מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגן הדוד העובר בין הדורות – סבא שמוליק גולדשטיין

מגן הדוד שעובר בין גברי המשפחה
בית ספר אוסישקין
קורות חייו של סבא ושורשי המשפחה

שמי אורי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, שמוליק גולדשטיין, ומעלה את סיפורה של המשפחה אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא שמוליק (שמואל) גולדשטיין נולד בשנת 1952 בתל אביב, ישראל. הוא נשוי, יש לו ארבעה ילדים וחמישה נכדים. שירת בצה"ל במשך שלוש וחצי שנים בחיל השיריון. סיים 12 שנות לימוד, במקצועו הוא שוטר. בעל תעודות הצטיינות משירותו במשטרה.

קורות המשפחה

סבא אבי נולד באוסטריה בעיר וינה. השפה בה דיבר הייתה גרמנית, הוא התלבש באופן חורפי רב הזמן כי היה קר והמאכל המאפיין היה עוגת תפוחים. סבתא נילי נולדה בליטא, בעיר קובנה. היא דיברה ליטאית ולבשה בגדים חורפיים כי היה קר רב הזמן. באופן טיפוסי, סבתי אכלה הרבה מרקים ובשר.

סבא של סבא שמוליק נולד ברומניה, דיבר ביידיש ורומנית. באופן טיפוסי לבש בגדים חמים כי היה קר כל הזמן. הוא אהב לאכול בורשט (מרק) ובורקס בשר.

סבתא ורדה נולדה בתימן בעיר צנעא, היא דיברה בתימנית, הלבוש המאפיין היה גלימה עם מטפחת, היא אהבה לאכול מרקים, ג'חנון וקובנה.

געגוע – בית ילדותה של סבתא

לסבתא שלי קוראים נילי בלומברג. שמות ההורים שלה היו פרומה ומשה, יש לה אחות אחת שקוראים לה חיה. ההורים שלה בהתחלה עבדו בבניית הארץ. אחר כך אבא שלה היה צבעי ואימא שלה עקרת בית.

היה להם שני חדרים, סבתא שלי בחדר, אחותה בחדר וההורים שלה בסלון. הייתה להם מקלחת אחת ואוכל בישלו במטבח, הם כיבסו כביסה בגיגית עם מים וסבון. בשכונה שלהם היו משחקים בחוץ כל הזמן. היה מפגש שכולם פשוט היו באים ומשחקים בו. היה בית כנסת גדול שכולם היו באים להתפלל בו. הם לבשו בגדים מאמריקה ששלחו להם, או שתופרת הייתה לוקחת מידות ותופרת להם בגדים לכולם. הם אכלו בשבתות וחגים דגים, לפתן פירות, עופות… הם היו הולכים למכולת ליד הבית לקנות מצרכים בסיסיים ואת העופות והירקות היו מגדלים.

גלגולו של חפץ

החפץ שעבר אצלי במשפחה מדור לדור היא שרשרת של מגן דוד. השרשרת נוצרה בישראל היא הגיע לסבא רבא שלי בבר מצווה ועברה לסבא שלי בבר מצווה שלו, אז הועברה לדוד שלי בבר מצווה שלו. השרשרת עשויה מזהב אמיתי ובמרכזו מגן דוד, ועוברת מדור לדור אצל הבנים שחוגגים בר מצווה במשפחה. השרשרת מסמלת את ארץ ישראל בגלל סמל המגן דוד, ומייצגת את הקשר שלנו אל הארץ.

הזוית האישית

אורי הנכד המתעד: סבא, רציתי להגיד המון תודה לזמן שפינית לי ולכל הסבלנות. היה לי מאוד מעניין להכיר את העבר שלך. היה לי קשה לשמוע את התמודדות שלו בלאבד את אימא שלך בגיל כל כך מוקדם.

סבא שמוליק: אוריקי, שמחתי ששאלת אותי שאלות, הן העלו לי המון זיכרונות מהעבר. אני מקווה שנהנת ולמדת עלי דברים חדשים ואתה יודע כעת יותר על ההיסטוריה של המשפחה שלנו.

מילון

משפחה
מִשׁפָּחָה היא מוסד חברתי המאגד יחידים בעלי קשרי שארות לקבוצה שיתופית הדוקה. במשמעות הנפוצה של מושג זה משפחה נוצרת על ידי איש ואישה הנישאים זה לזה, וכוללת גם את ילדיהם. משפחה נוצרת גם ללא קשר רשמי של נישואים, כאשר בני הזוג הופכים לידועים בציבור. כאשר אחד מבני הזוג נפטר, או שבני הזוג מתגרשים או נפרדים, המשפחה הופכת למשפחה חד⁻הורית.

ציטוטים

”כשהייתי במלחמת יום הכיפורים היה לי חשוב לחזור הביתה למשפחתי ולאישתי“

הקשר הרב דורי