מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהשורשים ברוסיה אל הכנפיים בישראל

אני ומשפחתי לאחר העלייה
אמי בילדותה
ילדות ברוסיה ועליה לישראל

שמי אנה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. לתיעוד סיפור משפחתי במאגר המורשת בחרתי לכתוב על אימא שלי.

שמה של אמי הוא אולגה ושם משפחתה לפני הנישואים הוא סמינוב, שם משפחתה אחרי הנישואים הוא סטצקין. אימא שלי נולדה בשנת 1982 בחודש ינואר ברוסיה, בכפר קטן בעיר טולה. כשנולדה, היה קשה להגיע באותו הזמן לבית החולים מכיוון שבינואר ברוסיה חגגו נובי גוד. זהו חג חילוני ואף אחד לא עבד בברית המועצות בבית החולים בגלל החג.

שמם של ההורים של אימא שלי הם לובה (סבתא שלי) ואלכסיי (סבא שלי), גם הם נולדו ברוסיה בעיר טולה. אימא שלי גדלה בכפר קטן והיו לה המון חיות של בית וחיות משק. כשאימא שלי גדלה, היא עברה לללמוד בבית ספר יסודי רגיל בעיר שליד הכפר בו גדלה. כשאימא שלי סיימה את בית הספר היסודי היא עברה לבית ספר מיוחד עם כיתות קטנות, כי ברוסיה באותו הזמן התחיל החופש (פרסטרויקה) והיו יותר מערכות משוחררות ויצירתיות יותר. על הלימודים היה צריך לשלם המון כסף, אבל לאימא נתנו לא רק מבצע אלא תרומות על זה שהיא למדה טוב מאוד.

ביתה של אמי עמד על דרך מאוד מוכרת ומפורסמת, ולפעמים עשו שם חפירות. בחפירות מצאו מטבעות ישנים בני מאה, 250 ואף שלוש מאות שנה. לפעמים מצאו שם גם כדורי יריה ממלחמת העולם השנייה, כי בכפר הזה עבר קו קדמי במלחמה בין הנאצים והצבא האדום. אימא שלי לא שירתה שירות צבאי, אבל היו המון אנשים שהלכו למלחמה ואף אחד מהם לא חזר.

באותו הזמן לא היו כל כך הרבה צעצועים או משחקים אבל עדיין התלמידים מצאו שיטות לשחק, למשל לדלג מעל גומיות (דרך אגב, יש את המשחק הזה עד היום), והיו ילדים שעשו מין שאלוני סקר על דברים אישיים אבל בסיסיים. מעבר לזה בית הספר היה עושה הרבה פרוייקטים יצירתיים ופעילויות שכבר אז התלמידים היו מקבלים כמשחקים מהנים.

אימא בנערותה

תמונה 1

לאימא שלי לא היו כל כך חברים בשכונה כי רוב הזמן הילדים בילו בבית ספר ונפגשו שם הרבה, אבל לאימא שלי הייתה חברה ממש קרובה מכיתה ו' שקוראים לה מאשה, הן חברות טובות עד עכשיו. בבית הספר אימא שלי והכיתות האחרות יצאו עם הכיתה לסיורים במקומות שונים ובעונות שונות ללימודי אזור.

אימא שלי הלכה לאותו בית ספר עם אבי איליה. שנת הנישואים שלהם היא 2008. בשנת 2010 נולדה הילדה הראשונה שלהם, זאת אני, אנה. נולדתי ברוסיה וגדלתי שם עם משפחתי במשך חמש שנים. בשנת 2016, אני אימא ואבא עלינו לישראל וכעבור חודש נולד האח הקטן שלי יעקב. אני ומשפחתי נפגשים וחוגגים ביחד כל מיני חגים כגון: נובי גוד, 9 למאי, ימי הולדת וכו'.  (9 למאי- בתאריך זה הוא היום המדוייק בו ברית המועצות, אנגליה,ארה"ב ועוד מדינות ניצחו במלחמת העולם השנייה)

היום בשנת 2022 אני בת 12, אמא שלי בת 41 ואחי הקטן בן 6, אנחנו גרים במדינת ישראל בעיר מעלה אדומים, אימא שלי היא מורה לאנגלית ואח שלי לומד בכיתה א'.

מאלבום התמונות של אימא

תמונה 2

הזוית האישית

אנה המתעדת: היה לי נעים מאוד לשמוע בערב על המשפחה שלי ולצחוק על התמונות הישנות מפעם, לא היו אז טלפונים חכמים וצילמו במצלמה, התוצאות הצחיקו אותי. שמחתי לעשות את התיעוד במאגר המורשת.

מילון

פֶרֶסטרוֹיקה
פֶרֶסטרוֹיקה (רוסית: Перестройка - "בנייה מחדש") הוא מונח המתייחס למכלול השינויים הכלכליים והפוליטיים שהתרחשו בברית המועצות החל מיוני 1987 עד 19 באוגוסט 1991. את הפרסטרויקה הגה מנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב. בשיטתו החדשה של גורבצ'וב לא ניכר תכנון מרכזי והיא גם לא הובילה לשוק חופשי. הכלכלה הסובייטית עברה מקיפאון להתדרדרות מהירה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לפעמים מצא בחפירות ליד הבית כדורי יריה ממלחמת העולם השנייה, כי בכפר הזה עבר קו קדמי במלחמה בין הנאצים והצבא האדום“

הקשר הרב דורי