מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגיל צעיר דאגתי למשפחה – יחזקאל רחמין

אני (עומר) וסבא שלי בבר מצווה שלי
סבא וסבתא שלי
העלייה לארץ של סבא והחיים בישראל

שמי עומר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי, יחזקאל רחמין, ומעלה את סיפורו למאגר המורשת של התכנית.

סבא יחזקאל נולד בתאריך 28.9.1940. שם הוריו סלימה ואליהו רחמין, הוא היה האח הבכור. יחזקאל נולד בבגדד שבעיראק. אבא שלו עבד בתור צורף ואימא שלו לא עבדה. יש לו שלוש אחיות ושני אחים, ביחד איתו הם שישה אחים. באותה תקופה בעיראק, היה פשע שהשפיע על המשפחה של סבא שלי שהשפיע על אבא של סבא שלי.

ילדות

כשסבא שלי נולד בעיראק, היו למשפחתו חיי שפע, לא חסר להם שום דבר. השכנים של סבא שלי היו משפחה ערבית שהגנה על משפחתו של סבא שלי מכל הפושעים. כשסבא שלי היה קטן, איימו על אבא של סבא שלי בחנות שלו ושדדו אותו מאז הוא נהיה חולה. לסבא שלי היה חבורת ילדים והם נפגשו כל יום והוא שמר על קשר עם חלק מהם עד היום.

עלייה לארץ

סבא שלי עלה לארץ בגיל עשר בכיתה ד'. בשנת 1951 הוא עלה לארץ עם המשפחה הגרעינית (הורים ואחים) אחרי שמכרו את הבית. הוא טס שלוש שעות במטוס צפוף, כשהגיעו לארץ לקחו אותם לשער העלייה והם גרו באוהל בשער העלייה בחדר אחד, שבע נפשות ללא חשמל ומים. לאחר שנתיים, הם עברו לצריף בלוד בלי חשמל בתנאים מינימלים. בגיל  14 הוא עבר לגור בקיבוץ מפלסים, עקב המצב הכלכלי של המשפחה, כי אבא שלו לא עבד.

מקצוע ועיסוק

כשסבא שלי היה צעיר הוא עבד במזכירות ולאחר כמה שנים חבר שלו הציע לו לעבוד בפנצ'ריה (מוסך). הוא סיפר לו שמקבלים במוסך הרבה כסף וסבא שלי עבר לעבוד במוסך בפתח תקווה עד הפנסיה שלו. הוא עבד מאוד קשה כי הוא פרנס את הבית לבד.

תחביבים

סבא שלי עסק הרבה בספורט: הוא היה משחק בכדורגל בליגה השלישית, בנוסף הוא גם שיחק שחמט ובגיל 15 הזמינו לקיבוץ את אלוף הארץ והוא שיחק נגד סבא שלי. סוג ספורט נוסף בו הצליח היה ריצה.

הזוית האישית

עומר הנכד המתעד: היה לי מאוד מעניין להקשיב לסיפורים של סבא שלי והיה לי כיף לכתוב את הסיפור. בנוסף, זה היה מאוד מעניין וגם למדתי מסבא שלי שלהיות בן אדם טוב וחכם זה כל מה שצריך להיות. בנוסף, הבנתי את החשיבות של לדעת את הסיפורים שלנו ואת השורשים שלנו וחיזקתי את הקשר עם סבי כי הבנתי שזה הכי חשוב שיש.

מילון

פרהוד
פַרְהוּד (בערבית: الفرهود, בתרגום חופשי: "ביזה", "שוד"; משמעות המושג בפועל: הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים) היו פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, בירת עיראק, בחג השבועות 1–2 ביוני 1941. בפוגרום, שהיה על רקע אנטישמי, נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשאני הייתי קטן דאגתי למשפחתי יותר מכל דבר אחר“

הקשר הרב דורי