מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מ"בית חנה" ל"בית חב"ד"

הסבתא שרה אדוט
הנכדה רינה ערד
כך למעשה התחילה ההכרות של סבתא עם הרבי וחסידות חב"ד. בעקבות לימודיה בתיכון...

ילדותה של סבתא  שרה אדוט

סבתא שלי, שרה אדוט, נולדה בתאריך כא' טבת תשכ"ד  בעיר צפת להוריה רות ומנני כהן שיח' שעלו לארץ מלוב בנערותם. סבתא היא הרביעית במשפחתה מתוך עשרה אחים ואחיות. היא גדלה במושב עלמה, השוכן באזור הצפון בגליל העליון. עַלְמָה הוא מושב דתי באזור הצפון בגליל העליון, באזור שבו נמצא המושב היה בעבר הרחוק, היישוב היהודי עלמא. למרגלות המושב ישנם שרידיהם של שני בתי כנסת קדומים – בחורבת קציון ובחורבת מרות.

סבתא מספרת, שהיא הייתה ילדה חרוצה, למדנית וגם שובבה, סבתא למדה בבית ספר ממלכתי דתי, בית ספר "בניהו" במושב כרם בן זמרה.

סבתא גדלה במושב להורים בעלי משק חקלאי של גידול מטעי עצי פרי, דיר כבשים, לול תרנגולת לשיווק ביצים, עזים, המשק עדיין פעיל.

סבתא מספרת, שבילדותה היא ואחיה לקחו חלק פעיל במטלות המשק. וזה זכור לה כחוויה נעימה. בכל יום לפני שהיא ושאר הילדים היו יוצאים לבית הספר, הם היו שותים חלב עזים טרי, תוצרת בית, שהם חלבו בעצמם.

כשסבתא סיימה את לימודיה בבית הספר היסודי, היא עברה ללמוד בחטיבה בבית ספר "בית חנה" שבצפת. סבתא מספרת שהוריה חיפשו עבורה מסגרת תורנית עם תעודת בגרות. מסגרת לימודית עם דרישות שהוריה ביקשו  לא הייתה קיימת באותה תקופה במושבים בצפון.

בהשגחה פרטית נפתח באותו זמן תיכון חב"ד בצפת. שליחי חב"ד ערכו ביקורי בית במושבים הסמוכים לצפת כדי לעניין את ההורים בתיכון החדש שנפתח. וכך הם הגיעו לביתה של סבתא. הוריה התרשמו לטובה, והחליטו לנסות. למרות, שהלימודים בתיכון הזה היו מותנים במגורים מחוץ לבית. דבר שלא היה פשוט עבורה ועבור הוריה. בתקופה ההיא מסגרת במתכונת כזאת הייתה פחות מקובלת.

כך למעשה התחילה ההכרות של סבתא עם הרבי וחסידות חב"ד. בעקבות לימודיה בתיכון חב"ד, סבתא שינתה את אורח חייה הרגיל והחלה לנהוג בכל הליכותיה כבת חסידית, בלבוש ובמעשה. לאחר שהיא סיימה את התיכון, המשיכה סבתא את לימודיה בסמינר "בית רבקה" בכפר חב"ד

בניית בית חסידי

סבתא מספרת שהיא הכירה את סבא יהושע שיח' בהצעת שידוך שהציעה אחת המדריכות שהכירה אותה. החתונה התקיימה בתאריך יג' בתשרי תשמ"ד באולמי גלי צאנז בנתניה סבתא התחתנה בגיל תשע עשרה וחצי. לסבתא ארבע ילדים: שתי בנות ושני בנים: רבקה, רות, ניסים, וחיים. ו – 15 נכדים כן ירבו. במשפחה אנו נפגשים בחגים, שמחות, ימי הולדת של סבתא וסבא.

סבתא במהלך השנים עבדה בתחום החינוך. אך העיסוק העיקרי של סבתא ומפעל חייה ביחד עם סבא הוא השליחות בבנימינה – הקמת "בית חב"ד" בברכת הרבי מליובאוויטש, סבתא וסבא עברו לבנימינה בשנת תשמ"ז ומאז ועד היום עוסקים בהפצת המעיינות וקירוב לבבות, כיום סבתא עובדת גם כבלנית במקווה ומדריכת כלות.

הזוית האישית

הנכדה רינה: היה לי כף לשמוע וללמוד דברים על חייה של סבתא, זכיתי ואני גרה קרוב לסבתא אני לומדת ממנה תמיד ועכשיו יותר על תכונותיה המיוחדות: מסירות, התמדה, חריצות. אני מאחלת לה, בריאות, שמחה, נחת מכל הנכדים, ורק טוב!!

מילון

בית חב"ד
בית חב"ד הוא מרכז אזורי של חסידות חב"ד המנוהל על ידי שליח חב"ד המקומי. מטרת בתי חב"ד לעזור ולתמוך ביהודים בתחומים מגוונים, בעיקר בענייני יהדות. בתי חב"ד הראשונים הוקמו ב־1950. כ־6000 בתי חב"ד פועלים בכ־1000 ערים השוכנות בכמאה מדינות בעולם כ-1002 מתוכם פועלים בישראל

עלמה מושב
עַלְמָה הוא מושב דתי באזור הצפון בגליל העליון, השייך למועצה אזורית מרום הגליל. המושב נמצא בסמוך ליישוב ריחאניה, כ-8 ק"מ מצפון לצפת. ממערב למושב עובר כביש 886. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אשרינו מה טוב חלקנו, שאנו חסידי חב"ד, חסידי הרבי“

הקשר הרב דורי