מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהילדות אל הצבא

אני סבא סבתא ואמא שלי בחופשה משפחתית
סבא מטייל
סבא משה משתף חוויות מילדותו, אל הבר הבר מצווה ובצבא

סבא מספר

"אחרי מלחמת העולם השנייה, אבא שלי מצ'כיה, הכיר את אמא שלי מרומניה וביחד הם עלו לארץ ישראל. כשעלינו  לארץ הבריטים לקחו אותנו בחזרה לקפריסין והיינו במחנה המעצר במחנה הבריטים. שם אני נולדתי בשנת 1947  באותה השנה גם עלינו לארץ.

רוב הזמן גדלתי בפרדס חנה, אני וחבריי שיחקנו במשחקי רחוב: תופסת, מחבואים, אספנו פקקים אספנו גם עטיפות מסטיק וגם עטיפות סיגריות, שחקנו כל מיני משחקים שהמצאנו. אז לא היינו הרבה בבתים לא היו מחשבים וטלוויזיות היה רק רדיו אחד למשפחה".

סבא משתף על הבר מצווה שלו

"למדתי חודשיים לפני בר המצווה להפטרה בבית הכנסת. מי שלימד אותי זה אבא שכבר בחו"ל ידע לדבר עברית וזה לא היה מובן מאליו בתקופה ההיא. הוא למד בחדר והוא לימד אותי את ההפטרה ועליתי לתורה בפרדס חנה. עשו לי שם מסיבת תורה וכל האנשים היו שם, אפילו החילונים. הייתה מסיבה גדולה מאוד".

חוויות מהצבא

"בצבא שרתי בחיל המודיעין כשהוא עוד היה קטן וזהיר ואז השתחררתי משם והעבירו אותי לשריון ומשריון המשכתי עד הפנסיה בגיל 53.  נלחמתי במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים".

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר מעיינות פרדנס חנה – כרכור, שנת לימודים התשפ"ב.

הזוית האישית

הנכד ברק: נהניתי מאוד לעבוד עם סבא שלי ולהכיר אותו טוב יותר. אני מאחל לו בריאות ואושר.

מילון

שיריון
הוא החיל המתמרן העיקרי בזרוע היבשה של צבא הגנה לישראל והוא מבין חילות השריון הגדולים בעולם, חיל השריון מבסס את עיקר כוחו על טנקי מערכה.

ציטוטים

”מי שלימד אותי זה אבא שכבר בחו"ל ידע לדבר עברית.“

הקשר הרב דורי