מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהאין אל היש

סבתא אהובה והנכד אייל
סבתא מגיל שנתיים
אני לא לבד

מהאין אל היש

בתמונה סבא רבא אפרים נוימן וסבתא רבתא מלכה נוימן זיכרונם לברכה. יחד עם סבתי אהובה. התמונה צולמה בשנת 1949 לפני עלייתם לארץ מסלובקיה.

תמונה 1

 

תעודת הלידה של סבתא

שמי אהובה, אני סבתא של אייל. נולדתי בסלובקיה בשנת 1947 להורים שורדי שואה. שמי הקודם היה ליבושה, שם שניתן לי על שם סבתי מצד אמי. שמי שונה על ידי משרד הפנים-אגף לעליה ומרשם.

תעודת עלייה

עליתי לארץ בשנת 1949 באנייה "טרנסילבניה". ברשימת העולים שקיבלתי מהארכיון הציוני נמנו כ-110 עולים שורדי שואה. זקן הנוסעים נולד בשנת 1882, צעיר הנוסעים נולד בשנת 1948. אינני זוכרת הפלגה זו.

תעודת הלידה שלי

שמי אייל. נולדתי בשנת 2008 בביה"ח בלינסון. אני הבן הצעיר של יונית ורם. אמי היא הבת הבכורה של סבתא. פעמיים בשבוע לאחר בית הספר, אני מגיע לסבתא לארוחת צהריים טעימה עם הרבה פטפוטים.

הצריף בעין ורד

סבתא מספרת: שנים היינו משפחה של  3 נפשות. גרנו בצריף בעין ורד והורי עסקו בחקלאות. בשנת 1952 נולד לי אח בשם נפתלי. הוא נפטר בשנת  1998 בגיל 46.

כל השנים שמעתי בבית על ה"אין": "אין לך סבא וסבתא, אין לך דודים ובני דודים. יש לך את המספר שלי על היד. יש לך את הגויה הסלובקית שהצילה את אבא שלך."

תמונה 2

ההזמנה לכנס בברדיוב

ציר הזמן שלי או הפאזל של חיי היה חסר את סיפור משפחתי שלפני השואה. ההזמנה הזאת שנשלחה אלי בהפתעה השלימה לי את החסר – את ה"אין".

הרמן החבר הטוב של אבא שלי

בעקבות ההזמנה לכנס נסעתי עם שלושת ילדי יונית, ריבי ודורון לסלובקיה. נסעתי לחפש מסמכים, לבקר בבתי קברות, להיפגש עם אנשים ולמצוא את הבית בו נולדתי. מצאתי את הרמן – החבר הכי טוב של אבא שלי מהתקופה שלאחר המלחמה.

בית הקברות בברדיוב

הייתי בבית הקברות בברדיוב. לא מצאתי קבר השייך למשפחתי מצד אמי.

קרון הפינוי

במסגרת הכנס שנערך בשנת 2012, נתלתה על שער בית הקברות בברדיוב תמונת הקרון בו פונתה  אמי – מלכה נוימן (סוקולר) ז"ל לאושויץ לפני 78 שנה.

סטרופקוב

הייתי ברחוב הלבנה בסטרופקוב, הרחוב בו גר אבא שלי. שם פגשנו במקרה את זוג הסלובקים שמצולם בתמונה. הם הכירו חברת משפחה של הורי, אותה החביאו בביתם בזמן השואה.

המצבה בסטרופקוב

זאת המצבה של סבא שלי נפתלי על שמו נקרא אחי ז"ל. פרסמנו את התמונות בפייסבוק בניסיון למצוא משפחות נוספות מסטרופקוב. אנשים הגיבו בהתרגשות על התמונות.

ביקור בבית הכנסת

בשבת בבוקר בביקורינו בבית הכנסת בברדיוב, מצאנו דורון בני ואני, בעזרת הנשים בקומה השנייה, רשימה של אלו שלא חזרו מהמחנות. מספר 305 זאת דודה שלי שנספתה בשואה. היה שווה לקום מוקדם.

המטבח בבית בברדיוב

זה אחד הבתים של משפחת סוקולר, המשפחה של אמא שלי. היום גר בו אדם מבוגר שסיפר לנו שהוא משמר את הבית ורק הכניס בו אביזרים אישיים. במרתף שמורים עדיין הכדים הריקים בהם משמרים מוצרים בחורף.

סוף המסע

לאחר שבוע של מסע: טיולים וחיפושים, חוזרים הביתה. יש לי מסמכים, יש לי תעודות לידה של הדודים שלי, יש לי תעודת נישואין של הורי ותעודת פטירה של סבא שלי.

תמונה 3

תעודת נישואין

אחד המסמכים שנמצאו בארכיון הוא: תעודת הנישואין של הורי, אפרים ומלכה. הם נישאו שנה לאחר המלחמה בשנת 1946.

יש לי עץ משפחה 

שבוע לפני שהגענו לכנס נסע המדריך שלנו בטיול, תומר פחימה, לבנין הערייה בסטרופקוב ולארכיון בברדיוב, שם נפגש עם מומחים בשורשים יהודים ולאחר חיפושים של יומיים נמצאו מסמכים של משפחתי מצד אמי ומצד אבי. יש לי עץ משפחה.

תמונה 4

 

הפאזל לא מושלם

חסרה לי חתיכה בפאזל – לא מצאנו את הגויה, אנה וארגה, שהחביאה את אבא שלי.

מוצאים את משפחת וארגה

דורון בני מחפש את החתיכה החסרה – אנה וארגה. לאחר שנה הוא מוצא את צאצאי המשפחה החיים באותו בית בכפר – פטרוב‘קה.

חסידי אומות עולם

דורון בני מעביר ל"יד ושם" את סיפור משפחת וארגה. יד ושם יוצרים קשר עם השגרירות שלנו בסלובקיה. יאן ואנה וארגה מוקרים כחסדי אומות עולם.

תמונה 5

לזכרם של יאן ואנה

הייתי עם דורון בטקס חסידי אומות עולם בברטיסלבה. משפחת וארגה קיבלה את אות חסידי אומות עולם. ואני חוזרת לכפר ולמשפחה לה חב אבי את חייו. השלמתי את החתיכה החסרה.

לזכרם

העבודה מוקדשת לזכרם של הורי: אפרים ומלכה נוימן שורדי השואה גיבורי התקומה גבורי ההשרדות.

תמונה 6

המצגת שלנו:

הזוית האישית

סבתא: תכנית "הקשר הרב דורי" שמטרתו בניית גשר ערכי בין דורי ביישומי טכנולוגיה לתיעוד, בהחלט מגשים את המטרה. ההחלטה להשתתף בתכנית היא המשך של מפגש עם כיתתו של אייל ביום השואה בשנה שעברה ובהמלצתה של אפרת המחנכת של אייל. הישיבה המשותפת לצידו של אייל, כשאני מספרת את הספור, אייל מקשיב ומעלה אותו על הכתב ריגשה אותי מאוד.

אייל: התכנית היא הדרך שלי ללמוד ולהכיר את סבתא כמספרת סיפורים מרתקת אני שמח שהצטרפתי לתכנית זו ורוצה להודות לאיילת ולעידית על שליוו אותנו ונתנו טיפים.

מילון

תפוצות
הקהילות היהודיות המפוזרות בגולה

ציטוטים

”מהאין אל היש“

הקשר הרב דורי