מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבית אלעזרי לקריית עקרון

סבתא שושי וגור בתכנית
סבתא שושי בילדותה
סבתא שוש מספרת על סבא רבא מרדכי

סבתא שוש מספרת את סיפורו של סבא רבא סבא מרדכי נולד בפולין, בלודז' בשנת 1928. אבא שלו נלחם במלחמה והוא עבר בין כל מיני בתי יתומים. בשלב מסוים אספו את כל הילדים מבתי היתומים והעלו אותם לארץ. העלייה לארץ נמשכה 4-3 שנים בגלל שהם עברו בכל אירופה כדי לאסוף את הילדים עד שהגיעו לטהרן ומשם עלו ארצה, כשהוא הגיע ארצה שלחו את סבא לישיבה בבני ברק ואז פתאום אבא שלו, ששרד את המלחמה שלח מכתב לדוד חיים שיחפש אותו והוא מצא אותו בסוף בישיבה בבני ברק ולקח אותו אליו. בהמשך, סבא התנדב להיות נוטר ואחר כך התגייס לצבא.

ילדותה של סבתא שוש

סבתי, שושי, נולדה בתאריך 8.6.1951 בבית אלעזרי והוריה הם מרדכי ודינה, שהיו ניצולי שואה והגיעו לארץ ביום העצמאות. אביה היה מגויס לצבא והיה חייל. אחיה של סבתא נולד בתאריך 2.12.52 בבית אלעזרי ששם היו תנאים ממש קשים כי אז רק הקימו את המדינה וכמעט לא היה כלום בארץ אבל הם הסתדרו בזכות עזרה הדדית בין האנשים. סבתא גרה בבית ממש קטן אבל בחוץ היה שפע של מקום כי לא היו הרבה בתים. סבתא גדלה בבית אלעזרי ואחר כך עברה לקריית עקרון.

אחיה השני שמוליק נולד בשנת 1958. עדיין לא היה בבית חשמל. בישלו על פתיליות והמאור היה עששיות. אבל התנאים היו תנאים יותר נוחים מאשר בבית אלעזרי וסבתא זוכרת תקופה זו לטובה: הגן היה נעים ונחמד. הייתה אפשרות להיות הרבה בחוץ בטבע עם החברים. סבתא הייתה בתנועת נוער "הנוער העובד" עד גיל 10.

סבתי התחילה את הלימודים בקריית עקרון עד כיתה ד' ואז בשנת 1961 עברה לאושיות, שהיא שכונה ברחובות והמשיכה בבית ספר יבנאלי באושיות ובהמשך בתיכון תמר ברחובות, שאליו הגיעו הרבה ילדים מכל האזור שסביב רחובות. סבתי התחילה את השרות הצבאי בגיל 18 בשנת 1968. היא שירתה בחייל האוויר בתפקיד שרטטת מכונות. שם במקרה שירתה עם סבי (מהצד של אבא), ניסן, באותה יחידה.

בתום השירות הסדיר עברה ליחידה אחרת לשירות קבע ושם הכירה את בעלה לעתיד, צביקה. כמה שנים אחר כך, בשנת 1971, התחתנו סבתי וסבי וגרו בחולון. בתאריך 3.8.1973 נולדה אמי, עדי, ושנה וחצי אחר כך נולדה אחותה, נעמה. מאז שהם התחתנו סבי המשיך לשרת בצבא קבע ושם עבד על הכלים של נ.מ, (נגד מטוסים), אך סבתא רצתה לגדל את בנותיה ונשארה בבית.

בהמשך עבדה כסייעת בחינוך מיוחד ואז כסייעת בחינוך רגיל בבית הספר בכור לוי. מאז נולדו הנכדים וסבתא משתתפת ועוזרת בגידולם. חוץ מזה, לסבתי יש עוד הרבה כישרונות ותכונות טובות: היא מציירת פשוט נפלא, טובה בטיפוח הגינה ובעלי החיים, היא דאגנית ואכפתית, תמיד עוזרת במה שצריך וכמובן יודעת לבשל מצוין.

העשרה

אושיות: "אושיות – השכונה הוקמה ב-1954 ותושביה הראשונים היו מפוני מעברות. משנת 1990 הוכנסה לפרויקט שיקום שכונות והחלה לקלוט עולים מתימן ואתיופיה. ב-1995 הוכרזה כשכונת שיקום. מאז, מתגוררים בה כ-7,000 תושבים. ב-2002 הוקם בה גרעין המורים התורני "מורשת יעקב".

סבתא שושי השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר גן רווה, עם נכדה דן קפטן,

קישור לסיפור שתועד בגן רווה

תשע"ה 2015

מילון

אושיות
אושיות - השכונה הוקמה ב-1954 ותושביה הראשונים היו מפוני מעברות. משנת 1990 הוכנסה לפרויקט שיקום שכונות והחלה לקלוט עולים מתימן ואתיופיה. ב-1995 הוכרזה כשכונת שיקום. מאז, מתגוררים בה כ-7,000 תושבים. ב-2002 הוקם בה גרעין המורים התורני "מורשת יעקב".

הנוער העובד והלומד
תנועת נוער שהוקמה בשנת 1924 בישראל על ידי בני נוער עובדים.

ציטוטים

” סבתא שושי ספרה על סבא רבא מרדכי, מילדי טהרן שעלה לארץ מבית היתומים “

הקשר הרב דורי