מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מארגנטינה לירושלים

סבתא ציפי
סבתא בילדותה
סבתי ליבא, שגרה אתנו מאז שעלינו לארץ, לימדה אותי לא להתייאש, ותמיד לראות טוב בכל אחד.

סבתא ציפי השתתפה עם נכדתה פריידי טייטלבאום בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספר חב"ד בנות בקריית מלאכי.

סבתא מספרת

שמי פייגא  שלימא (ציפי) טייטלבוים לבית רוזנפלד.

נולדתי בשנת תשכ"ז להורי משולם שמואל ושרה רוזנפלד, בכורה למשפחה בת ארבעה ילדים, בעיר בואנוס איירס שבארגנטינה.

שאבדל לחיים טובים נקראתי על שם סבתא של אבי פייגא ודודתי שלימא עליהן השלום. השם פייגא בעברית הוא ציפורה ועל כן מכנים אותי ציפי כשם חיבה.

הוריי

אבי (סבא רוזנפלד) נולד בעיר ארד שברומניה. כשהיה ילד קטן פרצה מלחמת העולם השנייה, אך הגרמנים כבשו את העיר בה גרו רק לקראת סוף המלחמה. כשנגמרה המלחמה לא היה ליהודים כבר מה לעשות שם והם היגרו לאורוגואי (מדינה שקרובה לארגנטינה).

אמי (סבתא רוזנפלד) נולדה בארגנטינה. ההורים שלה הצליחו להגיע לפני המלחמה מפולין. וב"ה הם התחתנו, וגרו בארגנטינה. שם נולדו להם שתי בנות.

אבי חלם לעלות לארץ ישראל אחרי שיקים את ביתו. אך אמי בהיותה בת בכורה התקשתה לעזוב את הוריה. אחרי שגדלנו מעט, סבא שלמה ז"ל (אבא של אמי) ייעץ להוריי לעלות לארץ ישראל, על מנת שנקבל חינוך יהודי אמיתי.

העלייה לארץ

עליתי עם הורי ואחי לארץ ישראל בשנת תשל"ב ( 1972). אלינו הצטרפה גם סבתא ליבא (אימא של סבא רוזנפלד). העלייה שלנו לארץ התבצעה באמצעות הפלגה באונייה במשך שלושה שבועות. הנסיעה הייתה חווייתית מאוד, האנייה הייתה ענקית כמו בית מלון מפואר, היה אולם גדול להרצאות, חדר אוכל מפואר, בריכת שחיה ענקית, פעילויות למבוגרים וילדים. היה ממש כיף!!!

כשהגענו לארץ, גרנו כמה חודשים במעון עולים בכפר חב"ד. ונכנסתי לכיתה א' ב'בית רבקה'. היה לי מאד קשה להתאקלם, כי לא ידעתי לדבר בעברית. ב"ה, הייתה איתי בכיתה בת של חברים של הורי, ואתה יכולתי לפטפט בספרדית.

במעון עולים בכפר חב"ד

תמונה 1

 

אחרי כמה חודשים עברנו לבני ברק לשכונת קריית הרצוג. זכיתי וסבתא ליבא גרה אתנו. היא פינקה אותנו מאד, סיפרה לנו המון סיפורים ובישלה מאכלים הונגריים טעימים להפליא.

לימודיי

למדתי ב"בית יעקב" שם היו עוד הרבה עולות חדשות, שעבורן היו שיעורי עזר וכך למדתי עד מהרה את השפה העברית, ונהייתי 'חרוצת הכיתה'. למדנו מקצועות רבים: תורה, נביא (אהבתי במיוחד), דינים חשבון ואנגלית (התחלנו ללמוד רק בכיתה ה') היסטוריה וכו'… אם היה מבחן הייתי לומדת עד אמצע הלילה וקוטפת ציונים מעולים.

מאז ומתמיד אהבתי לקרוא. למדתי לנגן באקורדיון ובאורגן. תפרתי, סרגתי ואפיתי עוגות ועוגיות לרוב. אהבתי מאוד לשחק עם חברותי בהפסקות: קלאס, גומי, חבל, שבויים, חמש אבנים. נסענו לטיולים מעניינים ברחבי הארץ מאילת שבדרום ועד החרמון שבצפון. לא היה לנו כמעט ממתקים בכשרות מהודרת, אבל לא הרגשנו שחסר לנו דבר.

לאחר סיום כיתה ח' עברתי ללמוד בסמינר "בית יעקב" בתל אביב 'שצ'רנסקי'. בשנתיים האחרונות למדנו את מקצוע ההוראה, ואפילו קיבלתי תעודת הוראה. ידעתי שאני לא אוהבת להיות מורה, אבל הבנתי, שהלימודים יעזרו לי מאד בגידול הילדים. הסמינר היה ממוקם קרוב מאד לים, וניתן היה לראות את הים מהחלון בכיתה.

הקמת המשפחה

ב"ה, השתדכתי באמצע שנת הלימודים האחרונה בסמינר. להוריי היו חברים שגרו בשכונה שלנו, והיינו איתם בקשרי ידידות טובים מאד. האחיין שלהם, שלמד בארץ התארח בביתם הרבה שבתות. הם היו השדכנים שלנו!

התחתנו בכ"ב אב תשמ"ו, החתונה הייתה באולם 'קונטיננטל' בבני ברק. החתונה הייתה שמחה מאד! יש לנו זיכרונות מתוקים מאד מימי ה'שבע ברכות'. כשבוע לפני החתונה, הגיעה חמותי ע"ה, סבתא יהודית. ואז זכיתי להכיר אותה בפעם הראשונה. היא הייתה אישה אצילית מאד ומיוחדת.

 ביום החתונה

תמונה 2

אחרי החתונה התגוררנו בשכונת רמות בירושלים, ואחרי כמה חודשים עברנו לדירתנו בהר נוף בה אנו גרים עד היום.

ה' בירך אותנו ב-12 ילדים מקסימים, מוישי הבכור הוא אבא של נכדתי הבכורה והמקסימה פריידי!

שנים רבות הייתי אימא עקרת בית, שמגדלת את ילדיה בשלווה ובשמחה. כיום אני עובדת במכון "אור חיה" בירושלים. מוסד שהוקם בברכתו של הרבי, מרכז של לימוד שיעורי תורה וחסידות, מקום של שליחות.

השבת שלי

ההכנות לשבת אצלי מתחילות כבר ביום שלישי. אני מסדרת את הבית, אני ממש אוהבת לסדר. לאחר מכן אני עושה קנייה שבועית, הכוללת את המוצרים אותם אני צריכה לבישולים עבור שבת. אני אוהבת להשתמש בכלים אמיתיים שמיוחדים לשבת, צלחות יפות וסכו״ם יפה. אני אוהבת לארח את ילדיי ונכדי המתוקים, לפעמים יש גם אורחים מהקהילה.

האווירה בסעודת השבת חמימה ונעימה. נאמרים דברי תורה וחסידות ושרים ניגונים. שמתי לב, ששולחן השבת משפיע לטובה על כל מי שמתארח. בעבר התארחו אצלנו בנות שעדיין לא התחתנו, וסיפרו  שהאירוח השפיע עליהן, קירב אותן וגרם להן לרצות שולחן שבת שכזה.

אני מכינה מאכלים לא מסובכים אך טעימים ומזינים. קוגל תפוחי אדמה שלי טעים ועסיסי וידוע כ׳מאכל הדגל׳ שלי. אני לא כל כך אוהבת דגים, אבל במתכון שלפניכם – דג הקרפיון מטוגן עם בצל מטוגן שמסתיר את הטעם של הדג.

המתכון המומלץ לקציצות דג קרפיון

מצרכים: 1/2 ק״ג קרפיון טחון, 1 ביצה, 1 בצל טחון, 1 בצל קצוץ ומטוגן, כפית מלח, 2 כפות קמח מצה, 2 כפיות סוכר. אופן ההכנה: מערבבים את כל המצרכים, בידיים רטובות יוצרים קציצות ומטגנים במחבת (ניתן גם לאפות בתנור ב – 200 מעלות עד שהן משחימות).

חפץ יקר ערך

הרבה זמן חלמתי שיהיה לי מטבע של הרבי, השתתפתי בהגרלות אך לא זכיתי, ואז קרה הנס, חברה שידעה על הרצון החזק שלי הפתיעה אותי והשיגה לי מטבע! ואז סבא היקר שיבץ לי אותה בצמיד מהמם.

 הצמיד עם המטבע של הרבי

תמונה 3

מי שהשפיעה עליי רבות, זו סבתי ליבא שגרה איתנו מאז שעלינו לארץ במשך 12 שנה. היא לימדה אותי לא להתייאש, ותמיד לראות את הטוב בכל אחד. להשקיע בבישולים באהבה, ולהתפלל מכל הלב, קיבלתי מסבתי מסרים מיוחדים וחזקים!

סבתא עם נכדתה פריידי

תמונה 4

הזוית האישית

הנכדה פריידי: תודה לך סבתא, שפינית מזמנך לספר לי את סיפורך. היה מרתק ומעניין. למדתי מסיפור הרבה. מאחלת לך הרבה בריאות, שמחה ונחת יהודי חסידי מכולם.

מילון

שבע ברכות
שבע ברכות תיקנו חכמים לומר בשעת הנישואין; ברכות אלה נאמרות גם ב"שבע ברכות", בכל יום משבעת ימי המשתה שלאחר החתונה, לאחר סעודה שמשתתפים בה מניין אנשים ונוכח בה אדם שלא היה ב"שבע ברכות" קודמים. בזמן הקידושין ברכת היין נאמרת תחילה, וב"שבע ברכות" ברכת היין בסוף.

מכון אור חיה
מכון אור חיה הינו מכון לימודי יחודי לנשים וצעירות הממוקם בעיר ירושלים. המקום שוקק פעילות משעה תשע בבוקר ועד שעות הערב המאוחרות (לא כולל שבתות וחגים). המקום משלב בתוכו אוירה של "בית חם" עם רמת לימודים גבוהה ואיכותית ונותן מענה הולם ואמיתי למעמד האישה היהודיה בשנות האלפיים. מייסדת ומנהלת המכון היא הרבנית דניאלה גולן. המרכז הוקם בשנת תשמ"ט לעילוי נשמת הרבנית חיה מושקא, רעייתו של הרבי, והיה המוסד הראשון שזכה להיקרא על שמה בברכת הרבי. אור חיה מציע מגוון פעילויות וארועים חסידיים על פי לוח השנה היהודי. שיעורים בארבע שפות - עברית, אנגלית, רוסית וצרפתית. המוסד מקיים פעילות נרחבת גם באשדוד, אשקלון, בית שמש, באר-שבע ועוד. במהלך השנה פוקדות את המכון כ-3000 נשים ובנות בפעילויותיו השונות.

ציטוטים

”הכי כדאי להשקיע בילדים. לחשוב טוב ולהתפלל מכל הלב.“

הקשר הרב דורי