לגעת לה בצמה, הגננת לא ראתה אותי והלכתי אחריה ליד הגבול בעיר העתיקה“

הקשר הרב דורי