מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהרי אורל לשכונת בת גלים

-
-
החיים בשכונה על שפת הים

שמי גליה שמי, נולדתי ברוסיה ב 17.11.1944.

נולדתי בעיירה בשם אורסק על הרי אורל, הגבול בין הצד האסייתי ,לבין הצד האירופאי של רוסיה. עליתי לארץ בגיל חמש והתיישבנו בחיפה, בשכונת בת גלים.

בת גלים היא שכונה במערב חיפה. ייחודה הוא בכך שהיא השכונה היחידה בחיפה, ואחת הבודדות בישראל, שבתיה נושקים לחוף הים. השכונה נמנית עם שכונות הגרעין הוותיקות של חיפה העברית. היא תוכננה בידי האדריכל ריכרד קאופמן בשנת 1921 לפי עקרונות עיר הגנים ובתיה הראשונים הם מתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20 – ימי העלייה השלישית. ויקיפדיה

רוב האנשים בשכונה היו ניצולי שואה שלא קיבלו חינוך ראוי, או למדו בבית ספר. לכן הם עבדו בעבודות פשוטות. המשפחה שלי  נחשבה למשפחה עשירה, למרות שלא היה לנו בית גדול ומרשים, או חפצים בעלי ערך רב. הקרבה במקומות המגורים השפיעה מאוד, וכולם הכירו את כולם, אפילו הילדים שלי ושל חברותיי חברים עד היום ומרגישים כמו משפחה.

מאז ומתמיד לקחתי על עצמי אחריות לדאוג לאחי הקטן, ולמלא מטלות בבית, בכדי לעזור להוריי שעבדו עד מאוחר. הייתי בתנועת נוער, ובגיל ארבע עשרה בערך,  התחלתי להדריך את השכבות הצעירות יותר בתנועת הנוער.

היה לי אקורדיון בבית, ובילדותי רציתי ללמוד לנגן עליו, זכרתי שבבית הספר שלי נמצא מורה למוזיקה, שהיה עורך שיעורי מוזיקה, נגינה ופיתוח קול בחינם. כי רוב הילדים היו עניים. אז ביקשתי מהוריי לקבל שיעורי נגינה באקורדיון. הם אמרו לי שאני צריכה להבטיח לנגן שנה, ולהיות אחראית לגבי שיעוריי, אך לא קיימתי את ההבטחה והפסקתי לנגן.  השתתפתי גם במקהלת בית הספר, היה לי קול מאוד טוב, היה לי קול סופרן ואפילו היה לי קטע סולו.

לאט לאט הבנתי שכל האחראיות דורשת ממני להתבגר. עד גיל עשר חלקתי חדר עם סבתא שלי, והיא סיפרה לי סיפורים מילדותה, שהייתה מאוד קשה, מכיוון שהיא נכחה בשואה. זה גרם לי להבין שאני צריכה להפסיק להתלונן ולהתחיל להתבגר.

אחרי שעליתי לארץ הוריי חגגו לי את בת המצווה, ולא ערכנו משהו יותר מדי מפואר. היה כיבוד ואוכל, רקדנו מעט בסלון, ואז ירדנו למטה לחצר לשחק. ו זכור לי שלא קיבלתי מתנות. זה לא היה אירוע ממש גדול אבל הייתי מרוצה. הזמנתי את חברי הכיתה שלי, וביחד שרנו רקדנו והיתה שמחה גדולה. בזמני לא נהגו לחגוג במסיבות גדולות כי לא היה הרבה כסף, וחיו בצניעות.

הזווית האישית

הסבתא גליה שמי, והנכדה קארין, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר הרב תחומי – עמק חרוד ב שנת תשפ"א 2021

מילון

הרי אורל
הרי אוּרַל הם רכס הרים שכיוונו הכללי צפון-דרום, המחלק את רוסיה למזרח ומערב. רכס הרי אורל נמשך לאורך כ-2,500 ק"מ מן הערבות שבגבולה הצפוני של קזחסטן ועד לחופי האוקיינוס הארקטי. האי נוֹבַאיַה זֶמְלִיַה מהווה המשך נוסף של הרכס. גאולוגית, הרי אורל מסמנים את החלק הצפוני של הגבול בין יבשות אסיה ואירופה. ויקיפדיה

ציטוטים

”עד גיל עשר חלקתי חדר עם סבתא שלי והיא סיפרה לי סיפורים מילדותה,“

הקשר הרב דורי