מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגאורגיה לישראל – רותי קיקושוילי

סבתא רותי ונכדתה הדס
סבתא והדס
עלייתה של סבתא לארץ היא חוויה שנחרטה בזיכרונה עד היום

סבתא רותי קיקושוילי השתתפה עם נכדתה הדס קורן בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספר "מעיינות חיה" חב"ד באופקים. הנכדה הדס מתעדת את סיפור חייה של סבתא רותי קיקושוילי.

ילדות

סבתא רותי נולדה בגאורגיה בשנת 1956 בעיר קולאשי להוריה משפחת באטאשוילי. בעיר קולאשי התגוררו גויים וגם יהודים. היה להם בית גדול מאוד וגינה ענקית, הבית היה בן ארבעה 4 חדרי שינה, סלון ענק ומטבח. בית הכנסת היה יחסית רחוק.

סבתא היתה ילדה מפונקת, היא אהבה לקלוע צמות בשיער ולקרוא ספרים. המאכל שהיה אהוב עליה הוא חינקלי, מאכל גרוזיני – אלו כיסוני בצק ממולאים בשר. היו להם גם ממתקים.

סבתא למדה בבית ספר בשם "ואנו סטורוה". כל הכיתה היו חברות שלה. הילדות אהבו לשחק במגרש ספורט. המקצועות שלמדו היו מגוונים: מתמטיקה, רוסית, ספרות, היסטוריה, גאוגרפיה, בוטניקה, אנגלית, כימיה, ספורט, פיזיקה, גרמנית, הנדסה, ומוזיקה. המקצועות שהיא אהבה הם רוסית, ספרות, גרמנית, היסטוריה וספורט. היו להם שיעורי בית ומבחנים כל חודש. המורות שהיא הכי זוכרת הן המורה לגרמנית, המורה לספורט, המורה להיסטוריה והמורה למוזיקה. היו להם טיולים וקצת מסיבות כיתה.

באותה תקופה, היה קשה ומורכב הרבה יותר לבצע כל מיני עבודות. לדוגמה, הם הכינו בעצמם את התבלינים, היה להם מכתש מעץ או מאבן וכך הם טחנו את כל התבלינים. היום הם כבר קונים הכול מוכן.

חגים ומנהגים

סבתא למדה בבית ספר ממשלתי לא יהודי, לכן לא היו תחפושות וגם לא היה להם שוק פורים. אבל ביום הפורים הם היו נותנים מתנות לאביונים, מחלקים משלוחי מנות ועורכים סעודה. החוויה שזכורה לה מחג הפורים בגרוזיה היא, שהיה יהודי שהיה מביא סוס ומאפשר לילדים לרכוב עליו בכל העיר. זאת היתה שמחת הפורים שלהם. בפורים בבוקר אחרי קריאת מגילת אסתר, הם היו עורכים שולחן של ממתקים ומאפים ואורחים רבים היו מגיעים.

כל החגים היו אהובים עליה, אבל החג האהוב עליה במיוחד היה ראש השנה. בפסח הם נהגו לאכול עליה (תבשיל אגוזים טחונים עם בשר) ולפתות (קציצות עם מצות פרווה כשר לפסח). בליל הסדר היו משחקים את יציאת מצרים. כל הילדים היו מתחפשים לבני ישראל יוצאים ממצרים ועומדים אחרי סבא. את החגים אמנם היו חוגגים, אבל הלכו לבית הספר גם בחגים. ביום כיפור, פסח, פורים, המשיכו ללכת לבית הספר, מכיוון שהיה אז משטר קומוניסטי בברית המועצות, ואף דת לא יכלה להחצין את דתה. הם היו חוגגים ימי הולדת רק עם המשפחה הגרעינית. בימי ההולדת הם היו עורכים התוועדויות וסעודות. בגרוזיה היו מקפידים על שמירת שבת כהלכה והקפידו על כשרות. הם האמינו ברבי, וסבא שלה היה מקושר לרבי, הם זכו לקבל ממנו המון ברכות.

העלייה לארץ

בשנת 1971, כשסבתא הייתה בת 16, היא עלתה לארץ עם כל בני המשפחה. זו חוויה שנחרטה בזיכרונה עד היום. העלייה לארץ שיבשה לה את הלימודים. בני המשפחה קיבלו בית בבאר שבע, למרות שהם רצו לגור בירושלים.

סבתא היתה הבכורה מבין 6 אחיה. ההורים שלה היו שומרי מסורת, הדת הייתה חשובה ויקרה בעיניהם. מקום העבודה הראשון של סבתא בארץ ישראל, היה מתורגמנית בגן ילדים. היא רכשה מקצוע בארץ כי היו צריכים את העזרה שלה. היא נהנתה מהמקצוע אבל לא המשיכה לעבוד בזה בהמשך. לאחר מכן עבדה בסופר. אם היא היתה בוחרת במקצוע אחר, היא הייתה בוחרת להיות מורה.

הקמת המשפחה

סבתא הכירה את סבא בגן שבו היא עבדה. הם התחתנו בשנת 1973 כשהיא היתה בת 18 וחצי וסבא היה בן 21. החתונה הייתה בבאר שבע. נולדו להם חמישה בנים. אנחנו מבקרים אותם לעיתים קרובות וכאשר הילדים באים, גם הנכדים מגיעים. אבא שלי היה הילד הרביעי, חכם שובב ואינטליגנט.

סבתא קמה בבוקר, מתפללת ואוכלת ארוחת בוקר. מסדרת את הבית, עושה עיסוקים, מכינה אוכל, והיום עובר מהר. היא אוהבת לאפות, לבשל, לארח. היא אוהבת לדבר עם כולם, היא הכי אוהבת להכין קרואסונים. בשבת סבתא עורכת לכבוד הילדים והנכדים שמגיעים שולחן ערוך יפה עם כוסות, צלחות ומפיות יפות. היא מכינה מרק, דגים, קציצות עם אפונה, עוף עם תפוחי אדמה, שצמדי (תבשיל גרוזיני טעים), חמין, רומי ועוד. לפעמים היו באים אורחים, הם היו שרים את כל זמירות. סבתא הכי אוהבת לבשל ח'אלייה. המאכל אהוב עלי שסבתא מכינה הוא חינקלי.

רגעי הנחת שלה הם לראות את הנכדים גדלים ומצליחים. לראות שהמשפחה מתרחבת. ולראות בחגים ובסעודות שבת את כולם ביחד.

הדס עם סבתא רותי וסבתא אתי 

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא רותי מסכמת שנה בקשר הרב דורי: בזכות תכנית הקשר הרב דורי סיפרתי לנכדה שלי את קורות חיי.

הדס הנכדה מסכמת שנה בקשר הרב דורי: בזכות תכנית הקשר הרב דורי הבנתי יותר על סבתא, שמעתי ממנה סיפורים, שמעתי איך היה פעם, מה היא אהבה לעשות, מה היו המנהגים שלהם ומה הם עשו בחגים ובשבתות.

תודה לה' שנתן לי משפחה מיוחדת וטובה כל-כך. תודה לסבתא שמפנקת אותי, אוהבת אותי וקונה לי מה שאני רוצה. תודה להוריי שהם נותנים לי הכל, מפנקים אותי, ואוהבים אותי הכי בעולם. תודה לאחים שלי שמשחקים איתי, צוחקים איתי, משמחים אותי, ואוהבים אותי.

מילון

ח'אלייה
ח'אלייה הוא הגולאש של הגרוזינים, זהו תבשיל עשיר בטעמים המתבשלים עם עגבניות, פלפלים חריפים ומתובלים בתערובת התיבול האופיינית למטבח הגרוזיני.

חינקלי
חינקלי בשר מהעדה הגיאורגית - כיסוני בצק במילוי בשר בקר עם בצל, שום ותבלינים.

ציטוטים

”רגעי הנחת שלי הם לראות שהמשפחה מתרחבת, ולראות את הנכדים גדלים ומצליחים“

הקשר הרב דורי