מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאוקראינה לארץ ישראל

אין לי תמונות של סבתא שלי
אין תמונה
סיפורה של סבתא שברחה מהמלחמה באוקראינה

סבתא סבטלנה קומיסרובה נולדה ב 1947 בחרקוב שאוקראינה.

חַרְקוֹב היא העיר השנייה בגודלה באוקראינה, אחרי קייב, הבירה. חרקוב היא מרכז מחוז חרקוב, ומצויה בצפון-מזרח אוקראינה; ב-2010 היו בה כ-1,449,000 נפש. חרקוב היא אחד ממרכזי התעשייה, התרבות, החינוך וההשכלה החשובים של אוקראינה. (ויקיפדיה). סבתא הגיעה ארצה בעקבות המלחמה באוקראינה והיא גרה איתנו.

היא נולדה באוקראינה, במשפחה צבאית. סבא רבה שלי הוא השתתף במלחמת העולם השניה. יש לו שני פרסים גדולים מהתקופה שהוא היה צעיר. סבתי סיימה אוניברסיטה וגרה בברית המועצות. סבא שלי היה צוער צבאי. לסבתא שלי יש שני  בנים הם גרו גם באוקראינה בחרקוב. שני הבנים סיימו אוניברסיטה.

כשסבתא שלי למדה בבית ספר, אוקראינה הייתה שייכת לברית המועצות בזמן הזה. ברית המועצות הייתה מעצמת על שהשתרעה על פני כ-17% מכלל היבשה בכדור הארץ, על פני צפון אירופה, מזרח אירופה ומרכז אסיה. לאחר מלחמת העולם השנייה הייתה, לצד ארצות הברית, אחת משתי מעצמות-העל החזקות בעולם. (ויקיפדיה). בבית ספר היה ממש כיף. בקיץ סבתי הלכה למחנה, והיו שם אנשים מכל מיני מקומות, והם הכירו אחד את השני. לפעמים היו ילדים שהגיעו מארצות אחרות.

כשסבתא הייתה בגילי היא הייתה משחקת בחצר עם כל מיני ילדים מחצרות אחרות. הם היו משחקים כדורסל כדורגל וכ'ו. הם היו עושים הרבה ספורט. בזמן הזה לא היה לסבתי טלפון, ולכל שאר הילדים. בגלל זה היה יותר זמן בו היו משחקים ופחות נמצאים בבית.

קשיים זה דבר שיש לכולם ולנו יש גם. בגלל זה את הקשיים צריך לעבור ואם אפשר בכבוד. בן אדם צריך תמיד להישאר צעיר ברוחו, ולא לחשוב על הזקנה. ולא להגיד שאני זקן. ה' נתן לכל בן אדם לחוות את כל זמני החיים וזה נפלא. משהוא שחשוב לסבתי זה הילדים והנכדים.

הזווית האישית

דיאנה: היה לי ממש כיף לעשות את הריאיון עם סבתי, ולשמוע על עברה. ובזכות זאת התחברתי יותר עם סבתא שלי.

מילון

חריקוב
חַרְקוֹב היא העיר השנייה בגודלה באוקראינה, אחרי קייב, הבירה. חרקוב היא מרכז מחוז חרקוב, ומצויה בצפון-מזרח אוקראינה; ב-2010 היו בה כ-1,449,000 נפש. חרקוב היא אחד ממרכזי התעשייה, התרבות, החינוך וההשכלה החשובים של אוקראינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”קשיים זה דבר שיש לכולם ולנו יש גם. בגלל זה את הקשיים צריך לעבור ואם אפשר בכבוד. בן אדם צריך תמיד להישאר צעיר ברוחו, ולא לחשוב על הזקנה.“

הקשר הרב דורי