מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבצע שרבורג

אני וסבא בחוות האלפקות
סבא בילדותו
סיפור העברת ספינות משרבורג לישראל

קוראים לי יוסי, נולדתי בירושלים בשנת 1950. יש לי עוד שני אחים ואחות קטנה. למדתי בבית ספר דתי. כעבור כמה שנים התגייסתי לחיל הים ושם התחיל כל הסיפור..

פעם מדינת ישראל היתה מוקפת באויבים ושער היציאה היחיד היה דרך הים התיכון. ישראל רכשה 12 ספינות טילים, שבע מתוכן הגיעו לארץ ולאחר מכן התחלף השלטון בצרפת. הנשיא הצרפתי אסר על הגעת חמש הספינות שנשארו לארץ למרות ששילמו עליהם. בנובמבר 1969 אני נסעתי לשרבורג ושם התאמנו להפעלת הספינות, אני התאמנתי בתור אלחוטן שדואג לקשר בין הספינות בינן לבין עצמן ובינן לארץ ישראל.

וביום 25 לדצמבר, בחג המולד, כשכל הצרפתים והנוצרים חוגגים, לקחנו בשקט את הספינות ויצאנו לים עם חמש ספינות ושטנו במרחק של 500 קילומטר. הקשיים שהיו לי זה שהיו ארבע שעות עבודה וארבע שעות מנוחה, כך שלא היה זמן. אני זוכר שהינו נפגשים בערב לאכול והיינו משחקים יחד אבל לא היה הרבה זמן לשחק כי היה עוד דברים שצריך לעשות. לאחר שבוע הגענו לנמל קישון בחיפה וכך החזרנו את חמשת הספינות שלנו. הספינות עזרו מאוד בהגנת הארץ.

לאחר שהספינות יצאו משימוש, הספינה שהייתי עליה הוטבעה מול חוף האלמוגים באילת.

הזוית האישית

שני הנכדה המתעדת: היה לנו כיף מאוד לעבוד ביחד ולהיפגש.

מילון

ספינות שרבורג
ספינות שרבורג הוא כינוין של חמש ספינות סער מסדרת סער 3, שנבנו בעבור חיל הים הישראלי בצרפת, בפרויקט שלכת, בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20. סמוך להשלמתן הטילה ממשלת צרפת אמברגו על מכירת נשק לישראל, ועל אף שמחצית תמורתן כבר שולמה עוכבו הספינות בצרפת. מערכת הביטחון הישראלית הצליחה למלט את הספינות תוך שמירה על מסגרת החוק הצרפתי ועמידה בכללי המשפט הימי. ב-25 בדצמבר 1969 יצאו חמש הספינות לים. הן צלחו את הדרך משרבור עד חיפה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למדתי שהכל לטובה.“

הקשר הרב דורי