מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל

אני וסבתי
סבתי וכל נכדיה וילדיה
סבתי דייזי מספרת על עלייתה מעירק ועל המשפחה

שמי דנה יצחק ובחרתי בתכנית הקשר הרב דורי כדי לתעד את סיפור חייה של סבתא שלי (דייזי), במסגרת מעורבות חברתית.

סבתא שלי דייזי יצחק, עלתה מעיראק. לסבתא שלי יש שישה אחים והיא הבכורה. יש לה שישה ילדים. את סבא שלי לא הספקתי להכיר אבל אני וסבתא שלי בקשר ממש טוב.

סבתא סיפרה לי על העבר ועל העלייה שלה מעיראק לארץ ישראל.

העלייה ארצה מעיראק

כשסבתא שלי הייתה בת 17 היא עלתה לארץ ישראל. בהתחלה היה חוק האוסר על יציאת יהודים מעיראק, ולאחר שממשלת עיראק התירה יציאת יהודים מתחומיה, היא הסכימה לעלות במסגרת מבצע עזרא ונחמיה, לעליית יהודים מעיראק לישראל.

"מבצע זה, הקרוי עזרא ונחמיה, (על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני), או גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת יהודים לישראל במהלך שנות ה 50." (ויקיפדיה). העלייה התבצעה בטיסות וכך גם סבתי עלתה לארץ ישראל במטוס.

בניית המשפחה עם סבא

סבתא שלי עלתה לארץ במהלך שנות החמישים, התאריך לא ידוע. סבתא הכירה את סבא שלי, כדורי יצחק, אחרי שעלו לארץ ישראל. הם התאהבו ובגיל 18 התחתנו.

לאחר שעלו לארץ ישראל סבא שירת בגולני במשך 45 שנה. הוא השתתף בכל המלחמות, מלחמת יום הכיפורים ועוד.

סבא שלי נפטר בשנת 1968 כשהיה בגיל 65. היה לו קריש דם שהתפשט לו בראש.

לסבא שלי נותרו ונשמרו הרבה מזכרות מהצבא כגון: תעודות רבות מטעם חטיבת גולני הוקרת תודה. לסבתא וסבא נולדו שבעה ילדים, ביניהם גם אבי, שקוראים לו גולן על שם היחידה שסבא שלי שירת בה 45 שנה. לשם גולן יש משמעות רבה מצד סבתא וסבא שלי.

כיום סבתא שלי גרה בתל אביב בשכונת עזרא, יש לה 16 נכדים ונכדות וחמישה נינים. בשעות הפנאי שלה היא מאד אוהבת להיפגש עם חברות.

הזוית האישית

דנה הנכדה המתעדת: מאוד אהבתי לשמוע את הסיפור של סבתא שלי. לפני כן לא ידעתי איך היא עלתה או בכלל שהיה קיים מבצע זה, מאוד התחברנו ולמדתי להכיר אותה יותר ממה שחשבתי.

מילון

חטיבת גולני
חטיבת גולני (חטיבה 1) היא חטיבת חיל רגלים סדירה בצה"ל שהשתתפה בכל מלחמות ישראל. החטיבה המסונפת לפיקוד הצפון, נמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש. בראש החטיבה שמכילה ששה גדודים עומד קצין בדרגת אלוף-משנה. זאת החטיבה הראשונה שצוידה בנגמ"ש מרכבה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לאבי קראו גולן ע"ש החטיבה של סבא. לשם הזה יש משמעות רבה מצד סבתא וסבא שלי“

הקשר הרב דורי