מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדוע לא התגייסתי – חנה נחמן

אני וסבתא שלי
סבתא שלי בצעירותה
משפחה מעל הכל

שמי הדס, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, חנה נחמן. במסגרת התכנית אנו חוקרות את עברה של סבתא ומתעדות סיפור מחייה במאגר התכנית.

וכך סבתא סיפרה לי: " נולדתי בעיר קזבלנקה שבמרוקו בשנת 1949. עלינו לישראל בשנת 1951, אני הייתי בת שנתיים. שלחו אותנו להתגורר בבית שמש במעברה. גרנו בצריף בלי חלונות, תריסים או דלתות. כעבור שנה וחצי אימא שלי נכנסה להריון ועברנו למושב צוריאל, שם גרנו עד שנת 1956. משם עברנו לגור בחיפה עד שהתחתנתי, אז עברתי לגור בנווה שאנן.

מדוע לא התגייסתי לשירות הצבאי בצה"ל

הייתי בת 18 וקצת כשמלחמת ששת הימים פרצה. אח שלי שירת בחייל ההנדסה. הוא היה במחנה כורדני, זה בסיס שבו חיל ההנדסה מקבל את הטנקים הפגומים מן המלחמה ומתקן אותם.

יום אחד, במהלך המלחמה, הם קיבלו טנק חמוש לתקן. מבלי לדעת שהוא חמוש, עלו עליו אחי וחבריו להצטלם. הייתה תאונה. נורה פגז והטנק התפוצץ, ביחד איתו מתו אחי וחבריו. את החדשות הנוראות בישר לאמי קצין מהצבא.

בעקבות זאת נתנו לי פטור מלהתגייס כמו כולם, אני נשארתי בבית לעזור לאימא שלי לטפל באחיי ואחיותי הקטנים בזמן הזמן הקשה הזה.

האירוע היה קשה מאוד למשפחה, ובדיעבד איני מצטערת שסייעתי לאמי בתקופה קשה זו, על אף ההפסד של חוויית השירות. משפחה מעל הכל."

הזוית האישית

הדס הנכדה: נהנינו מאוד לעבוד ביחד. אני שמחה שתיעדנו את סיפורה של סבתא במאגר המורשת ושהשתתפנו בתכנית.

מילון

חשישמי
מסכנה שלי

קזבלנקה
קזבלנקה (מספרדית: Casablanca, "הבית הלבן"; בערבית: الدار البيضاء -) היא עיר על חופה האטלנטי של מרוקו. אוכלוסייתה מונה כ-4.4 מיליון נפש (2016), והיא העיר הגדולה ביותר במרוקו, והנמל העיקרי של המדינה. העיר נחשבת למרכז הכלכלי של מרוקו, בעוד שבירת המדינה ומושב הממשלה הוא ברבאט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”משפט שלמדתי שקרוב לליבי עכשיו: "תחשוב טוב, יהיה טוב“

הקשר הרב דורי