מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגילת אסתר הנדירה של סבא נחמיה

סבא ואני במוזיאון "אנו"
פעילות עם סבא במוזיאון
המגילה ששרדה בשואה

סבא נחמיה מספר לאלעד

אבא ואמא שלי נולדו בפולין בעיירות סמוכות. אבי היה פרש בצבא הפולני ואמי היתה מורה לתפירה.

סבא שלי נרצח על ידי הגרמנים שפלשו לפולין ואני נקרא על שמו, נחמיה.

נולדתי בפולין בשנת 1947, אחרי מלחמת העולם השנייה בעיר שגרו בה גרמנים וברחו חזרה לגרמניה. עליתי לארץ עם משפחתי מפולין בשנת 1950, כשהייתי כבן שלוש. המסע לארץ מפולין עבר דרך מספר מקומות, חלק מהדרך ביבשה והרוב בים התיכון בהפלגה באונייה.

כשהגענו לארץ ישראל העבירו אותי ואת משפחתי למעברה. במעברה גרנו בפחון, שזה סוג של בית או חדר שעשוי מפח. אחותי נולדה בפחון זה ואני הייתי נוכח בלידתה.

בפולין משפחתי הייתה במצב כלכלי טוב מאוד וכשעלינו ארצה נאלצה משפחתי להשאיר את כל הרכוש בפולין. לאחר שעלינו מצבנו הכלכלי היה גרוע מאוד.

בנעורי, כמו כל הילדים, למדתי בבית הספר, הייתי בתנועת הצופים ובנוסף ניגנתי בתזמורת הנוער של רמת גן. עם תום לימודי, התגייסתי לצבא ושירתי בבסיס הטירונים של השריון. עשיתי קורס קצינים וכקצין הייתי שותף להקמת חטיבת שריון מטנקי שלל. כל השנים המשכתי לשרת בשירות המילואים, שירתי ברמת הגולן, לפני פרישתי שירתי במפקדת פיקוד צפון.

השתתפתי בשלוש מלחמות במדינת ישראל, במלחמת ששת הימים, במלחמת יום כיפור ובמלחמת לבנון הראשונה.

הקמת המשפחה וההכרות עם סבתא

בעלה של בת דודתי עם בעלה, ביקרו לראשונה בארץ מאוסטרליה. אימא שלי התלוננה שיש לי חברות רבות ואני לא רציני. כשהם ביקרו בבית של סבתא רבתא שלי ראו את אשתי לעתיד וסבא רבא שלי התערב איתי על סכום עתק של מאה דולר, אם אצליח להזמין אותה לפגישה. אחרי הפעם הראשונה שנפגשנו הזמנתי אותה לסרט ומאז אנחנו ביחד.

חפץ שעובר בין דורות מגילת אסתר

שריד של קטע ממגילת אסתר. אבא שלי שהיה סנדלר אחרי המלחמה גילה במגף שקיבל לתיקון מגילת אסתר נדירה ששרדה את מלחמת העולם השנייה, לאחר שכמעט כל סממן יהודי הושמד ונשרף על ידי הנאצים.

סבא מספר על מגילה אסתר ששרדה בשואה

תמונה 1

התלמידים מקשיבים לסיפורו של סבא נחמיה

תמונה 2

חויות מהסיור במוזיאון אנו

הייתי עם סבא נחמיה פעמיים במוזיאון "אנו" שנה אחרי שנה.  בתאריך ה – 29.4.22 יצאנו לסיור במוזיאון "אנו". החויית שלי מהמוזאון הן קודם כל להיות עם סבי נחמיה במוזאון שזה משהו מיוחד במיוחד בפרויקט מסוג זה. סבא סיפר על נוכחותו בטקס ההכרזה על המדינה בכ"ט בנובמבר ועל ההתרגשות הרבה במעמד זה.

 ביום העיון במוזיאון אנו עם חברי קבוצת הקשר הרב דורי

תמונה 3

הזוית האישית

אלעד: הייתי עם סבא נחמיה פעמיים במוזיאון "אנו" שנה אחרי שנה. בתאריך ה- 29.4.22 יצאנו לסיור במוזיאון "אנו". החויית שלי מהמוזאון הן קודם כל להיות עם סבי נחמיה במוזאון, שזה משהו מיוחד במיוחד בפרויקט מסוג זה. סבא סיפר על נוכחותו בטקס ההכרזה על המדינה בכ"ט בנובמבר ועל ההתרגשות הרבה במעמד זה.

מילון

פחון
צריף קטן עשוי מפח

מעברה
שיכון זמני שמיועד לעולים חדשים בעיקר שהיה נהוג בשנים הראשונות של הקמת המדינה.

ציטוטים

”אבא שלי שהיה סנדלר אחרי המלחמה גילה במגף שקיבל לתיקון מגילת אסתר נדירה“

הקשר הרב דורי