מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאלוני הבשן אל שדות יעקב – סבא שלמה כפיר

הנכדה שיר וסבתא שלמה
סבא בילדותו
ילדותו של סבא ותחנות בחייו הבוגרים

שמי שיר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי שלמה (מומו) כפיר, יחד אנו מתעדים סיפור מחייו במאגר המורשת של התכנית.

אימא של סבא, סבתא רבתא חנה, נולדה בארץ. אבא של סבא, סבא רבא דוד, נולד בעיירה שנקראת חוטין (היום היא באוקריאנה). סבא נולד בארץ ישראל בשנת 1957 בעיר ירושלים, בבית חולים הדסה. עד גיל 4 גר בשכונת גאולה ואחר כך עבר לשכונת קריית משה. בגן היה אצל הגננת רות ניסים שהייתה הבת של הראשון לציון – הרב הספרדי הראשי. בבית הספר היסודי למד בממלכתי דתי, בבית הספר "מיימון". בתיכון למד בישיבה תיכונית מקצועית בשם "קריית נוער" במגמת אלקטרוניקה. סבא היה חניך תנועת הנוער "בני עקיבא". במסגרת תנועת הנוער הלך לגרעין נח"ל בצבא. משק היעד היה מושב יונתן ברמת הגולן.

עם סיום הצבא (נח״ל – שריון) התחיל סבא ללמוד מחשבים בירושלים ובסיום הלימודים התחתן עם אמונה, והם עלו למושב חדש בשם אלוני הבשן. באלוני הבשן נולדו אלירז (אימא של שיר) ועוד שלושה ילדים. באלוני הבשן ריכז סבא את עדר הצאן. לאחר שבע שנים עזבו את אלוני הבשן למושב שדה יעקב. במושב שדה יעקב אימצו ילדה שהיא אחות לאימא שלי ודודה שלי לכל דבר (יפית).

אימא שלי, אלירז, התחתנה כשהייתה בשדה יעקב ונולדו לה ולאבא שלי אמרי שלוש בנות, אני האמצעית. כשהיה בשדה יעקב, החל סבא לעבוד כמורה במשרד החינוך עד היום. היום הוא מחנך בביה״ס לאומנויות ביקנעם. לאחר מספר שנות נישואין, סבא נפרד מסבתא והקים משפחה חדשה עם עדנה (עולה מאתיופיה).

סיפורו של חפץ מיוחד – התמונה של סבתא רבתא

החפץ שבחר סבא להציג הוא קופסא עם תמונה של אימא שלו שצולמה בארץ בפורים. בתקופה ההיא היה הצילום נעשה בשחור לבן. התמונה נשלחה לארצות הברית ושם צבעו אותה, היא הושמה בתיק עור קטן ומיוחד. התמונה ניתנה לסבא שלי מאימא שלו כשנתיים לפני שהיא נפטרה. סבא שלי, מומו, קשור ומחובר לתמונה.

התמונה של סבתא רבתא

תמונה 1

הזוית האישית

סבא שלמה: אהבתי מאוד את המפגשים במסגרת התכנית ובעיקר את הקשר והשיחות עם הנכדה שלי שיר. למדתי להכיר את שיר טוב יותר והבנתי איזו ילדה נהדרת היא. אני מקווה שהצלחתי להעביר לשיר את רשמי ילדותי ואולי אפילו לרגש אותה.

מילון

אַלּוֹנֵי הַבָּשָׁן
אַלּוֹנֵי הַבָּשָׁן הוא מושב שיתופי של תנועת הפועל המזרחי במזרח רמת הגולן, והוא היישוב המזרחי ביותר במדינת ישראל. גרעין המתיישבים הוקם על בסיס קבוצת רווקים ומשפחה אחת שקיבלו הכשרה התיישבותית ברמת מגשימים. הגרעין עלה למקום בל"ג בעומר ה'תשמ"א - מאי 1981. גרעין המייסדים כלל בוגרי בני עקיבא שרצו להדגיש את חשיבות ההתיישבות בכל חלקי ישראל ובעיקר במרכז הגולן הדליל בהתיישבות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב ללמוד את עברך, שתדעי מאיפה הגעת, מאיפה אימא שלך הגיעה ומה עבר על המשפחה. זה ישפיע גם על עתידך“

הקשר הרב דורי