מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהאנטישמיות והפחד אל השדות והעיזים בגדרה

סבתא חנה ונכדתה רבקה
סבתא חנה בילדותה
מהחיים הקשים ברומניה תחת איום האנטישמיות אל ארץ ישראל

הנכדה רבקה הייזלר מתעדת את סיפורה של סבתא חנה הייזלר:

שמי רבקה, ואני רוצה  לספר לכם על סבתי חנה הייזלר האהובה.

סבתי נולדה בעיר רדאוץ שברומניה באביב 1952 להוריה יעקב וסופיה הלד. כשסבתא נולדה, אחיה משה היה בן 7. היחסים ביניהם היו מאוד טובים, יחסי אהבה ודאגה.

סבתא חנה עם אמה סופי

תמונה 1

החיים ברומניה בתקופה ההיא היו קשים ביותר ליהודים. האנטישמיות (השנאה ליהודים) הייתה גדולה מאוד, וסבתי חוותה רגעי פחד גדולים, כאשר שוטרים היו מגיעים לביתם בלילות. הם היו דופקים על הדלתות וזורעים פחד ודאגה.

סבתי נהגה לשחק בחצר ביתם עם אחיה וחברותיה, מוקפים בשכנים גויים. במרכז העיר היה בית כנסת גדול, שבו היו מתכנסים היהודים בשבתות ובחגים.

החלום שלהם היה לעלות לארץ ישראל. ורק בשנת 1958, כשחנה הייתה בת 6  ואחיה בן 13, סוף סוף התקבל האישור הנכסף, לו המתינו כל כך הרבה זמן. הם עלו על מטוס לישראל ושיכנו אותם בשכונת עולים "קטרה" בגדרה, שם חגגו בצנעה רבה אך בשמחה גדולה את בר המצווה של אחיה, משה.

חנה הקטנה הייתה מאושרת להרגיש את החופש, היא רצה בשדות עם העיזים של השכנה התימניה. בביתם נשמעו רק צחוק ושמחה, לצד נגינתו של אביה יעקב בכינור. חנה טעמה בארץ לראשונה בחייה טעמה של בננה צהובה ובשלה.

הבית היה בית מסורתי ואביה של סבתא חנה, יעקב ז"ל נהג לערוך קידוש כל ערב שבת, לפקוד את בית הכנסת ולחגוג את כל חגי ישראל לפי המסורת היהודית.

סבתא חנה מספרת שכל שנה, ביום ההולדת שלה, נהגה אמה, סופי ז"ל, להניח כיסא עץ מהמטבח על יד מיטתה, לכסות אותו במפית לבנה ועליו עוגה טעימה ומתנה. סבתא חנה הייתה ילדה קצת מפונקת, וביקשה כל יום לארוחת הצהרים שניצל ופירה. היום סבתא מכינה מגוון של מאכלים טעימים מכל הסוגים.

סבתא חנה אהבה מאוד בילדותה לקרוא ספרים, לרקוד ריקודי עם ולנגן באקורדיון.

סבתא חנה למדה בבית ספר "יבנאלי" בשכונת אושיות שברחובות. היא הייתה תלמידה חרוצה ביותר, הכינה שעורי בית בקפידה, הצטיינה בלימודים ואף זכתה לציון לשבח.

ציון לשבח של חנה

תמונה 2

כמו כן, אהבה את מסיבות הכיתה, את חגיגות ימי ההולדת ואת הטיולים היפים של בית הספר.

בגיל 18, חוותה סבתא חנה חוויה קשה ביותר. אחיה האהוב , משה, נהרג בתאונה במסגרת היותו קצין בחיל האויר בצה"ל.

משה ז"ל

תמונה 3

הבית הפך בבת אחת משמח לעצוב מאוד. זו הייתה תקופה קשה ביותר לסבתא חנה ולהוריה, שלא יכלו להתאושש זמן רב. השירות הצבאי של סבתא נדחה בגלל האסון, והיא הלכה ללמוד שרטוט הנדסי. והיא עבדה כאזרחית עובדת צה"ל בבסיס הנדסה בצריפין. לאחר כשנה נישאה לזאב, אותו הכירה מילדות בשכונה.

לימים שינתה סבתא את המקצוע והחלה לעסוק בארגון טיולים ומופעי תרבות. היא עבדה כעשר שנים כמנהלת הקתדרה העממית בעיריית רחובות. ומזה 15 שנה יש לה חברה עצמאית שלה "רוח הפקות". עד היום היא עוסקת בזה ונהנית מכל רגע. גם אני הצטרפתי לכמה טיולים יפים.

סבתא אוהבת להכין ארוחות משפחתיות טעימות, לתכנן מסיבות וימי הולדת, להזמין חברים , לפגוש חברות ולצאת לטיולים.

לאחרונה חגגה סבתא חנה יום הולדת 70! במסיבה משפחתית יפה ועליזה.

חפץ יקר לליבה של סבתא: שרשרת זהב עם יהלום שאמה ענדה. סבתא אינה מסירה אותה מצווארה.

סבתא חנה

תמונה 4

 

רבקה מספרת על סבתא חנה

כשסבתא מגיעה לביקור, אני ממהרת לסדר את החדר והמיטה, כי סבתא לא אוהבת בלגן. היא מגיעה עמוסה עם ים של שקיות, ומביאה את כל הדברים שיש בכדור הארץ…..היא מצלצלת ומודיעה על הגעתה, וכולנו יורדים למטה לעזור עם השקיות. סבתא שלי מביאה מתנות מיוחדות ומגניבות ליום הולדת וגם סתם ביום חול, ונותנת לנו תמיד דמי כיס. סבתא לומדת איתי ועם אחותי שיינא קריאה ודקדוק אנגלית, מקדמת אותנו בכל המקצועות, ומלמדת לפתור תשבצים וסודוקו. וכשאני מתארחת אצל סבתא, היא תמיד תדאג שיהיה לי הכי טוב בעולם! היא מכינה את האוכל הכי טעים בעולם. כשסבתא שלי שומרת עלינו, זה הכי כיף. בקיצור, סבתא שלי היא הסבתא הכי חמודה, מתוקה ונדיבה שיש.

מסר מסבתא

·      מאמץ יותר חשוב מכישרון. כדי להצליח במשהו צריך להתאמץ! תאמין ביכולות שלך ובעצמך!

·      הרגלים טובים וסדר בסביבה האישית שלך עוזרים, מרגיעים ומקדמים אותך בחיים. לא לדחות מטלות! את המטלות הלא נעימות עושים קודם ואז יש זמן ליהנות.

·      לא להיעלב ממי שאומר לך מה שאתה לא אוהב לשמוע. הבעיה היא אצלו/ה ולא אצלך. ולא להיכנס למריבות מיותרות, גם בתוך המשפחה. לדעת לעצור בזמן.

הזוית האישית

רבקה: תודה לך סבתא על הזמן וההשקעה בתכנית הקשר הרב דורי. אני מעריכה, שבאת בשבילי בימי שלישי מרחובות לקריית מלאכי. בזכותך אני יודעת מה עבר עליך בילדותך ועל המשפחה שלנו. הסיפורים שסיפרת לי היו נפלאים אבל גם קצת עצובים…. אני מאחלת לך בריאות טובה, שמחה, אושר והרבה נחת מכולנו!

סבתא חנה: שמחתי להגיע לקריית מלאכי כדי לחוות את החוויה של הקשר הרב דורי רק אתך, רבקהל'ה. מצטערת שלא הגעתי פעמיים בגלל הקורונה והשינוי בתאריכים. שמחתי לראות אותך מחכה לי בהתרגשות מעבר לשער בית הספר ונהניתי לבלות איתך כל דקה. לפעמים המשכנו שתינו את הבילוי גם אחרי שהמפגש הסתיים וטיילנו לנו קצת, בזבזנו קצת ואכלנו משהו. הטיול איתך לירושלים, למנהרות הכותל, היה חוויה מיוחדת. למרות שביקרתי כבר פעמים רבות בכותל, איתך הייתה לי ממש הנאה. ראיתי איך שאת מקשיבה ואוהבת לשמוע היסטוריה ומתרגשת לראות את החפירות והאבנים בנות יותר מ-2500 שנה. הבחנתי בעדינות שלך עם חברותייך, בנימוסייך ובטוב ליבך. אני גאה בך, אוהבת אותך מאוד, מאחלת לך בריאות טובה, שמחה והצלחה בלימודים! תמשיכי להתפתח ולהיות ילדה לתפארת!

מילון

אנטישמיות
אַנְטִישֵׁמִיּוּת היא המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים. למרות הפירוש המילולי של המונח, "נגד השֵמִיִים", אשר עמם נמנים בין היתר היהודים והערבים (על שמו של שם בן נח, על פי ההיסטוריוגרפיה המקראית), המושג אנטישמיות משמעותו שנאת יהודים בלבד. (ויקיפדיה)

רוח הפקות
רוח הפקות היא יזמות צעירה ודינאמית, המתמחה בייזום אירועי תרבות, הפקת טיולים בסגנון אחר ומספקת שירותי ייעוץ בתחומים אלה למסגרות שונות. רוח הפקות עונה על צורך הולך וגובר בארץ לטיולים יצירתיים בסגנון אחר, לרצון לצאת מהשגרה, לבלות זמן איכות ולצבור חוויות משותפות. ישנה הקפדה רבה על איכות המרצים והמדריכים ושילוב מפגשים מיוחדים עם אמנים, מוסיקאים, מקומות ואנשים בעלי סיפור חיים מיוחד. בראשה עומדת חנה הייזלר בעלת ניסיון רב בתחום הפקת אירועים וטיולים, המתמחה בכתיבת תכניות לימוד ובייעוץ בתחום התרבות.

ציטוטים

”תלמדו היטב כדי שבעתיד תוכלו לבחור מקצוע מכובד שאתם אוהבים“

”חתונה זה לכל החיים וצריך לבחור חתן או כלה בקפידה וברצינות“

הקשר הרב דורי