מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהעלייה לירושלים של שמואל קלמר ב-1845 עד לעלייה של סבא שלי מאנגליה

ציור קיר הרב פרומקין בשוק בירושלים
כתב היד של שמואל קלמר ארכיון לאומי ירושלים
סבא מספר לי את הסיפור של אריה לייב פרומקין סבא רבא שלי

שמי שי פרידמן, אני משתתף השנה בבית ספרי בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי לואי אריה, ממנו שמעתי את הסיפור המרתק של סבא רבא שלי ומשפחתנו. ויחד תיעדנו את סיפורו.

הסיפור מתחיל בעליתו של שמואל קלמר מליטא והמכתבים שלו למשפחתו שנשמרו בארכיון הספריה הלאומית בירושלים. ממשיך בעליתו של בנו רב אריה לייב פרומקין, ממייסדי פתח תקוה ומחבר הספר "תולדות חכמי ירושלים", המעבר שלו לאנגליה ופתיחת חנות היין הידועה על שמו. הסיפור ממשיך בעליותו של סבא שלי ומשפחתו לישראל.

הסיפור של אריה לייב פרומקין

לי קורים לואי אריה פרידמן על שם סבא רבא שלי אריה לייב פרומקין.

פרומקין נולד בשנת 1845 בליטא בעיר קלם, בן זקונים אחרי שבע בנות, לשמואל ופרומה קלמר. שמואל קלמר מחליט לעלות לארץ ישראל, אבל הוא עלה לבד לארץ ישראל, כי אישתו פרומה חלתה ולא יכלה לעלות עם כולם. שמואל חזר לליטא לאחר שלוש שנים וחיתן את ילדיו.

תמונה 1

הוא כתב ספר תורה וכשהוא הרגיש שהוא כבר נחלש החליט לחזור ולעלות שוב לישראל, כדי למות בארץ הקודש. הדרץ לארץ ישראל היתה מאד קשה והוא כמעט נהרג בדרך, אבל בסופו של דבר הצליח להגיע לארץ ישראל יחד עם ספר התורהשתב. הוא היגיע לירושלים שלש שעות לפני כניסת החג ראש השנה. שמואל ניפטר בשנת 1857 בירושלים והגשים את משאלתו למות ולהקבר בארץ הקודש. הוא קבור בהר הזיתים בירושלים.

אריה לייב רצה לבקר בקבר של אבא שלו, אבל לשם כך היה עליו להוציא דרכון. בדרכון חייב להופיע שם משפחה  – ולא היה לו – אז הוא קרא לעצמו בשם פרומקין על שם אימא שלו שלה קראו פרומה. אריה עלה כמובן לקברו של אביו, בביקורו בבית עלמין בהר הזיתים הוא ראה שם הרבה קברים שבורים – הנושא העסיק אותו הוא החל לחקור אודות השמות שמצא שם. חקר זה הביא לכתיבת ספרו בהמשך על כל השמות שמצא שם ביניהם חכמי ירושלים מכל הדורות, הספר נקרא: "תולדות חכמי ירושלים" בתום ביקורו בארץ הוא חזר לליטא.

תמונה 2

בליטא, אריה לייב מתחתן עם כלה בשם שיינה, ממשפחת הדס. במהלך נישואיהם נולדו להם שישה ילדים: שני בנים וארבע בנות. אריה מקבל משרה של רב בליטא בעיר אלקוסט.

ספרו של הרב אריה פרומקין

תמונה 3

אחרי 15 שנה היה באחד השנים מבול ואריה חשב שזה סימן בשבילו לעלות לארץ ישראל. הוא עלה לארץ ישראל ובארץ הוא שטח אדמה של 1,000 דונם. הוא נטע רבע מיליון גפנים ועשה את כל ההכנות להקמת היקב הראשון של פתח תקווה. הוא בנה בית והיקים את מוסד תלמוד תורה.

בית הספר "תלמוד תורה" נחשב למאד מתקדם מאחר ולמדו בו את כל המקצועות ולא רק את לימודי הקודש, עובדה שלא הייתה מקובלת על הזרמים החרדים בירושלים, הם התנגדו ועשו לו צרות, כי לימדו שם גם לימודי, כתוצאה מהמאבקים מול החרדים, הוא נאלץ לעזוב את ירושלים והיה צריך לברוח לאנגליה.

באנגליה, הוא רצה להתפרנס בכבוד והחליט לפתוח חנות יין, הוא מאמץ לעצו שם פרטי אנגלי ומאותו הרגע נקרא:  לואי פרומקין, כך למעשה התגלגל סיפור שמו וסבא שלי נקרא – לואי אריה פרידמן.

 תמונה משפחתית

תמונה 4

החנות ליין שפתח באנגליה, הצליחה מאוד וזה איפשר לו לפנות זמן לאהבתו המקורית חקר היהדות.  בתהליכי החקר שלו הוא מצא כיתבי יד של הסידור מלפני אלף שנה, שנמצא היום באוניברסיטת "אוקספורד", לתפילות בסידור זה והוא כתב פירושים והסברים לתפילות, הפרשנויות שלו מקובלות עד היום. במבוא לסידור יש ברכה של הרב קוק שהיה ידידו.

לאחר תקופה באנגליה, הוא החליט לחזור לארץ מגורי אביו (ארץ ישראל) ולגור בפתח תקווה. את חנות היין שפתח באנגליה, הוא השאיר לניהול בידיו של בנו אליהו – אפרים, שהוא סבא של סבא שלי. הרב פרומקין ניפטר בשנת 1917 וקבור בפתח תקווה.

בנו, אליהו – אפרים, פתח בית כנסת בצפון לונדון ואישתו רחל המשיכה וניהלה את חנות היין, בנוסף עשתה הרבה פעילויות צדקה למען הקהילה כולל עזרה לפליטים מאירופה במלחמת עולם השנייה. השנים עברו, לאחר הרבה שנים , אפרים נפטר והסבא שלי לואי הביא את שני ספרי תורה לארץ. אחי, בן, קרא את פרשת הבר מצווה שלו מתוך אחד מספרי התורה שנכתב לפני יותר מ-100, ואני מקווה גם לקרוא ממנו בבר מצווה שלי.

סבי לואי אריה פרידמן

סבא שלי לואי אריה פרידמן נולד בלונדון והתחנך בלונדון ולמד בארץ בישיבת כרם ביבנה ולאחר מכן למד מתימטיקה באוניברסיטת "ברמינגהם", שם היכיר את אביבה, ממשפחת גולד, שאבא שלה היה הרב בבית כנסת הגדול בברמינגהם. הם התחתנו ונולדו להם שני בנים באנגליה ובת אחת נולדה בארץ. הבן הבכור גבריאל הוא אבא שלי.

המשפחה עלתה לארץ בשנת 1975 כשאבא שלי היה בן ארבע. סבא שלי היה איש מחשבים והיה אחראי להקמת רשת התקשורת של בנק המזרחי. לאחר מכן נסע בכל העולם ללמד אנשים תקשורת מחשבים. סבתא למדה להיות אחות ועבדה בבית חולים "לניאדו". סבא שירת בחיל הים וגם אבא שלי שירת בצבא באותו החיל.

היום המשפחות של סבא וסבתא פזורים בכל העולם וגם בארץ. באנגליה המשפחה הייתה בעלת ייחוס ומאוד ידועה ולא רק בעסקי היין, שניים מבני המשפחה קיבלו תואר האצילות "לורד":

ראשית הלורד שמואל סגל, שהיה רופא במלחמת עולם השנייה ולאחר מכן חבר בפרלמנט.

השני היה הלורד הרב יונתן סאקס, שאמו היא נכדת הרב אריה ליב פרומקין. הוא היה הרב הראשי של בריטניה והתפרסם בעולם כאחד הרבנים החשובים של דורינו.

הרב יעקב צבי זקס (8 במרץ 1948 כ"ז באדר ה'תש"ח – 7 בנובמבר 2020 כ' בחשוון ה'תשפ"א) הוגה דעות יהודי-בריטי, כיהן כרב הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין 1991 ל-2013. ב-2005 הוענק לו תואר אבירות, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זקס מאולדגייט. היה פעיל בדיאלוג בין-דתי בממלכה ועסק בחשיבותה של האמונה היהודית בעולם המודרני, נושא שעליו חיבר ספרים רבים. מאז פרישתו מתפקיד הרב הראשי הוא שימש כפרופסור בקינגס קולג' לונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי. (ויקיפדיה)

תמונה 5

הזוית האישית

שי פרידמן: אחי, בן, קרא את פרשת הבר מצווה שלו מתוך אחד מספרי התורה שהביא סבי לואי לארץ מאנגליה והם נכתבו לפני יותר מ-100 שנים, ואני מקווה גם לקרוא ממנו בבר מצוה שלי.

מילון

תולדות חכמי ירושלים
ספר תולדות חכמי ירושלים משנת ה' אלפים ר"ן 1490 עד ה' אלפים תר"ל 1870 ליצירה יצא לאור בשלשה חלקים בחלק ג' כרך ובו שני חלקים עם תולדות המחבר ותמונתו חברו אריה ליב פרומקין מאת אליעזר ריבלין תרפ"ח-תר"ץ 1928-1930.

ציטוטים

”שני לורדים באנגליה מצאצאיו של אריה ליב פרומקין“

”שמואל קלמר תואר של לורד באנגליה “

הקשר הרב דורי