מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאזרבייג'אן לישראל – סבא אלי אבדולאייב

בית הספר אורט גוטמן
פעילות כללית במסגרת התכנית
עלייתו של סבא לישראל וילדותו בקווקז

קוראים לנו אלירן וראול, אנו משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי השנה, במסגרתה בחרנו לכתוב סיפור תיעוד על סבא של אלירן. אלירן מספר שסבא שלו הוא דמות חשובה ומשמעותית בחייו. לסבא של אלירן קוראים אלי אבדולאייב והוא אבא של אביו של אלירן.

ילדות

סבא של אלירן נולד ב-1950 בקווקז, באזרבייג'אן, וכיום הוא בן 73. כאשר היה ילד הוא אהב לשחק שחמט ודמקה. אימא שלו, זכרונה לברכה, נפטרה בזמן הלידה כאשר היה בכיתה ג' בלבד. זאת הייתה לידה של שלישייה שהסתבכה וגרמה למותה. אביו נשאר לגדל אותו ואת שלושת התינוקות שנולדו.

העלייה לארץ

בגיל 40 סבא של אלירן עלה לארץ עם אשתו ושני ילדיו כאשר כל משפחתו המורחבת כולל אחיו נשארה בקווקז. אביו באותה תקופה נפטר בקווקז ולא זכה לעלות לארץ. לאחר שהם הגיעו לארץ הם התגוררו במושב ינוב לאחר זמן קצר הם עברו לשכונת דורה שבנתניה.

מקצוע ועיסוק

בקווקז סבא של אלירן היה נהג מונית. הוא היה מסיע את משפחתו ואנשים שזקוקים להסעה ממקום למקום. לאחר זמן הוא עבר להיות נהג אוטובוס מקצועי. הוא היה ידוע כנהג הכי טוב בקווקז ולימד את דודה של אלירן ואבא של אלירן לנהוג.

היכרות, נישואים ובניית משפחה

סבא של אלירן הכיר את סבתא של אלירן בתיכון בו למדו יחד בקווקז. הם הפכו מהר מאוד לזוג, התחתנו צעירים והקימו משפחה. נולדו להם בן ובת בקווקז שעלו לארץ בגיל 15 ו- 17. לאבא נולדו בארץ שלושה ילדים ולאחותו נולדו שני ילדים. כאשר הגיעו לארץ, סבא ואבא שלי עבדו יחד במפעל לדבק. כיום סבא נמצא בפנסיה.

הזוית האישית

אלירן הנכד המתעד: היה כיף ממש להכיר את סבא שלי יותר. סבא מאוד שמח לספר לי על עברו, הוא אוהב שאני מתעניין בו, וגם אני שמחתי לשמוע מסבא שלי על חייו, אני סיפרתי לראול וראול כתב את הסיפור.

מילון

הקווקז
הקווקז הוא אזור גאו-פוליטי בגבול בין אירופה לאסיה (אירואסיה). האזור ממוקם בין הים הכספי לים השחור. באזור מתנשאים הרי קווקז, הכוללים את האלברוס, ההר הגבוה באירופה. הקווקז מאופיין בגיוון דתי ותרבותי. הקווקז התאפיין ביריבויות פוליטיות וצבאיות רבות. לאורך זמן רב האזור נשלט על ידי גורמים חיצוניים, ולעיתים, נשלט על ידי גורמים אזוריים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אימא של סבא נפטרה בלידה כאשר היה בכיתה ג' בלבד. אביו נשאר לגדל אותו ואת שלושת התינוקות שנולדו“

הקשר הרב דורי