מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאנגליה לקיבוץ כפר הנשיא

סבתא רג' והנכדה לוהיה
במפגש הקשר הרב-דורי בכיתה
ממצרים לאנגליה, ולקיבוץ כפר הנשיא.

שמי רג'י, אני משתתפת השנה בפרויקט הקשר הרב-דורי עם נכדתי לוהיה. נולדתי במצרים בשנת 1937.

אמא שלי, בלאנש נולדה בלונדון ב 1907, אבא שלי אברהם נולד בפולין ב 1900. אמא שלי עזבה את בית ספר בגיל ארבע עשרה, ועבדה בסדנה לעבודה בפרוות בתור תופרת יד. אבא שלי למד באוניברסיטה בצרפת להנדסת חשמל. בשנת 1935 הוא נסע ללונדון ופגש את אימי, והם התאהבו והתחתנו. אבי קיבל עבודה במצרים והם  ונסעו לשם לשנה. לאחר שנה אני נולדתי והם נשארו במצרים לעוד שנה.

ב1939 אחרי שנתיים במצרים אחותי מרגרט נולדה. לאחר כמה חודשים מלחמת העולם השנייה התחילה באירופה, לא יכולנו לחזור לאנגליה כי פזרו מוקשי ים בים התיכון. היו לנו חיים מאוד רגועים וטובים במצריים, כי לא הייתה שם מלחמה. גרנו בהליופוליס ואני ומרגרט (אחותי) למדנו בבית ספר אנגלי. וב 1946 כשהמלחמה הסתיימה  הפלגנו בחזרה לצרפת ואז ברכבת ובספינה לאנגליה.

עלייה והתיישבות

עליתי ארצה עם גרעין "הבונים" עם ג'ייסון בעלי. הבונים דרור היא תנועת נוער יהודית ציונית-סוציאליסטית אשר פועלת ברחבי העולם. התנועה הוקמה בשנת 1982 מאיחודן של שתי תנועות נוער ותיקות – הבונים שכתוצאה מאיחודן של מספר קבוצות הפכה ל"איחוד הבונים", ותנועת "דרור" שמקורה במזרח אירופה. התנועה דוגלת בערכי היהדות, ציונות, סוציאליזם והגשמה, ומזוהה עם תנועת העבודה (ויקיפדיה).  היינו צעירים והייתי בהריון עם הבן הראשון אבישי. רצינו לחיות בקיבוץ כפר הנשיא, שהיה קיבוץ צעיר בגליל ורצינו להיות חלוצים, ושהילדים שלנו יהיו צברים.

מהר מאוד השנים עברו ורצינו לחזור לאנגליה לבקר את המשפחות שלנו . ההורים שלי כבר עלו ארצה, וחיו בחיפה ולאחר מכן בראש פינה. אבל התור שלנו בקיבוץ לטוס לחופשה באנגליה היה מאוד ארוך, וקבלנו אישור לטוס לאחר שבע עשרה שנה וכבר היה לנו שישה ילדים. באסיפה של הקיבוץ הציעו לנו לא לקחת את הילדים איתנו, כי זה יעלה הרבה כסף לקיבוץ אבל אנחנו אמרנו שהמשפחות שלנו באנגליה, דווקא מאוד רצו לראות את הילדים שלנו, והילדים שלנו מאוד התרגשו לראות את בני הדודים שלהם. תכננו את הטיול בקפדנות כי לבקר משפחה וחברים עם שמונה נפשות היה משימה גדולה. החלטנו לשכור קרוואן שנוכל גם לנסוע וגם לישון בו, כי רצינו גם לטייל באירופה.

הזווית האישית

לוהיה: אני מאוד נהניתי לכתוב את סיפורה של סבתא שלי רגי, אני חושבת שגם סבתא שלי נהנתה, לספר לי את הסיפורים שלה. למדתי המון על העבר של סבתא שלי, אפילו דברים שלא העליתי בדעתי שהיו בעבר.

סבתא רג'י : היה מאוד מעניין שיכולתי לספר ללוהיה, את מה שקרה לי. המפגשים היה מאוד מעניינים, היה מאוד כיף ואני מאוד מתגעגעת למפגשים.

מילון

קיבוץ כפר הנשיא
הוא קיבוץ ברמת כורזים מזרחית לראש פינה, בתחום המועצה האזורית הגליל העליון. הקיבוץ הוקם בשנת 1948 על ידי עולים חברי גרעין "הבונים" מבריטניה שעברו הכשרה בחדרה

ציטוטים

”רצינו לחיות בקיבוץ כפר הנשיא, שהיה קיבוץ צעיר בגליל ורצינו להיות חלוצים, שהילדים שלנו יהיו צברים. “

הקשר הרב דורי