מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהעיר העתיקה בירושלים לגן חפר – בית יצחק

מרים רוזנצוויג ועידו בתכנית
בתים ראשונים בגן חפר
סיפורם של סבתא רבתא לאה וסבא רבא אביגדור ז"ל

סיפורם של סבתא רבתא לאה וסבא רבא אביגדור ז"ל

שורשיה של סבתא רבתא ז"ל

זה הרחוב הראשי של העיר רייביץ בפולין, שבה נולדה סבתא רבתא לאה רוזנצוייג ז"ל בתאריך 22.3.1916, בת למשפחה בת שבע נפשות. הרחוב נראה כך עד היום. אביה היה שוחט ורב.

סבא והוריה של סבתא רבתא ז"ל

הוריה של סבתא רבתא: אביה דב גולדשטיין ז"ל שהיה שוחט ורב, אך הועסק רק כשוחט כי השלטונות לא התירו את משרת הרב. אימה מרים ז"ל. אביה מנחם מנדל מקוצק ואחותה יוכבד ז"ל

שורשיו של סבא רבא אביגדור ז"ל

סבא רבא שלי אביגדור רוזנצוייג ז"ל נולד בכ"ב אלול 1910 בתל אביב. הוא נצר למשפחה דתית מאד שמקורה ברובע היהודי בירושלים. הם חיו בת"א וכאשר היה בן שלוש עברו לפתח תקווה. היו בבעלותם פרדסים, ואף חנות לממכר בשר הם היו שמונה ילדים, סבא רבא עבד בפרדסי המשפחה לאחר שסיים את לימודיו היסודיים.

מתל-אביב דרך פתח-תקווה לגן-חפר.

משפחתו של סבא רבא מצד אימו מקורם בעיר העתיקה בירושלים. הם עברו לתל אביב, וסבא נולד שם באוגוסט 1910, כשמלאו לו שלוש, עבר לחיות בפתח תקווה, אם המושבות, עד שבשנת 1938 עבר לגן חפר (כיום בית יצחק שער חפר).

חלומו הגדול של סבא רבא אביגדור ז"ל

כשהגיע למצוות, סבא רבא קיבל מתנה טוריה. יצא לעבודה בפרדסי המשפחה, הוא אהב מאד את האדמה. וכך החל להתממש חלומו לראות את העם היהודי עם עובד אדמה ויצרני. חלומו התממש עם הגיעו לבית יצחק.

 תמונה 1

כשסבא רבא פגש את סבתא רבתא

סבתא רבתא על אף שגדלה בפולין בגלות ובמקום עירוני, הייתה חדורת הכרה בעובדה שמקומו של העם היהודי בארץ ישראל, ועל היהודים לעבוד את אדמת ארצם. על אף שהייתה עדינה ויפה הייתה מוכנה בלב שלם לעבודת כפיים.

הבן הבכור אלישיב

בתאריך 24.11.1937, נולד להם בכורם שנקרא אלישיב. שמו נבחר מתוך התנ"ך, ומשמעותו היא שהאל ישיב אותנו אל הארץ, אל אדמתנו, זו הייתה תפיסת עולמם של הוריו. (סבא רבא וסבתא רבתא ז"ל). סבא רבא הלך בעקבות הרעיון – לשוב לארץ וליישבהּ.

חלומו של סבא רבא מתחיל להתגשם

חלומו של סבא רבא להפוך ליהודי יצרני ועובד אדמה מתגשם. ראשוני גן חפר ילידי הארץ או עולים מפולין בנו את ראשוני הבתים בצד הצפוני של רחוב 'דרך חפר'. לאחר סיום הבנייה עסקו בחקלאות, גידול ירקות ,רפת ולולים. כשהם סובלים ממסתננים שגנבו מכל הבא ליד, אך הם לא נרתעו מהקשיים ונשארו.

חלומותיהם של סבא רבא וסבתא רבתא ממשיכים להתגשם

בתאריך 15.5.48 הוקמה מדינת ישראל ומתגשם חלומם – הקמת מדינה לעם היהודי. ולאחר זמן בתאריך 8.7.1949, נולדה בִּתָּם מרים הקרויה ע"ש סבתה שנרצחה בשואה, והם זוכים לא רק למדינה, אלא גם להמשכיות.

 סבתא בצעירותה

תמונה 2

אורח חייהם של סבתא רבתא וסבא אביגדור

חייהם של לאה ושל אביגדור ז"ל הצטיינו באהבת הארץ ובאהבת עבודת הכפיים והאדמה, משקם בלט בתנובתו היפה, ופרדסיהם הצטיינו בנוי וביבולים נפלאים וכך גם לוליהם. בתמונה זו ניתן לראותם באמצע העבודה בלול(האכלת העופות ואיסוף הביצים).

  אורח חייהם של סבתא רבתא וסבא רבא אביגדור

תמונה 3

שעות הפנאי של אנשי החקלאות

לסבים לא היו רק חיי עבודה ויזע, אלא גם שעות פנאי נפלאות, הם היו שותפים לטיולים בכפר, וגם ב"עדלאידע" בבית יצחק שהייתה אירוע מאוד משמעותי בחיי הקהילה. בתמונה מימין– הטיול הראשון לאילת. ולמעלה, ה"עדלאידע" הראשונה של בִּתָּם מרים.

מורשתם של סבתא רבתא וסבא רבא ז"ל.

ביתם של סבא רבא וסבתא רבתא ז"ל העניק ערכים רוחניים של צניעות, אהבת הזולת, הארץ ומוסר. את ארוחות השבת והחגים ליוותה המורשת הקולינארית של סבתא רבתא לאה- "מחמניות" הקרויות 'בְּיָאלִי' , שעד היום "מככבות"…בכל הזדמנות

סבתא רבתא לאה וסבא רבא אביגדור ז"ל מנוחתם עדן.

סבא רבא אביגדור ז"ל נפטר בתאריך 1.4.1979. סבתא רבתא לאה ז"ל נפטרה בתאריך 22.11.1989. הם קבורים בבית העלמין בבית יצחק. בנחלתם מתגוררים יבדל"א סבתא מרים, דודה דורית ומשפחתה וכן אבא דביר ומשפחתנו. וגם אנו הנינים רוצים להישאר כאן.

הקשר הרב דורי משוב של הנכד עידו:

בהתחלה חשבתי שלא יהיה כל כך מהנה, אבל כבר בשיעור השני התחלנו לכתוב וגיליתי דברים רבים על משפחתי ועל ההיסטוריה של העם ושל המדינה שלי, כולל המושב בו אני גר. כש ביקרנו בסיור, בבית התפוצות אני וסבתי, ראינו דגם של בית כנסת, מחיי היהודים בפולין. זה התקשר לעבודה שלנו כי כתבנו על סבתא רבתא שלי שהיא ילידת פולין. בקיצור נהניתי מאוד במפגשים.

הקשר הרב דורי משוב של  סבתא מרים רוזנצוויג:

היה לי לעונג רב, העובדה שהיה לי ולעידו פרויקט משותף, מאוד החמיא לי שזיכרון הוריי שלא הכיר עניין אותו. דרך  הסיפורים, הוא למד רבות גם עליי, על שנותיי הצעירות כילדה וכנערה. תכנית הקשר הרב דורי, נתנה לנו הזדמנות נפלאה לשוחח באופן מכוון על נושא מוגדר. מה גם שהמצגת המשותפת שהכנו, היא זיכרון להוריי ז"ל. פעילות מבורכת שיש להמשיכה כדי להדק את הקשר הבין דורי.

העשרה

בית יצחק: "בֵּית-יִצְחָק שַׁעַר-חֵפֶר הוא מושב באזור השרון, ליד העיר נתניה, השייך למועצה אזורית עמק חפר.המשקים הראשונים של בית יצחק הוקמו בשנת 1939 על ידי חברת "רסקו" עבור קבוצה של עולים מגרמניה…בשנת 1943 התאחדו בית יצחק ושער חפר תחת השם "האגודה החקלאית השיתופית-בית יצחק-שער חפר", אך לא נוצר איחוד מלא באותו שלב… ד שנת 1963 הייתה בית יצחק מועצה מקומית, ושער חפר הייתה מושב במועצה אזורית עמק חפר.

לקראת האיחוד שונה שם היישוב ל"מושב בית יצחק-שער חפר" והוא הפך כולו רשמית לחלק ממועצה אזורית עמק חפר.

תשע"ו

מילון

בית יצחק
בֵּית-יִצְחָק שַׁעַר-חֵפֶר הוא מושב באזור השרון, ליד העיר נתניה, השייך למועצה אזורית עמק חפר.המשקים הראשונים של בית יצחק הוקמו בשנת 1939 על ידי חברת "רסקו" עבור קבוצה של עולים מגרמניה...בשנת 1943 התאחדו בית יצחק ושער חפר תחת השם "האגודה החקלאית השיתופית-בית יצחק-שער חפר", אך לא נוצר איחוד מלא באותו שלב... ד שנת 1963 הייתה בית יצחק מועצה מקומית, ושער חפר הייתה מושב במועצה אזורית עמק חפר. לקראת האיחוד שונה שם היישוב ל"מושב בית יצחק-שער חפר" והוא הפך כולו רשמית לחלק ממועצה אזורית עמק חפר.

ציטוטים

”כשהגיע למצוות, סבא רבא אביגדור קיבל מתנה טוריה“

”חלומו לראות את העם היהודי עובד אדמה ויצרני, התממש עם הגיעו לבית יצחק.“

הקשר הרב דורי