מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאייר אתקין – גיבור מלחמה

בתמונה ניתן לראות את עיטור הגבורה שקיבל סבא רבא שלי
בתמונה ניתן לראות בעיתון את מאייר אתקין
מות גיבורים - עיטור לב הארגמן

12/10/2022

‏י"ז/תשרי/תשפ"ג

שמי יותם לוין, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. לאחר שיח ממושך עם סבתי מרים לוין, למדתי על אח של סבתא רבתא שלי, דבורה רוזנבלום ז"ל, מאייר אתקין, אותו אנציח בסיפורי.

מאייר לחם לצד בעלות הברית במלחמת העולם השנייה. הוא היה ביחידת הצנחנים של ארצות הברית והשתתף באחד הקרבות להשגת הכוחות הנאצים מעל אדמת צרפת. לרוע מזלו, המטוס עליו הוא טס לביצוע תקיפה באמצעות הצנחת כוחות לשטח האויב נפגע מאש כוחות הנאצים. חבריו כולם צנחו מהמטוס ומאייר לא הצליח לבצע את הצניחה.

מגיחה זו מאייר לא חזר ומצא את מותו בקרב לשחרור צרפת מכוחות הנאצים ובשנת 1941 נפטר.

לאחר המלחמה מאייר קיבל עיטור צבאי של ארצות הברית המוענק על שם הנשיא לפצועים או הרוגים בעת השירות. עיטור זה נקרא הלב הארגמן (באנגלית: Purple Heart, PH). עיטור לב הארגמן נשמר בקרב סבתי כמזכרת ועדות לכך שפעל בגבורה אל מול כוחות הנאצים.

עיטור לב הארגמן ששמרה סבתי

תמונה 1

סבתי נקראה מרים מתוך רצון לשמר ולזכור את מאייר.

הזוית האישית

יותם הנכד המתעד: למדתי וחקרתי את שורשי המשפחה ונהניתי להעמיק את שיחתי עם סבתי.

מילון

גיחה
ירידה לתקיפה

לב הארגמן
לב הארגמן (באנגלית: Purple Heart) הוא עיטור צבאי אמריקאי המוענק בשמו של נשיא ארצות הברית לאנשי הכוחות המזוינים של ארצות הברית אשר נפצעו או נהרגו בשעת קרב החל מה-5 באפריל 1917 ועד היום. לב הארגמן הוא אחד העיטורים הוותיקים ביותר המוענק כיום לסגל צבאי בארצות הברית, יחד עם קודמו, תג ההצטיינות הצבאי ומדליון הנאמנות הוותיק ביותר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מאייר היה ביחידת הצנחנים של ארה"ב והשתתף באחד הקרבות להשגת הכוחות הנאצים מעל אדמת צרפת. המטוס עליו טס נפגע מאש כוחות הנאצים, חבריו כולם צנחו מהמטוס ומאייר לא הצליח לבצע את הצניחה“

הקשר הרב דורי