מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהעיר לקיבוץ

סבא סבתא ואני עושים סלפי
אבא שלי נכנס לתוך נעלי הצנחנים של סבא .
ילדותי ברחובות

שמי נטע מורן, אני בת בכורה להורי צילה ויצחק. נולדתי בתאריך 27.8.1939 בעיר רחובות בבית החולים בלינסון. הייתי בגן של ארגון אימהות עובדות ברחובות וכיום נקרא נעמ"ת. למדתי בבית הספר בית חינוך שזכור לי מאוד לטובה. כשהייתי ילדה שלטו הבריטים בארץ וכשהיו עושים עוצר אסור היה לצאת מהבית. אבא שלי היה בהגנה והבריטים עשו הרבה חיפושים אצלנו בבית. כשהייתי בת 9 פרצה מלחמת השחרור והמצרים הפגיזו רבות את רחובות, כי רצו להפציץ את מכון וויצמן. באחת הפעמים אמא שלי ואני היינו ברחוב, ולפתע הייתה הפגזה נכנסנו במהירות למקלט ציבורי, וכשיצאנו ראינו שבמקום שהיינו נפל פגז והרס בתים רבים. בגיל 14 עברתי ללמוד בקיבוץ רמת השופט מאוד נהנתי שם ובגיל 18 הצטרפתי לגרעין מהתנועה .הייתי בתנועת השומר הצעיר. כשסיימתי בית ספר יסודי החלטתי עם עוד 4 חברות שלי ללכת ללמוד בקיבוץ. התקשרנו לפעיל שהיה ברחובות , ביקשנו ממנו שיקשר אותנו לאחד הקיבוצים. הוא סידר לנו את קיבוץ רמת השופט. נסענו באוטובוס לבד, ללא ההורים והגענו בשמחה רבה לקיבוץ שם למדתי כמה שנים. כשהוקם הגרעין של השומר הצעיר ברחובות הצטרפתי אליו והשלמנו את קיבוץ סאסא (קיבוץ הנמצא בגלילי העליון).

בשנת 1913 הוקמה תנועת השומר הצעיר, הראשונה לתנועות הנוער הציוניות. ראשיתה בגליציה שבפולין (חלק מאימפריה הרוסית באותם ימים), בה נאספו צעירות וצעירים יהודים לקבוצות, נפגשו לפעולה ולמדו מפיו של מדריך על ציונות, שיתוף והגשמה. תוך שנים מספר התפשטה התנועה לעשרות ומאות קנים ברחבי פולין ומשם ל-35 מדינות. ערב השואה עמד מניינה על 70,000 חברים ברחבי תבל. בארץ הקימה תנועת השומר הצעיר 85 קיבוצים והייתה לתנועת הגשמה. במרוצת השנים יצרה מפעלים חברתיים וחינוכיים אשר תרמו לבניין המפעל הציוני והחברה הישראלית. בתנועה מתקיימים תחומי העשייה הבאים: תנועת הנוער בארץ, המונה למעלה מ-100 קנים בהם מתחנכים כעשרת אלפי בני נוער; תנועת הנוער בעולם, המונה 42 קנים ב-21 מדינות; פעילויות חברתיות במסגרת קבוצת חבצלת ותנועת הבוגרים של השומר הצעיר.

הזוית האישית

מעיין: החוויה שלי לכתוב את הסיפור עם סבתא הייתה מאוד מעניינת

מילון

נעמ"ת
נעמת (ראשי תיבות: "נשים עובדות ומתנדבות"), הוא שמה הנוכחי של מועצת הפועלות, תנועת הנשים שנוסדה מטעם הסתדרות העובדים הכללית. התנועה נוסדה בשנת 1921 והיא תנועת הנשים הגדולה בישראל.(נעמ"ת)

עוצר
עוצר הוא הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות. שלטונות המנדט הבריטי נהגו להטיל עוצר לילה בערים מסוימות בארץ ישראל.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”באחת הפעמים אמא שלי ואני היינו ברחוב ולפתע הייתה הפגזה.“

הקשר הרב דורי