מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהפוגרומים ברומניה לפלסטינה

סבא דב ויעל
סבא דב בנערותו
חיכינו באיטליה עד שהוכרז על הקמת מדינת ישראל .

סבא דב מספר ליעל:

כשהייתי בן שלוש התחילה מלחמת עולם השנייה ובגיל שש התחילו הפרוגרומים (הפגיעות ביהודים ברומניה). לקחו את אבי לעבודות במנהרות פחם וכאשר הוא חזר הביתה בגמר המלחמה, הוא נפטר כעבור שישה חודשים. בעקבות אירועים אלו החליטה כל המשפחה לעלות לפלסטינה בשנת 1946.

כל המשפחה נפגשה יחד ועזבנו את רומניה. עברנו את הגבול להונגריה ושם קיבלו אותנו במחנה של אונר"א. נשארנו במחנה בערך כשלושה חודשים ומשם עברנו את הגבול לאוסטריה ומשם עברנו את הגבול לאיטליה מהצפון עד לדרום.

סבא דב בנעוריו

תמונה 1

הגענו עד לנמל ז'נבה ושם חיכינו תקופה עד להכרזת הקמת מדינת ישראל. מז'נבה הפלגנו בקיץ 1948 באניית משא בשם טאטה והגענו לנמל חיפה. מהנמל לקחו אותנו למחנה עולים לבנימינה ושם גרנו באוהל.

ממחנה העולים לקחו אותנו למקום ששמו היה בלד א-שיח', כפר ערבי בעבר, היום קוראים למקום תל חנן על שם חנן זלינגר חבר קיבוץ יגור שנפל על כיבוש המקום מהערבים.

גדלתי ולמדתי בבית ספר בתל חנן. בגיל 17 וחצי התנדבתי לגדנ"ע חיל הים לקורס של שישה חודשים כי רציתי לשרת בחיל הים ובגדנ"ע לימדו אותנו כל מה שצריך לדעת על ספינות ואניות.

הזוית האישית

סבא דב ויעל בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

מילון

גדנ"ע
גַּדְנָ"ע (גדודי נוער או גדודי נוער עברי) הוא ארגון ישראלי לחינוך טרום צבאי. הגדנ"ע הוא מסגרת חסות של צה"ל שאמונה על הפעלת הנוער והכנתו לשירות צבא.

אונר"א
אונר"א ראשי תיבות של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלסטין במזרח הקרוב (באנגלית: UNRWA, ראשי תיבות: United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) היא גוף של האומות המאוחדות שעוסק בפליטים פלסטינים. הגוף הוקם בנפרד מנציבות האו"ם לפליטים (UNHR), שמטרתה לטפל בכלל הפליטים בעולם, והיא סוכנות האו"ם היחידה המוקדשת לטיפול בקבוצה מסוימת של פליטים. ויקיפדיה

ציטוטים

”בגיל 17 וחצי התנדבתי לגדנ"ע חיל הים כי רציתי לשרת בחיל הים “

הקשר הרב דורי