מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהמחתרת ברוסיה לכפר חב"ד

סבא משה וישצקי
סבא משה וישצקי
סבי נעצר על ידי שלטונות הנ.ק.ו.ד. המעצר הממושך של שנה החקירות והעינויים

שמי דבורה וישצקי, רציתי לספר לכם על סבא רבא שלי, הרב משה וישצקי.

סבי משה וישצקי נולד בכ"ז תשרי תרע"ג (1913) בעיר ויטבסק לאביו הרב יצחק פנחס וישצקי ולאמו שרה פרומה.

בילדותו הוא למד ב'חיידר' המקומי, ששכן באחד מבתי הכנסת בעיר. בהיותו בגיל 12 נסגר ה'חיידר' על ידי השלטונות הקומוניסטיים ובמשך שנתיים הוא נותר ללמוד עם מלמד פרטי בבית.

בשנת תרפ"ה הוא נכנס ללמוד בסניף ישיבת "תומכי תמימים" בעיר נעוועל. ובהמשך בעקבות רדיפותיהם של אנשי הבולשת, הוא נדד בין הסניפים השונים ברחבי רוסיה. ביניהם גם למד במשך תקופה מסוימת בעיר יקטרינוסלב והתחבב על ידי אביו של הרבי ר' לוי יצחק שניאורסון.

כאשר סבי הגיע במהלך נדודיו ללנינגרד פגש בו ר' חוניא מרוזוב וביקש ממנו, למרות גילו הצעיר, לקחת על עצמו לעמוד בראש ארגון "תפארת בחורים", ובמסגרת זו הוא שימש כראש ישיבה והדריך עשרות בחורים צעירים בדרך החסידות.

באותה תקופה סבא בא בקשרי השידוכין עם רעייתו חשא בת החסיד ר' שלמה רסקין, וזמן קצר לאחר החתונה הורה לו אדמו"ר הריי"צ לעבור להתגורר בעיירה גורקי בה התגוררו הוריה של רעייתו, על מנת לפעול שם להפצת החסידות בין תושבי המקום.

בעקבות פעילותו התקרבו רבים לדרכי החסידות, והחלו להשתתף באורח קבע בשיעורי החסידות המחתרתיים שקיים סבי ר' משה בבית חותנו הרב רסקין, ובהתוועדויות שהיו נערכות מעת לעת.

לאחר 12 שנים של פעילות אינטנסיבית במהלכם סבי הצליח לפעול רבות על בני המקום, הוא ניסה בשנת תש"ו לצאת את גבולות רוסיה באמצעות הברחת גבולות במסגרת 'יציאת רוסיה תש"ו', אך למרבה הצער פספס את ההזדמנות, והתיישב יחד עם משפחתו בצ'רנוביץ.

במהלך שנות מגוריו בצ'רנוביץ' סבא עסק בליבוי הגחלת היהודית, ופעל בין השאר להקמת המקווה בעיר יחד עם ר' מענדל פוטרפס ובסיועו של ר' משה לייב גולדיס.

בשנת תש"ט סבי ניסה עם עוד כמה חסידים שנשארו ברוסיה לנסות לברוח דרך רומניה ביציאה מצ'רנוביץ' אך ניסיון זה נכשל מה שהוביל למעצרו.

בכ"ב אלול תש"ט, סבי נעצר על ידי שלטונות הנ.ק.וו.ד. ולאחר מעצר ממושך של שנה החלו לחקור אותו ולענות אותו במטרה שיפליל חסידים נוספים, אך הוא עמד בגבורה בכל החקירות ולא גילה מאומה. כשהסתיימו החקירות, הוא נשלח לעשר שנות גלות אותן ריצה במחנה עבודה נידח בקזחסטן, וגם שם פעל להפצת יהדות, וריכז סביבו קבוצת אסירים יהודים אותם לימד את קיום המצוות והדריך אותם כיצד יש לנהוג.

עוד לפני שסיים לרצות את כל שנות הגלות שנגזרו אליו, סבא שוחרר ממחנה העבודה בי"ג ניסן תשי"ז והתאחד בחזרה עם בני משפחתו.

במשך קרוב לעשר שנים נוספות נותר סבי משה וישצקי ברוסיה, עד שקיבל את ברכתו של הרבי להגשת בקשת אשרה ליציאה מרוסיה, ובט' כסלו תשכ"ו (1966) הוא הגיע עם משפחתו לארץ הקודש.

מיד עם הגיעו ארצה הוא התבקש לכהן כמשפיע בישיבת תומכי תמימים כפר חב"ד, אך בעקבות הוראת הרבי, הוא עזב משרה זו והתמנה כמנהל רוחני בבית הספר למלאכה בכפר חב"ד, ובמקביל, היה עוסק גם בהשפעה על תושבי הכפר והתוועד לעיתים קרובות בבית הכנסת.

את תפקידו בבית הספר למלאכה המשיך במסירות עד לפטירתו בי"ג טבת תשמ"ו.

הזוית האישית

הנכדה דבורה: זו זכות גדולה לי להיות הנכדה של סבי.

מילון

הרבי הרייצ
האדמו"ר הריי"צ (י"ב בתמוז תר"מ - י' בשבט תש"י) (בעגת חסידי חב"ד אדמו"ר הקודם ובמקור באידיש דעֶר פריעֶרדיקעֶר רבי) הוא האדמו"ר השישי בשושלת אדמו"רי חב"ד, בנו של הרבי שלום דובער(האדמו"ר הרש"ב) ושטערנא שרה שניאורסון וחמיו של הרבי מליובאוויטש. מנוחתו כבוד באוהל בבית העלמין"מונטיפיורי" ברובע קווינס שבניו יורק.

נ.ק.וו.ד
נ.ק.ו.ד. (קרי: אֶן-קָה-וֶה-דֶּה) או קומיסריון הפנים העממי של ברית המועצות (ברוסית: Народный комиссариат внутренних дел СССР, НКВД СССР) היה המשרד הממשלתי והגוף המרכזי לענייני ביטחון ושיטור של ברית המועצות והגוף העיקרי שעסק בריגול פנים. מטה הארגון היה בכיכר דזרז'ינסקי 1 במוסקבה (לימים, כיכר לוביאנקה). הנקו"ד ריכז תחתיו סמכויות אכיפה רבות, לרבות אחזקת מערך הגולאג, דיכוי ורדיפת מתנגדים למשטר ותפקידי ביטחון המדינה וביקורת הגבולות. הנקו"ד הוקם ב-10 ביולי 1934 והתקיים לאורך שנות ה-30 ותקופת מלחמת העולם השנייה והיה המנגנון העיקרי שניהל את מדיניות הטיהורים של סטלין עד לפירוק הארגון בשנת 1946. הנקו"ד לא היסס לענות את נחקריו ולהשתמש נגדם בשיטות כוחניות לחילוץ הודאות, כולל רצח בני משפחתם או הגלייתם לסיביר. החקירות נמשכו ברציפות במשך ימים ולילות ארוכים ללא מזון או שינה, עד אשר הנחקר המותש הסכים להודות בכל דבר על מנת להפסיק את ייסוריו.

ציטוטים

”בזכות מסירות הנפש של הדורות הקודמים אנחנו כאן היום זוכים להמשיך את דרכם, בדרך התורה והחסידות. “

הקשר הרב דורי